Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Grillad Migatronic Navigator 240, HJÄLP!!

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

Utskrotnings-Magnus

#16 » 22:20:29, 24-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ta en bild på framsidan/panelen av svetsen, det är min svetsreparerande kompis som är nyfiken. Gärna revisionsnumret på undersidan av panellocket också.

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



Matte.Hartman (trådstartaren)

#17 » 11:43:45, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars:
Det ungefär samma värde när jag mätte upp dem i garaget och inne i köket, +10 ute, +28 i köket (Frugan var lite frusen sa hon... Undras varför det går så mycket ved? ;) )
Värdena jag fick var dock lite varierande beroende på vilken multimeter jag använde, ca 0,4V med en och ca 0,6V med den andra. Så de värdena skulle jag nog kanske ta med en nypa salt men det var lika på alla i alla fall :)
Sen vet jag nog inte om jag är direkt kvalificerad att hålla studiecirkel när det tog mig tre heldagar att bara hitta hur jag skulle mäta upp en MOS-fet ;)

Holger:
Det var så lite så, alltid kul att kunna bidra med nåt i alla fall. :)

Magnus:
Bilder ska vi nog kunna ordna fram :) Men vilket panellock, hela svetsen eller någon enskild modul?
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

keja01

#18 » 14:23:55, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om frugan undviker att äta fett är det en vanlig anledning till frusenhet, förutom rökning. Kroppen tror det är svält och sänker värmeproduktionen.
Senast redigerad av keja01 14:24:39, 25-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
keja01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:18, 14-09-2010
Ort: Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Hydrema 808 -90, Valtra 6750Hi -02, Rottne blondin -81, Rottne SMV Rapid TGS -94, Volvo BM 500 -76, MF135 -73

Jars

#19 » 19:19:18, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om frugan undviker att äta fett är det en vanlig anledning till frusenhet, förutom rökning. Kroppen tror det är svält och sänker värmeproduktionen

Och det får vi karlar åtgärda med en massa "ved" :mrgreen:
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Matte.Hartman (trådstartaren)

#20 » 19:30:28, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao:
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Matte.Hartman (trådstartaren)

#21 » 20:10:54, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus:
Här är en liten bild på åbäket :)

Bild

Hittade lite siffror på modulerna, hoppas det är vad du menade.

Power modul: (Den obrända)
P/N: 73250022C LB. NR.: 00012121
edit: Gissningsvis Rev C med tanke på partnummer uppbyggnaden på de andra grejerna.

AC modul: (Den som inte luktar hallonbåt just nu)
P/N: 73250019A
Versionskode A

I AC modulen på det stora kretskortet sitter även en blå låda med P/N: 71613201B1, Versionskode B1
Senast redigerad av Matte.Hartman 20:13:55, 25-10-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Utskrotnings-Magnus

#22 » 22:37:22, 25-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kompis undrar för att han reparerar just nu en likadan eller snarlik svets åt en kille i Piteå. Han har dock fastnat vid att en Eeprom troligtvis är trasig. Om din svets var likadan så skulle han gärna vilja kopiera din programvara. Han har i sin tjurighet köpt en eepromprogrammerare. -Detta delvis för att Migatronic är helt omöjliga att ha att göra med, de skickade nya kretskort men UTAN kretsarna på. "Ni får flytta över Eeprommarna".

Nästa gång skickade de ett nytt kort med prommar men de var inte programmerade. Osv mm mm. Till slut så köpte han en:

http://www.elnec.com/products/universal ... eprogplus/

Som han iofs funderat ett tag på, men nu kan han läsa/skriva nästan vilka kretsar som helst..

