Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Nyttan av justerbar pulsvidd vid TIG-svetsning ?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Andreas_77 (trådstartaren)

#1 » 15:50:14, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag står i valet mellan två TIG-svetsar (DC) och den ena modellen har justerbar pulsvidd
medan den andra saknar denna funktion.

Svetsar idag mest bilplåt och en del rörkonstruktioner i vanligt svartstål, max 3mm gods.
Det blir nog också en del avgassystem (rostfritt) framöver är det tänkt.

Men när använder man justerbar pulsvidd egentligen?
Och i vilka situationer kommer man ångra sig att man valde en modell utan?
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor



jos4561

#2 » 17:57:28, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

när du vill "lägga tråd" och ha en fin myntrulle ändå.
smältfog, jag iaf tycker det hjälper smältan att gå ihop istället för isär med hål som följd.
ju tunnare material destå större nytta av puls, du kan ligga på en amp i toppvärde som plåten inte klarar kontinuerligt, genombränna/svetshastighet ökar.
sen blir det mera att ratta på å leka med.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Andreas_77 (trådstartaren)

#3 » 18:46:32, 20-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var det snabba svar :thumme:

Så om man minskar pulsvidden kan man alltså svetsa tunnare material med högre strömstyrka ?
Jag svetsar bara mig/mag nu och som du märker har jag bara sett TIG på Youtube,
alltså varning för dumma frågor..

Bägge modellerna har alltså pulsfunktion med reglage för att justera pulsström och pulsfrekvens. Den ena har
dessutom möjlighet att justera pulsvidden.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

jos4561

#4 » 07:14:16, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

å på så sätt, då är det mera att du har ett värde till att skruva bort dig på :grin:
froniusen jag kör har "allt" å lite till men det som jag ändrar är puls lr inte å pulsfrekvens, sen är den ju graderad så att jag ställer procent av tiden som den går på den inställda amperen, ändrar jag typ aldrig, sänker frekvensen i stället, å sen pulsvidden rör jag aldrig.
på 2Khz i pulsfrekvens blir man snabbt okompis med halva verkstan, skriker rakt ut som en blandning av övervarvad tandläkarborr å tinnitus :mrgreen:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Andreas_77 (trådstartaren)

#5 » 23:03:32, 21-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att vinkelslipen låter som ljuv musik i jämförelse :grin:

Passar på med några frågor till om det går bra.

När är det nödvändigt med " pre-flow" på skyddsgasen egentligen?
Funktionen saknas på vissa maskiner och jag har sett flera videos där dom alltid vrider
ned ratten för pre-flow till noll. Har det med olika material att göra eller är det vissa
typer av svetslägen som är känsligare än andra vid uppstarten?

Finns det någon enkel tumregel som ger en ungefärlig vägledning när det gäller skillnaden
i driftskostnad för TIG jämfört med MAG och MMA? Man gråter ju nästan när man fyller skyddsgas
till MAG:en nu för tiden, och ren argon är ju ännu dyrare.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

jos4561

#6 » 07:22:40, 22-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pre flow, alltid. lite granna så gasskyddet finns där när du tänder.
tumregel. det går skitmycke gas/svetsmeter vid tig svetsning, eftersom det är lite känsligare med gasskyddet på tig å man orkar inte hålla på å justera klockan helatiden så blir flödet ställt lite högt, å så lite förgas å rejält med eftergas å en seg svetsmetod meter/tim. = mycket gas /svetsmeter
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Andreas_77 (trådstartaren)

#7 » 21:58:33, 22-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!
Tackar för svaren :thumme:
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: slimswede och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se