Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Identifiering av märkliga gasklockor

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Lars-Peter D

#16 » 21:24:46, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

25 psig = 1.7236893199999999 bar....


http://www.goreg.com/distributor/europe ... weden.html
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra



Småländare

#17 » 00:42:19, 28-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ts: jag har inte sagt något om "bonnigt"! Jag gillar inte att du lägger ord i min mun...
"Klockor" är ett gammalt etablerat uttryck - "yrkesjargong".
Jag försökte ett antal gånger få dig att inte haka upp dig på manometrarna, utan fokusera på det primärt väsentliga.
Dessutom är bonne ett avancerat yrke som kräver mycket och bred kunskap - borde inte användas som ett skällsord idag.

L-P D: Ditt sätt att räkna är fel. Med två siffrors noggrannhet i ingångsvärdet kan inte svaret ha mer än två siffrors (värdesiffror) noggrannhet.
1,7 kan vara från 1,65 till 1,74. Således 25 psi är 1,7 bar.

Sedan är ju frågan om vad 25 psi kommer ifrån. Med den skalan jag ser i bilden är nog inte avläsning så noggrann. 24 eller 26 kan lika gärna vara alternativ och spridningen kan vara än större beroende på hur man ser på visaren, med viss tjocklek dessutom, eftersom avläsning måste ske vinkelrätt mot skalan. Dessutom har manometern en felvisning som vi inte känner till.
Så 1,7 bar kan också vara fel i praktiken beroende på avläsningen då 25 psi kan vara osäkert. Nu utgick jag från angivet 25 psi.

Dit noggranna värde kan vara rätt, men ett bland många. Så sannolikheten för det är mycket liten.
I många fall vid beräkningar görs särskilda beräkningar för hur noggrant resultatet är. Ett litet fel som multipliceras med ett stort tal blir ett stort fel.
Beroende på var en nolla står så kan den spela stor roll.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

63an

#18 » 06:36:50, 28-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har en "otrolig retorik" Småland :lmao: och det mesta stämmer faktiskt men för att göra livet lite ljusare för alla parter så har nogrannheten på manometrar benämningen "Klass", är de inte uppmärkta på skalan så finns ett enklare sätt att se om de hör hemma i soptunnan eller? Titta på nålen ute vid siffrorna/skalan är den bred å täcker över hela siffran så är där ingen säkerhet mer än att den visar något ungefärligt. Riktig klass har hårstråtunn spets på visaren å då är det precision på visning ingen gissning men å andra sidan när blev det så viktigt om man vill reducera ner till ungefär 1.5 bar :snow: Klassning innebär att manometer ska ha protokoll från ny å provköras minst 4ggr/år med protokoll som visar resultatet/ ev.felvisning... De är vad jag har lärt mej :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Lars-Peter D

#19 » 07:23:16, 28-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ett tidigare inlägg påstås att 25 psig är 2,7 bar....
"Matematiskt" är det 1,72xxxxxxxxxx bar, avrundat 1,7 bar

Talet blir varken större eller mindre med antalet decimaler, bara "råddigare"
Avläsning/verkligt tryck beror på en rad olika faktorer. Parallax fel, noggrannhet mätare osv.
Få "normala" mätare med visare visar exakta värden, de visar ungefär. Hjälper inte med digitala....

Länken till GO kan prövas, om intresset finns.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

taxidriver (trådstartaren)

#20 » 08:36:32, 28-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tydligen skillnad på 25psi och 25psig(gauge) Och på regulatorkroppen står det 0-25 psig och max inlet 3600psig här är convertern jag använde http://www.endmemo.com/cconvert/psigbar.php
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Småländare

#21 » 13:31:14, 28-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo - det visar än en gång hur viktigt det är att veta vad man sysslar med.
Att läsa hela texten i en källa, att förstå begreppen, att inte tro på allt som påstås (källkritik)...

Psig (g -> gauge/mätare, manometertryck) är relaterat till omgivningen och motsvarande vår gamla sort atö - atmosfärer övertryck.
Du ser att manometern när den är oansluten står på noll.
Du ser även att skalan på din fortsätter under noll. Negativt övertryck = undertryck.

Du har ju atmosfären över dig till "världsrymden"; populärt = vaccum.
Om man utgår ifrån vacuum/inget tryck som noll mäter man i ata - atmosfärer absolut.
En oansluten manometer visar då 1 ata. På samma sätt finns det psia.

Det är i de här skillnaderna du villat bort dig.

Det är inte bara du och jag som kan göra det. I ett land som mäter i tummar, fötter, steg, stenar och annat från medeltiden så kan allt hända.
NASA hade satsat år och miljarder på en rymdfarkost ute i rymden. Dess riktning skulle justeras mot ett avlägset mål.
NASA använder internationell standard - metersystemet bl a.
Det amerikanska företaget som gjorde beräkningarna använde amerikansk standard.
Den dyrbara farkosten som varit på väg under flera år förlorades efter korrigeringen. Rätt räknat - fel sort! :djaevul:


Lars-Peter D:
Jag har inte tillräckliga matematikkunskaper för att bemöta ditt argument.
Begreppet råddigare är helt okänt för mig. Jag frågade en bekant som är civilingenjör i teknisk matematik och forskare, men med samma resultat.
Jag känner inte till t ex mayaindianernas system eller von Dänikens syn på saken. Men enligt internationellt erkänd och normalt använd matematik så har du fel.
Du får ursäkta att jag inte kan något annat. :bira:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Holger

#22 » 15:07:12, 28-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:

Nu tar vi ett djupt andetag och lugnar ner oss lite igen.
Tack!

:back_to:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se