Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Biltema MIG 160 (nyköpt -Första intrycket)

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Grim (trådstartaren)

#16 » 18:52:45, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker den är mycket lättsvetsad om det inte är tunnare än 1.5mm. Det blir inte jättesnyggt, men det beror nog mer på han (jag) som håller i handtaget. Jag "lagade" ett avgasrör nyss, kapade ett litet hål avgasröret och klippte till en plåtbit. Plåten och avgasröret var 1.0mm var och jag "lappade" bara och då fördelar man ju värmen på båda bitarna och det bränner inte igenom så lätt.
Här är en bild på hur det blev:

Bild

Avgasröret var inte jätterostig, ganska fräscht faktiskt. Gnodde av med stålborsten och sprejade på svetsspray innan jag svetsade.
Efteråt har jag bara borstat med stålborste och haft en liten skrapa att ta bort det värsta skvättet med, men lite blir ju kvar.
Resultatet påminner ju mer om en pinnsvets och det är väl nästan det egentligen, en pinne som matas fram automatisk :-)
Det blir slagg över svetsfogen, men den är tunn och lossnar lätt
Grim
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:56, 08-08-2014
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70



Grim (trådstartaren)

#17 » 18:59:53, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade intermittensen på svetsen, med stora fina bokstäver på fronten. Nästan ett under att jag missat det.
Jag kör ju på lägsta spänningen så jag har 100% intermittens när jag svetsar plåt.
Bifogar diagrammet så ser du hur intermittensen ändras ända ner till bara 8% på högsta läget.
Bilden hamnade natruligtvis på sidan, men det går ju att se ändå. Det är raden X som är intermittensen (tror jag)
Och jag tror att du måste ha 16A i väggen. Har inte testat med 10A eftersom jag har 16A säkringar i garaget.

Bild


Och den dagen jag skaffar gas så kommer jag naturligtvis ge mitt omdöme. Jag hoppas att jag kan gå ner till 0.6mm tråd då och lyckas svetsa i 0.7mm plåt utan att bränna mer hål än jag redan gör :-)
Grim
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:56, 08-08-2014
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70

JagArJag

#18 » 19:20:07, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för infon.

Glömde fråga hur länge du svetsade i 5mm utan värmeavbrott?

Hade du på full effekt då och tror du den klarar tjockare eller var det lite dåligt med värme?

Hur tjock var fyrkantsprofilens stål? Vad svetsade du ihop den med? Och jag är såklart intresserad i tiden där också :)
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Grim (trådstartaren)

#19 » 21:05:21, 10-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

med 5mm svetsade jag kanske någon minut max åt gången, det blir ju inte så mycket längre svetsar om man inte helsvetsar. Jag svetsade ihop ett svetsbord och svetsade fast själva bordsskivan som var en gammal durkplåt ca 5mm. Jag fick svetsa kanske 10 cm åt gången, sen pausa en liten stund och svetsa på nästa ställe. Jag såg att det gärna ville slå sig annars. Skivan är inte helsvetsad runt om, utan det är bara ca 10cm svets och 20 cm mellanrum till nästa 10cm svets. Fyrkantsprofilerna är väl 2-3mm gods i, jag kommer inte ihåg exakt. Jag har alltså inte fått den att lösa ut ännu. Jag har dock bara kört på de två lägsta inställningarna.

Här är en bild på mitt svetsbord. Det duger till mig iaf, jag har aldrig haft något bättre innan


Bild

Om du köper en likadan svets och tänker köra flux-core iaf i början, köp en lite större rulle, biltema har ju 4kg rullar (599kr), för den lilla som följde med på 0.8kg räckte inte så långt.Jag är nöjd med biltemas flux-core men har inte provat annant fabrikat heller, det kanske finns ännu bättre tråd av annat fabrikat och modell.

Ett tips är att kolla på youtube, sök efter flux core welding så finns det en oändlig ocean av svets-tips och tricks.
Grim
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:19:56, 08-08-2014
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo V70

NinjaSatan

#20 » 20:20:36, 17-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en MIG 140 (tror jag, näst största) som "släpa omkring" svets, har kört den i typ 2 år och slangpaketet börjar bli lite härjat men i övrigt håller den ihop mycket bra så på så sätt tycker jag hållbarheten är bra! Har kört kanske 15kg tråd i den sammanlagt, bara fluss. 0,9mm stål är inga problem att svetsa ordentligt med den i alla fall, under är det knaggligt men 0,7mm går om man tar det riktigt lugnt. Kräver dock lite (mycket) vana att köra tunnplåt hyfsat snyggt med flusstråd, mycket svårare än med "riktig" med t ex 0,6 tråd och mison...

Man ska inte missta dom för att svetsa som en Kemppi men för pengarna är dom riktigt bra enligt mig i alla fall!
NinjaSatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:17, 22-02-2014
Ort: Norduppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mccormic

#21 » 15:35:58, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du som har 140 mig en,har köpt en likadan själv och är väl inte lika nöjd som du kanske.
Visst går den att bränna ihop järn med men spottar och har sig emmelanåt, så jag som har svetsat med en 3fas är besviken på resultatet
men man kan väl egentligen inte jämföra en 1fas & 3fas svets egentligen.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

NinjaSatan

#22 » 15:46:00, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska som sagt inte jämföra med fina 380v maskiner men spottar gör då inte min i alla fall? Dock, vad gäller biltema, så byter dom ju gärna underleverantörer så det är väl inte ens säkert att det är samma svets som min under skalet...
NinjaSatan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:17, 22-02-2014
Ort: Norduppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JagArJag

#23 » 15:59:57, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur van du är på att svetsa, men att den "spottar" kan mycket väl bero på fel inställningar och/eller fel avstånd mellan munstycket och materialet.
Inställning för matning och ampere behöver kanske vara annorlunda mot vad du är vad vid från 3-fas svetsen.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

mimeck

#24 » 16:03:08, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsar ibland med en sånn där gasfri mig-svets.
Fungerar väll hyffsat men inte är det som en riktig mig med gas.

