Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Behörighet att svetsa rör/stång

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Svetsigt (trådstartaren)

#1 » 08:55:26, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser behörigheten/certifieringen ut för att svetsa solida järnstänger? Faller det under samma regler som rör i samma dimension? Samma sak när den solida stången skall svetsas fast i vägg - blir det samma krav som att svetsa infäst rör mot plåt, eller gör den solida stången någon skillnad kravmässigt?

Det är alltså kraven enligt ss-en 287-1 jag grubblar över.
Svetsigt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:57:00, 19-01-2015
Ort: Uppsala
Sverige



ClaesM

#2 » 09:49:56, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Står ingen specifik om det i standarden men det har tolkats som så att diametern på stången räknas som tjockleken (t) för en stumsvets när du svetsar stång mot stång.

Stång mot plåt så räknas diametern som tjocklek (t) för kälsvetsen.

Exempel 1: Vi har stång med diameter 20 mm. Ett prov med stång mot stång, alltså en stumsvets, ger behörighet för t≥5 mm . För stång mot plåt, alltså en kälsvets, ger en behörighet på t≥3 mm.

Exempel 2: Vi har en stång med diameter 10 mm. Ett prov med stång mot stång, alltså en stumsvets, ger behörighet för t 3-20 mm. För stång mot plåt, alltså en kälsvets, ger en behörighet på t≥3 mm

Hoppas det besvarade din fråga!
Claes
ClaesM
1 inlägg
 
Blev medlem: 09:38:55, 23-01-2015
Ort: Stockholm
Sverige

Svetsigt (trådstartaren)

#3 » 15:43:35, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack, det blev genast lite klarare om vad som gäller.

Jag hade en lite överoptimistisk förhoppning om att kunna ta med några några svetsande kollegor med kälfog-behörighet (plåt mot plåt) på ett jobb där det skall svetsas stänger mot plåt. Men då stängernas diameter är mindre än 150* så faller det in under rör ändå. Om än ett tämligen tjockgodsigt sådant (50 mm).

Nå, de kan alltid få äran att serva mig med kaffe och wienerbröd medan jag själv gnistrar fast stängerna.




*) Då kälsvets plåt under upp även gäller för kälsvets rör OM röret har en diameter större än 150, och bara i vissa lägen.
Svetsigt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:57:00, 19-01-2015
Ort: Uppsala
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se