Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Gammal svets....Skandi Mig??

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

MikeP (trådstartaren)

#1 » 14:11:24, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister,

Ny här på forumet och då jag och min sambo köpte en gård för ett tag sedan så finns det säkerligen mkt nyttig information att suga åt sig här.

Jag känner iaf att behovet av att svetsa ökade något och på gården står en gammel svets som verkar fungera = att den matar fram tråd och svetsar, hur bra den svetsar vet jag dock inte då mina kunskaper är dåliga.

NU till min fråga, om den nu fungerar OK är den värd att lägga lite pengar på?? bygga om för europakoppling och köpa ett nytt slangpaket, skulle den ens gå att bygga om för europakoppling tro? Och vad är det för svets? Skandi Mig....165 kanske det står. Har dock inte synat den närmre efter mer fabrikationsuppgifter. Den är troligen inköpt i slutet av 70-talet, googlar jag "Skandi mig" så får jag inte mkt till träffar.


Bild
Användarvisningsbild
MikeP
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:58, 25-09-2014
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 2250



Klas Kraft

#2 » 20:53:28, 26-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Personligen skulle jag inte lägga pengar på en sån svets, men funkar den nu så kör så länge det håller, köp en NY rulle tråd och prova, den går ju flytta till nästa svets om det går illa. :rock_on:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Göran Ekman

#3 » 19:04:29, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en Cemig in handlad på jula i tidernas begynnelse där stod det Skandi mig i instruktionsboken. Den svetsen såg nyare ut en din . Den fanns det inga reservdelar till på slutet för ett par år sedan . Den satt jag på ett nytt slangpaket på . Fick skaffa ett uttag att skruva fast på svetsen,inga problem att få dit ett nytt slangpaket . Som föregående inlägg lägg inga stora pengar på svetsen men om den funkar kör så länge den går. Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

drivax

#4 » 10:31:55, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en sådan 185amp som jag byggt om haft den i 20år den funkar skitbra
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

Stridis2

#5 » 14:27:52, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen till Maskinisten!

Högst sannolikt går det att bygga om med nytt fäste och slangpaket, men varför vill du byta? Fungerar det gamla, även om det kanske är lite otympligare än ett modernt, så kör på det tills du är van vid svetsen.
Nytt (begagnat) fäste kan man ibland få gratis från industrier som skrotar ut någon gammal svets. :idee3:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BMB63

#6 » 21:51:12, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
En sån Skandi 165 köpte jag i början på 80-talet, fungerade i ca 30 år utan problem tills ett kretskort brann upp. Många bilar blev svetsade innan dess. Försökte få tag i delar men hittade inga. Den fick vila i garaget några år, men till slut blev det metallåtervinningen. Esab 170 heter nya kompisen.
Användarvisningsbild
BMB63
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:23, 14-01-2013
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320-61, Krabat-57, Terrier-57


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se