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Matte.Hartman (trådstartaren)

#23 » 11:32:08, 26-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där manicken var ju inte billig direkt men jag tycker han gjorde helt rätt, allt för att göra snikna säljare snopna! :thummar:

Det går bra att kopiera, under förutsättning att mina klarat sig ;) Men det tror jag nästan att de gjort.
Tanken slog mig nämligen häromdan, varför lampan till överhettningsskyddet blinkar och förmodligen bromsar uppstarten. Nämligen för att kablarna till tempgivaren smält ihop av värmen :)

Du kan ju PM´a om det blir av.
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Ulf

#24 » 13:48:10, 26-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra länkar Matte!
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Utskrotnings-Magnus

#25 » 19:37:54, 27-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kompis säger att det är en likadan svets som han håller på att repa! -Han skulle vilja komma och kidnappa din programvara om det skulle gå!

Han får väl göra ett försök att hitta felet på din svets också givetvis!

Kollade kartan, det verkar bara vara ca 5mil från oss.

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Ulf

#26 » 09:41:03, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus och Matte, om ni bränner över eepromen, glöm inte att spara en dump till fil ifallomatt framtida missöden dyker upp.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Utskrotnings-Magnus

#27 » 02:28:15, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Matte med fruga för gott kaffe och fika samt en trevlig pratstund om allt mellan himmel och jord!

Tack också för möjligheten att kopiera kretsarna i din svets! -För en liten stund sedan ringde nämligen David och rapporterade att den svets han pysslat med i över ett år numera fungerade fint!

-Vem kunde ana att lösningen på problemet låg så nästgårds!

Danskarna som i detta nu för ca 4:e gången håller på att handlägga en order på ett kretskort kommer att få en avbeställning på måndag! Vår lokala svetsleverantör i Piteå kommer att älska att få göra detta efter allt strul som han haft med att få fram prylar!

Moderkortet kostade "tomt" utan kretsar ca 6000:- +moms. Med kretsar och allt så kanske 8000:- +moms. (Bedömd kostnad).

I vilket fall så meddelar David att det var den lilla fastlödda kretsen som var problemet och som troligen innehåller gjorda inställningar osv. Han misstänker att det gnistgap som finns i närheten på nåt annat kretskort kan ha nåt med saken att göra. (Gnistgapet har nåt med tändningen att göra när man tigar). Teorin är att gnistgapet kan ha skicka en gnista lite fel så att kretsen fått spader. Vid HEX-jämförelse var skillnaden rätt stor. Övriga kretsar likadana.

Han misstänker också att Migatronic är väl medvetna om detta då första gången han fick reservdelskort av dem så hade de bara skickat ett tomt kort så att man skulle flytta över de två större kretsarna. Problemet var att det finns revisioner av kretskort/programvara och när David flyttade över kretsarna så funkade inte det nya kortets lill-kretsprogramvara med de två kretsar som suttit på gammelkortet.

Detta leder fram till slutsatsen att Migatronic känner till problemet och vet vad de ska skicka när det strular på detta sätt. I detta fall råkade det bli fel. Den svets David reparerar är samma revision som Mattes och allt fungerade som smort.

Programvaran är uppladdad under Downloads/Tekniklitteratur, men ej godkänd av moderator ännu. Filerna i HEX-format.

Min förhoppning är att åtminstone 1 människa i världen ska bli hjälpt av denna information och således kunna ge Migatronic en något mindre vinst pga. dålig kvalitet på sin produkt.

För de som inte uppfattat det ännu så är det en kamrat som är själva reparatören och jag som är rapportör i detta ärende. Även om han klarar att reparera det mesta inom elektronik så klarar han banne mig inte av att göra ett inlägg på ett forum även om han har en användare här!

Matte, du har en bra livlina om du inte får igång svetsen med diodbyte! -Du ska tydligen också byta samtliga dioder och inte bara de som är trasiga. (Om nu någon överlevt). Det kan bli snedbelastning om de inte är jävlat likadana).

/Magnus

Bild
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus

#28 » 21:18:48, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns programvaran till svetsen att ladda hem under filer här på forumet:

http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=1971

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Jars

#29 » 22:41:36, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utskrotnings-Magnus skrev:
Matte, du har en bra livlina om du inte får igång svetsen med diodbyte! -Du ska tydligen också byta samtliga dioder och inte bara de som är trasiga. (Om nu någon överlevt). Det kan bli snedbelastning om de inte är jävlat likadana).

