Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Slangpaket till kemppi tig

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Robban75 (trådstartaren)

#1 » 18:03:13, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla
Har gått och köpt mig en hilarc 300 med tillhörande lhf3 tigtillsats men det medföljde inte någon tig brännare, vilka slangpaket passar till dessa? är det någon slags standard på tig svetsar och kontakten till brytaren?

Är novis på tigsvetsning så jag tänkte att det är lika bra att köpa nåt ordentligt direkt men vet inget alls om vad som passar :huh:

Mvh


Gå till lösningen
Robban75
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:07, 02-12-2014
Maskintyp: Ej angivet



robgritz

#2 » 20:46:51, 02-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild på dina anslutningar skulle nog kunna hjälpa en hel del!
Välkommen hit!
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

Robban75 (trådstartaren)

#3 » 19:40:57, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack ska du ha.
Har kommit fram till att ett slangpaket med betekningen ttk ska vara rätt, det är med den stora bajonettfattningen och kemppis 4-stifts kontakt, ser ut som kontakten i kanten på bilden.
http://www.weldmet.co.uk/shop/productin ... &cc=global

Eftersom det bara är fyra stift i kontakten och själva startautomatiken sitter inbyggd i maskinen så hade det varit intressant att veta om kemppis brytare i handtaget bara har två kablar för då skulle vilket slangpaket som helst kunna moddas och passa :)
Robban75
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:07, 02-12-2014
Maskintyp: Ej angivet

robgritz

#4 » 23:23:51, 03-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra att det löst sig! Jag vill minnas att jag varit med om att en Kemppi fjärrkontroll för att ställa ampere, kopplats in till Esab pinnsvets genom en adapter! Nu vet jag inte om anslutningarna till fjärrkontrollerna är densamma som till Tig slangpaketen, men Kemppi fjärrkontrollerna har iaf fyra stift, så det borde ju rimligen gå att pilla ihop en övergång så att andra slangpaket passar!
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

Robban75 (trådstartaren)

#5 » 01:06:58, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tog arslet ut i garaget och lät hjärnan jobba lite, det var så övertydligt så det var inte sant.... på framsidan är det en bild på en öppen krets mellan bokstäverna A och B... vilket helt enkelt hänvisar till stiften i kontakten vilket var ganska klart när jag kollade på baksidan av kontakten...
Så med andra ord borde alla slangpaket passa så länge gaskopplingen och strömmen passar och det finns två kablar till brytaren, annars får man bygga en fotpedal med fjädrande kontakt,
Får ta tag i trefasuttaget nu :)


Detta inlägg har valts som lösning

Robban75
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:59:07, 02-12-2014
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se