Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

tips på tig tillsats å mag tråd?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#1 » 07:42:36, 28-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hallo.

Skulle önska lite tips på tigtillsats material och mag tråd 0,8.

Det som ska svetsas i är en gammal bil ram från 1950 och svartstål med kvalitet mellan e235-e355.

Stålet ska både svetsas för sig och mot gamla ramen som är svårt å säga exakt kvalitet på.

Det måste ju dokumenteras var för stål som är använt och svetsmetod och tillsats.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor



nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#2 » 11:51:54, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga tips?

Det jag tänker är ok tigrod 12.64 å ok autorod 12.64

Nån som har tänkar eller för och nackdelar med dem?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jars

#3 » 16:17:23, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du svetsa på en gammel bilram då skulle jag gå ned till 0,6mm tråd-diam då slipper man en hel
del slipning i efterhand och det är man icke intresserad ,, 0,8 fordrar lite mer värme jämförd med 0,6:n
o då vill det gärna bli korv på skarven!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#4 » 17:17:54, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm gillar ju igentligen grövre trådar som klarar mer ström. Gillar å bränna in de men ska se bra ut å slippa slipas. Måste ju visa sfro innan slipning..
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#5 » 17:23:45, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker MAG med 0.8 tråd funkar bra ner till 1,5mm tjocklek på materialet. Sen blir det svårare o hålla svetsen låg. Med 0.6 kan man hålla på längre, man hinner få den snyggare när det är tunt. Men det borde ju gå åt mer gas o köra med tunnare tråd om man har samma flöde inställt.

Jag skulle nog provat 0.8 och funkar det inte bra så byt sen då. Utan veta nåt om material o sånt så skulle jag köpa den vanligaste sorten. Brukar vara den med bäst pris på. Har svetsat massa gammalt och nytt och aldrig märkt att det gått sönder nåt jag svetsat.
Har även svetsat ett cab-bygge som SFRO har besiktigat och lovordat svetsarna på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#6 » 17:26:58, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvärm fogen så får du både inbränning och slipper slipa, (som du är inne på) - inbränning är ett krav för hållbarheten och du måste vara säker på att det har skett.
Gasflödet ställs ju ner till lagom, (såklart)

Tyvvär inget tips på tillsatsmaterial.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#7 » 18:41:41, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsningen å inbränningen är jag igentligen inte så orolig för. Besvärliga positioner kommer tig svetsas då ja vet jag slipper slipa heehehe ;) förvärmning är alltid bra nästan.

Som en rörläggare sa till mig när ja lärde mig svetsa " du blir bra på å slipa innan du blir bra på å svetsa "

Är mest tillsats material valet jag inte är helt 100 på. Att de jag nämnt är bra material är det ingen tvekan på men om det är det bästa? ?

Vill ju absolut inte höra att " de va fina svetsar men tyvärr är det fel tillsats material" hehe de hade vart surt!!
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

joelericsson

#8 » 20:15:05, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket tillsatsmaterial som är lämpligt är ju svårt att svara på när materialet är okänt i bilramen. Men 12.64 som du nämner ovan låter ju rimligt . Jag skulle kört med det.
joelericsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:28, 18-09-2008
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#9 » 07:00:48, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ett snack med din SFRO-besiktningsman, det är han som ska godkänna det så hans åsikter bör väga ganska tungt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Jars

#10 » 08:47:16, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur fans ska ha kunna se hur o vad man har använd för tillsatser vid sammanfogning ?
det där med gasflöde är nog en bagatell i sammanhanget,vi har nog större svinn pga. slarv eller hur ??
Besvärliga positioner kommer tig svetsas
Ja då kan du med fördel använda rostfri tillsattstråd
som ger dig väldigt fina o mjuka skarvar men hållbarheten vet inget om!
Man ska väl icke kladda med det överallt heller, det är väll sunt förnuft som gäller där också!

1 person gillar det här inlägget.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Michael Meier

#11 » 10:16:24, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:hallo....Det måste ju dokumenteras var för stål som är använt och svetsmetod och tillsats.


Det betyder att tillsatsmaterialet måste dokumenteras, inte att någon ska bedöma svetsarens val av tillsatsmaterial/svetsmetod, valet ligger på svetsaren, med allt vad det innebär.

*EDIT* till ägg

G-son skrev:Ta ett snack med din SFRO-besiktningsman, det är han som ska godkänna det så hans åsikter bör väga ganska tungt.


Absolut inte, besiktningsmannen ska godkänna med hjälp av sin syn och dokumentationen, här ska inte visas tveksamhet om rätt material och metod, självklart kan SFRO tillfrågas innan för att se om några förbihåll finns dock så åligger det den som utför arbetet att vara kompetent nog.

Det viktiga just nu är att Norsjöklättraren känner sei tillräckligt säker på val av tillsatsmaterial.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#12 » 14:50:39, 02-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack michael! Var igentligen den klar texten hur det ska tolkas som jag funderat på.

Jag är inte osäker på att 12.64 blir ett bra material att tillsätta och att det kommer hålla.
Vara mer osäker på om det nästan behövde göras en WPS för jobbet vilket känns ganska overkill ;)
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se