/Magnus

Du ska tydligen också byta samtliga dioder och inte bara de som är trasiga

Du skall även byta vartenda en av MOSFET tarna i dessa bryggor där du
hittar en eller flera skadade , detta för att undvika en serie puff i din svets
när du drag igång denna efter reparation , de komponenter kostar en heldel.
Lycka till
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Matte.Hartman (trådstartaren)

#30 » 13:46:36, 31-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Matte med fruga för gott kaffe och fika samt en trevlig pratstund om allt mellan himmel och jord!

Det var så lite så, sen är det kul att kunna sätta ett ansikte på de man diskuterar med här på "forat" :)

Tack också för möjligheten att kopiera kretsarna i din svets! -För en liten stund sedan ringde nämligen David och rapporterade att den svets han pysslat med i över ett år numera fungerade fint!

Kul att man kunde donera lite "blod" till en annan kämpande svets ;)

I vilket fall så meddelar David att det var den lilla fastlödda kretsen som var problemet och som troligen innehåller gjorda inställningar osv. Han misstänker att det gnistgap som finns i närheten på nåt annat kretskort kan ha nåt med saken att göra. (Gnistgapet har nåt med tändningen att göra när man tigar). Teorin är att gnistgapet kan ha skicka en gnista lite fel så att kretsen fått spader. Vid HEX-jämförelse var skillnaden rätt stor. Övriga kretsar likadana.

Jo, jag kan tänka mig att HF enheten kan ställa till med en del besvär och speciellt när den nästan ligger vid kretsen ifråga i hopmonterat läge. Det står ju till och med i instruktionsboken att svetsen är för industriellt bruk och kan orsaka störningar vid användning i en vanlig bostad. Det är då man börjar undra hur kretsarna i själva svetsen överlever ;)
Har David möjligtvis någon uppgift på hur stort gnistgapet ska vara? Det är för övrigt den enheten som gör att man slipper vidröra svetsstället med elektroden när man ska börja svetsa. Istället för skrap- eller lyftstart.

Min förhoppning är att åtminstone 1 människa i världen ska bli hjälpt av denna information och således kunna ge Migatronic en något mindre vinst pga. dålig kvalitet på sin produkt.

Egentligen har de inte dåliga produkter, fast det var en ganska epig lösning på deras "revision" av kretskortet, men när de inte är serviceinriktade ska de straffas Hårt! :slag2:

Även om han klarar att reparera det mesta inom elektronik så klarar han banne mig inte av att göra ett inlägg på ett forum även om han har en användare här!

Jo tack, redan när han öppnade väskan insåg jag att man har en hel del att lära innan man ens spelar i en angränsande division ;) och det är tur att du rapporterar åt han, annars skulle ju jag stå här med skägget i brevlådan :)

Jars skrev:
Utskrotnings-Magnus skrev:
Matte, du har en bra livlina om du inte får igång svetsen med diodbyte! -Du ska tydligen också byta samtliga dioder och inte bara de som är trasiga. (Om nu någon överlevt). Det kan bli snedbelastning om de inte är jävlat likadana).

/Magnus

Du ska tydligen också byta samtliga dioder och inte bara de som är trasiga

Du skall även byta vartenda en av MOSFET tarna i dessa bryggor där du
hittar en eller flera skadade , detta för att undvika en serie puff i din svets
när du drag igång denna efter reparation , de komponenter kostar en heldel.
Lycka till

Tack för de tipsen, det är sådana här tips som är bra till oss nybörjare. :thummar: Sånt man aldrig i livet skulle ha tänkt på men som kan orsaka en hel del trubbel.
För även om man kan läsa sig till mycket här i världen, är det inte lätt att hitta sådant när man inte ens vet att man ska leta efter det :)
Erfarenhet slår allt! :thummar:
Senast redigerad av Matte.Hartman 13:50:20, 31-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se