Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vad för pinne skall man ha?

63 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera svetsning här

ianews

#61 » 17:43:48, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att du borde satsa på en rutil elektrod istället för den basiska OK 48.00. OK 43.32 är en sådan. Så gott som samma sträck- och brottgräns som 48. Det enda som skiljer är slagseghet och det har ringa betydelse om du ska stanna i norden med din produkt. Den är lättsvetsad och lätt att återtända. Varning trots för aggregat med låg tomgångsspänning då alla elektroder kan frysa fast!
IanM
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.



PerJohansson

#62 » 17:55:24, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att svetsa två plattjärnsstumpar i 90 graders vinkel, ett par med en basisk och ett par med en rutil pinne och slå sen med en slägga från den osvetsade sidan. Prova gärna vid rumstemperatur. Sen kan du avgöra om slagseghet är något att bry sig om eller inte.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

ghaven

#63 » 01:29:29, 22-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Helt klart at rutile pinner er litt dårligere en basiske, men det finnes ikke en pinne som har alle egenskaper i ett nr. Noen ganger trenger ikke sveisen være av det seigeste eller hardeste slaget. Noen ganger går det å legge på litt mer sveis og da med en pinne som tenner lett og blir glatt og fin uten at en har 30 år med erfaring. Det finnes pinner til de fleste matrialer . Det er bare å skaffe seg en bok om tilsatsmatrialer, og der står hva de forskjellige nummerene anbefales til. I tillegg står det en masse om polaritet, strømstyrke og stillinger pinnene er beregnet for samt hardhet, seighet, forvarming og mye mer. Resten av det en lurer på får en greie på der en kjøper pinner hvis det er en sveisebutikk. Skulle jeg måtte velge kun to pinner å ha i hylla til daglig bruk, ville jeg valgt baso 120 2,5mm og esab 4815 3,5. Basoen tenner lett og blir glatt og fin og er veldig lettsveist, i alle stillinger med brukbar styrke. Esab 4815 er litt hardere å sveise med og blir ikke like glatt men har veldig høy seighet og kan brukes til det meste i alle stillinger. Men det er en tredje pinne jeg ikke kunne klart meg uten, og det er rosa castolin. Den har hjulpet meg mange ganger. Sølv lodding blir mye hardere og er mye sterkere enn en skulle tro når en hører ordene sølv og lodding. Men må si at de siste årene er jeg blitt grundig lei av varmt slagg som spruter i alle retninger og skitt og pinne rester over alt der en skal sveise. For min del er det tig sveising som gjelder. Kan sveise det meste som, stål, rustfritt, messing, bronse,kobber,titan,kobbernikkel,duplex, aluminium, støpejern, med mer, og ingen skitt eller slagg. Hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se