Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab LKA 180 Trådmatningen fungerar ej...

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

nylli69 (trådstartaren)

#1 » 20:52:50, 26-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte billigt en Lka 180 Esab som trådmatningen strulade på, tänkte bära eller brista, kan ju vara ett simpelt fel men....
Matarmotorn snurrar fint med bilbatteri, så det lutar mot att kortet är sönder. Jag trodde att det var som förr att det fanns folk som kunde reparera kretskort,men
dom börjar tydligen bli bristvara nuförtiden,år det någon här på forumet som har haft liknande problem som jag med att försöka hitta felet på kortet.
Lite ledtrådar när jag kopplar ur motorn och trycker in knappen på handtaget och kopplar in motorn så går motorn i gång ca ett halvt varv sen död, verkar som en uppladdad
kondensator som släpper ut spänning .Om jag mäter spänningen vid motorkontakten så är den 39volt om motorn är urkopplad men efter att motorn är ikopplad med knappen ner så är det 0 volt.
Bild på kretskortet
Bild
Användarvisningsbild
nylli69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:14, 04-10-2010
Ort: Kronoby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Egen tillverkning



nylli69 (trådstartaren)

#2 » 20:18:59, 27-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.

Jag har testat med mätaren i kväll och tror att jag hittat felet av en ren slump.
som förord, en kollega på jobbet mätte potentiometrarna och påstod att dom var i skick, så jag har inte kollat dom sedan.
Men i kväll när jag höll på att mäta så hamnade jag av misstag med fingret på mittbenet på potentiometern för trådmatningen och med ett annat finger på en annan
komponent och plötsligt började motorn gå, sen efter lite testande kom jag fram till att det var min kropp som fungerade som motstånd.
Och sedan jag tagit lös potentiometern och kollat den med mätaren konstaterade jag att mittersta benet var helt dött, så "fingers crossed" skall jag köpa ny potentiometer
i morgon, och hoppeligen är svetsen hel igen.
Användarvisningsbild
nylli69
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:14, 04-10-2010
Ort: Kronoby
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Egen tillverkning

bunt

#3 » 16:34:00, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Gammal tråd men jag har samma problem.
Vart hittade du en potentiometer? Jag beställde en från nätet men det blev helt fel.
bunt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:56, 07-06-2010
Maskintyp: Traktor

Towil

#4 » 16:41:31, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du bild på potentiometern bruka vara ganska standard.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#5 » 20:24:35, 16-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste ALLTID kolla måttritningarna på potentiometrar man ska köpa för att ersätta en gammal. Det räcker inte bara med att elektriska data är rätt. På trådstartarens bild ser det ut som om det skulle kunna vara danska Radiohm eller möjligen något italienskt (LESA?) som sitter där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#6 » 12:49:46, 17-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en precis likadan svets och när den stått oanvänd något tag var den hopplös att få att mata ut tråd. Kom på att om jag vred trådmatningspotentiometern fram och tillbaks en 8-10-20ggr så brukade den piggna till sen. Var som att det ärgat på släpskon, eller vad det nu heter, och att man var tvungen att nöta bort det så började den funka.
Hade så i flera år innan jag bytte svets och vad jag vet så kör nya ägaren av gammelsvetsen fortfarande på det viset.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se