Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Köpa ESAB Compact 400

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 23:27:34, 17-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Min verkstad är i slutfasen av att byggas och nu övergår det mer och mer till att fylla den. Då behövs det en svets så att det går att hålla bonneriet igång. Vilka svetsjobb som är aktuella vet jag inte riktigt nu men det ska vara en allt-i-allo svets. Min generella inställning för liknande köp brukar vara att jag handlar inte när behovet finns utan när tillfälle ges för en bra affär. Var förbi stället där jag brukar köpa plåt och järnprofiler i veckan och av en slump hade han en svets över som var till salu. Det blir nog en provkörning av svetsen innan köp men tänkte höra med er om det är något speciellt att kolla efter.

Svetsen det gäller är en Esab Compact 400 (årsmodell okänd). Slangpaket relativt nytt och anslutningen uppgraderat till EUR-kontakt. Den är bestyckad för 1mm tråd. Begärt pris 4000kr.

Svetsen är ju av den större modellen och jag kommer inte att kunna använda den fullt ut hemma då jag bara har 20A som huvudsäkringar. Är det ett OK köp ändå eller bör jag leta efter något mindre?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



fretchi

#2 » 08:47:16, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsatt att den fungerar som den ska tycker jag det verkar som ett vettigt köp. Det är aldrig fel att överdimensionera.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ph7

#3 » 12:00:14, 18-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en 315 compact för 20-talet år sedan
jag kollade tillverkningsnumret hos ESAB och fick reda på tillv.år
till mindre jobb kör jag med 160 slang.

jag brukade lånade en 160A men den gick mycket sämre.
Jag skulle inte tveka, köp.
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se