Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Miller 320a Goldstar ac-dcTigsvets krånglar

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

harley03 (trådstartaren)

#1 » 17:15:43, 29-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som är duktig på gamla Miller Goldstar 320 amp och kan ha en aning om vad det kan vara för fel när inte bågen tänds oavsett om man använder sig av fotpedalen eller handtaget och alla säkringar är hela!

Miller 320/330 bruksanvisning


Mvh Patrick




Laddade upp filen till downloads /Holger
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....



harley03 (trådstartaren)

#2 » 19:49:30, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag så blev det mer eller mindre enbart avklädning/strippning av den gamla Miller..
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1119.JPG
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1115.JPG


Som synes så har dom bytt anslutningen till strömmen och gängan räcker inte till för själva pinnsvetsens anslutning? skall montera dit min pinnsvets från min andra Miller i morgon och se om den fungerar att svetsa pinne med..
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1117.JPG
Vad kan detta vara för något tro, och vad för funktion har det? Helt tyst är det i alla fall? Kan det vara detta som Aktiverar start "bågen" tro...
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild.JPG
Här syns tryckvakten och den går på Kylvattnet, när dessa kablar inte var ihopsatta så vad den helt tyst när jag tryckte ner pedalen..
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1114.JPG
Här syns baksidan av ?klockan? på framsidan och här är det 2st brytare som slås ihop när man trycker ner pedalen och när man aktiverar klockan på frontpanelen med en knapp/vippbrytare så tar det längre tid innan brytarna släpper efter man släppt upp pedalen?
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1112.JPG
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1111.JPG
Här syns ?klockan? som sitter under startströmmens reglering..
Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOU9/bild-1116.JPG
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Supertallen

#3 » 21:38:35, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min telwin vägrar tända ( med hf ) i AC läge om kablarna är anslutna till fel "polaritet", provat skifta?

/Tallen
Supertallen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:45, 03-09-2011
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo BM LM 620
Agromatic 740

harley03 (trådstartaren)

#4 » 21:50:48, 30-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt enkelt att skifta polaritet, men det känns som om det kan vara fel på någon kondensator... skall kollla först om det går att svetsa med pinne innan jag forsätter att riva runt i den.

Bild
Originalets URL: http://forumbilder.se/DDOUD/bild-1106.JPG

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

Jars

#5 » 19:37:27, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man kan rita en så stökig elschema som på denna svetsmaskin!!
det går ju icke att reda ut på nånting. usch!! vart fall är det omöj. att felsöka med hjälp av den.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

mathiast

#6 » 21:07:39, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att det liknar min aga som är sen jesus föddes och då ska det vara ett visst avstånd mellan elektroderna i hållarna med alufläns till vänster om tiduret med röda visaren/vredet.
Ligger dom för tight så bildas ingen ljusbåge mellan dom och ligger dom för långt isär blir lågan på brännaren orolig alt bildas ingen ljusbåge mellan dom då heller.
Tror jag hade ett mattknivsblad som bladmått.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jars

#7 » 22:09:48, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska svetsen fungera som den är tänkt då skall han svetsa felfritt med läge MMA (pinne) på hela registret.
för att få något svar på vad som felar lär TS.n komma med bättre beskriving av det hela, ifrån start kommandot tills han visar
sina konstigheter, o det på alla områden med HF puls och utan.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Norpan

#8 » 22:20:31, 31-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är slangpaketet vattenkylt och kontaktorn benämnd "W" i schemat drar när du trycker på pedalen eller knappen så kolla om framledningen i paketet är hel, brukar inte behövas många sekunder utan vatten innan de brinner av.
Om inte kontaktorn drar, kolla säkringen benämnd "F4" på schemat, är den hel och det är 115V ut från lindningen den är kopplad på så kolla grejorna som leder fram till ringen med ett W i, nedanför transformatorn.
Ringen med ett W i är spolen i kontaktorn som kopplar in svetstransformatorn, drar inte den händer det inte så mycket.
Börja med att mäta om det kommer spänning till spolen, gissningsvis saken på din bild som det står "120V60Hz 110V50Hz" på.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

harley03 (trådstartaren)

#9 » 23:26:06, 01-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är helt stendöd även med pinne, men kylfläkten fungerar och vattenkylningen fungerar, alla säkringar är hela och den "knäpper" även i relät -brytarna bakom klockan på manöverpanelen, men det är allt.... ja jag har även ställt brytaravståndet på 0,25-0,25mm..

Jag har verkligen kikat på allt som jag kan se och allt ser helt och bra ut..och det känns inte bra att börja mäta upp något när jag inte har kompetensen att avgöra vad värdena skall vara, så på onsdag så kommer det en elektriker som har jobbat med denna typ av Miller innan och förhoppningsvis så får jag veta vad felet är då och kan ta ställning om det är någon ide att reparera den eller om den får bli en framtida donatormaskin till min andra 330 Miller och kompisens Miller 320...

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....

harley03 (trådstartaren)

#10 » 17:29:04, 03-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är åtgärdat, det tog ca 5 minuter för elektrikern att hitta och åtgärda felet.
Denna kontaktor kärvade i plast spåren för Tigsvetsen har stått länge innan jag köpte den och det vara bara att manuellt röra kontacktorn några gånger sedan fungerade allt perfekt…
Bild
1000kr för denna svets känns billigt plötsligt och jag som köpt den defekt för att egentligen ha den som reservdelssvets till min andra Miller 330…

Cheers från Fkp
harley03
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:55, 11-05-2014
Ort: Falköping än så länge...
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Fe 35 guldkalv bensin (har haft ca 20st grållar) och ett antal Zündappar med varierande CC som ökas på konstant ( strokas,portas och reedkonveteras) men kör mest Volvo l30 pro -08
Några mercury 2,5 efi ROS motorer och lösa head också... ylar så gött med raka rör över vatten ytan mellan 8-10,000varv...
Företagare sedan -80 både HB som ett antal AB Utan att ha haft en enda annons i Justitsia/Svensk Handels tidning....


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se