Tycker förresten att den flussfyllda tråden har en himmla förmåga att fastna i munstycket.

Finns det nånn fluss tråd som är riktigt bra och slaggar minimalt?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#25 » 16:09:03, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Billiga svetsar har ofta låg intermentens
med 8% blir inte mycket gjort 48 sek svets på 10 min
och när du svetsar grovt så är det i alla fall min erfarenhet att det är lite mer material som ska sammanfogas
Har själv en ESAB 240 mig som jag får att lösa ut på värme när man svetsar 50x20mm i v-fog (extragaller till en gallerskoppa)
Efter man pungat i hopp saken och ska helvesta. det där då man märker begränsningen

MEN Det är stor skillnad på priset.
En billig svets behöver inte vara dålig den är bara "mindre" billigare och enklare

så ska man svetsa så grovt någon enstaka gång så funkar det. grävare traktorer m.m. är det grova material. övriga hobby svetsning. mindre krängande
Skör man för lite ström blir det större risk för kallsvets i grova material

Är intresserade av dina och andras erfaren heter av dessa låg prissvetsar
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

danne mähl

#26 » 16:11:33, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på dina fogar ?
du kanske får en del bra tips och förklaringar på rätt/fel eller tips
Vi gillar bilder :hurra:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

mccormic

#27 » 16:16:40, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:Vet inte hur van du är på att svetsa, men att den "spottar" kan mycket väl bero på fel inställningar och/eller fel avstånd mellan munstycket och materialet.
Inställning för matning och ampere behöver kanske vara annorlunda mot vad du är vad vid från 3-fas svetsen.


Den kan gå riktigt bra stundtals och man kan nästan jämföra med en 3 fas, men om man svetsar en sträng på ca 20 cm så kan den börja jävlas och gå dåligt och den svetsar skit på samma inställningar, det är som om att den inte orkar hålla ljusbågen som om strömstyrkan försvinner.

Jobbar på en mek verkstad så en hel del svetsning utför jag ,så tekniken finns men är väl ingen liscens svetsare i alla fall.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

JagArJag

#28 » 20:02:58, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då är det nog snarare kvalitet på svetsen, komponenterna orkar kanske inte hålla ut och prestera så bra länge med samma kraft.
Kolla intermetensen som bör stå på svetsen, kolla sen vilken styrka du kör på och räkna ut hur länge du ska kunna köra, sen vet du om du närmar dig intermittensgränsen när den blrjar spotta.
Ska den klara 4 min på den inställningen kanske den börjar svättas rejält efter 2 min även om den teoretiskt ska klara 2 min till innan den slår ifrån helt?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Loke

#29 » 20:39:11, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Svetsar ibland med en sånn där gasfri mig-svets.
Fungerar väll hyffsat men inte är det som en riktig mig med gas.
Tycker förresten att den flussfyllda tråden har en himmla förmåga att fastna i munstycket.
Finns det nånn fluss tråd som är riktigt bra och slaggar minimalt?


Inte går dom att jämföra med en "riktig" migsvets men som ett komplement till övrig svetsutrustning är dom kanon tycker jag.
Ang att tråden fastnar i munstycket, har du tänkt på att det inte finns någon anledning att hålla munstycket lika nära materialet med en gasfri som med en "riktig" migsvets med gas.
Jag har slutat använda gashylsan på min gaslösa, dels så slaggar inte skiten ihop och framför allt så ser man ju vad man gör så mycket bättre.

Finns några trådar om gaslös mig, sökterm "gaslös migsvets" kan nog funka.


mccormic skrev:Den kan gå riktigt bra stundtals och man kan nästan jämföra med en 3 fas, men om man svetsar en sträng på ca 20 cm så kan den börja jävlas och gå dåligt och den svetsar skit på samma inställningar, det är som om att den inte orkar hålla ljusbågen som om strömstyrkan försvinner.


Har du testat att byta kontaktmunstycket när det jäklas? Ibland kan kontaktmunstycket bli slitet så att det funkar mer eller mindre bra att svetsa beroende på hur man vinklar handtaget.
Kan kanske även bero på otillräcklig matning av strömmen. Har du någonting mer som ligger på samma fas som svetsen, kylskåp, fläkt eller något annat som startar då och då. Min Oerlicon 220-voltare blir helt bedrövlig om jag använder långa klena skarvsladdar och när det har varit som värst så har ljusbågen lagt av helt när fläkten i svetsen startat, men då har det varit frågan om 40-50 meter skitskarvsladdar och dålig matning redan vid vägguttaget.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mccormic

#30 » 22:28:10, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog svetsen som inte är bättre än så, har haft svetsen direkt i uttaget utan skillnad.
Det kan räcka med en sträng på 5 cm och den går dåligt.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se