Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svets för nybörjare

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

bert

#16 » 20:05:22, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

All bilplåtssvetsning handlar ju inte om rostlagning
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



NyBurgare (trådstartaren)

#17 » 01:36:55, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj vad många svar, haha herregud! Pratade med kusinen och det var en Esab "maggy" 125, med trasig gasklocka. Ville ha 3000 för den mycket tråd kvar.. är det något o gå på? Skulle det vara värt, och vad kostar en gasklocka?

Klarar jag mig bra på bilplåt eller bara svetsa allmänt på en bil med denna svetsen?
NyBurgare
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:19, 27-01-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mest volvo, FH16!

magloman

#18 » 01:38:56, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miggy heter det nog.

är det en 3-fas så slå till!

Är det en 1-fas så vetefan, dom har inte så bra rykte. Inte alls samma komponenter i som till 3-fas.

En beg klocka kan kosta 3-500:-

Är det nån tub med?

En beg 5l tub med klocka ligger ute på FB för 1000:- just nu i örebro. Brukar gå o hitta på blocket oxå.

5 eller 10 liters finns att köpa hursomhelst. Större tuber om du hittar för att köpa är stulna nånstans. Alla stora är nämligen bara hyrtuber.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

NyBurgare (trådstartaren)

#19 » 01:50:28, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Miggy heter det nog.

är det en 3-fas så slå till!

Är det en 1-fas så vetefan, dom har inte så bra rykte. Inte alls samma komponenter i som till 3-fas.

En beg klocka kan kosta 3-500:-

Är det nån tub med?

En beg 5l tub med klocka ligger ute på FB för 1000:- just nu i örebro. Brukar gå o hitta på blocket oxå.

5 eller 10 liters finns att köpa hursomhelst. Större tuber om du hittar för att köpa är stulna nånstans. Alla stora är nämligen bara hyrtuber.


Någon skrev förut att det skulle vara lättare med mag svets? Vad är skillnaden? Och det är 3-fas, med en tub till, antar jag? Bor ju i Örebro så har ju svetshuset här i byn så gas är nog inga problem att få tag i iallafall! :)
NyBurgare
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:19, 27-01-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mest volvo, FH16!

magloman

#20 » 01:56:10, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mig är typ rostfritt o mag vanligt svart. Köp du. Går alltid sälja vidare längre fram om det är så
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

NyBurgare (trådstartaren)

#21 » 02:03:39, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Mig är typ rostfritt o mag vanligt svart. Köp du. Går alltid sälja vidare längre fram om det är så

Hur lång tid räcker en 5l tub för en nybörjare o amatör? Funderar starkt på att köpa den och börja svetsa! :)
NyBurgare
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:19, 27-01-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mest volvo, FH16!

magloman

#22 » 02:09:00, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt är ett snöre? :mrgreen:
Räcker minst 4h kontinuerlig svetsning. Kanske mkt mer. I praktiken ett halvår men inte i början när du övar mkt o så. Kör tills den är slut sen fyll den o kör slut igen. Då vet du om du ska ha den eller en större. Var noga med o stäng kranen så fort du inte ska svetsa på en stund.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

NyBurgare (trådstartaren)

#23 » 02:23:54, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur långt är ett snöre? :mrgreen:
Räcker minst 4h kontinuerlig svetsning. Kanske mkt mer. I praktiken ett halvår men inte i början när du övar mkt o så. Kör tills den är slut sen fyll den o kör slut igen. Då vet du om du ska ha den eller en större. Var noga med o stäng kranen så fort du inte ska svetsa på en stund.


Okej! Han sänkte priset till 2500 för svetsen, full rulle, dock ingen tub! Så jag köper den av honom! Fixar en ny klocka och köper en tub, sen hjälm / svetshandskar!

Tack för hjälpen och jag återkommer säkert med en ny tråd om det uppkommer nya problem eller vad det nu är! :)
NyBurgare
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:19, 27-01-2015
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mest volvo, FH16!

magloman

#24 » 02:32:17, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp den på fb. Prisvärd
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#25 » 14:33:13, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MIG = Metal Inert GAS
MAG = Metal Active GAS

Samma maskin, men olika gas. I bl.a. rostfritt stål kör man med helt inert gas (som bara skyddar mot luftens tillträde utan att kemiskt delta i svetsningen) och då heter det MIG, svetsar man i vanligt svartstål används vanligtvis gas med mer eller mindre koldioxid (CO2) som är kemiskt aktiv med metallsmältan och då heter det MAG. Nästan all svetsning med dessa maskiner "hemma i garagen" är MAG-svetsning i svartstål, trots att folk säger att dom har en MIG-svets. Ett budgetalternativ är att köra med ren koldioxid i konverterade kolsyrebrandsläckare.

För att klättra ytterligare på språkpolisstegen påpekar jag att det är gasflaska du ska ha, inte gastub. I tuber hittar man tandkräm och Kalles kaviar. :svettas:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

magloman

#26 » 15:30:19, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: :thumme: sant
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gufra

#27 » 21:27:22, 31-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rekommenderar blandgas, t.ex. AGAs Mison, skvätter mindre än ren argon och ger snyggare svetsar i stålplåt.

Det blir aldrig bra att lägga två platta plåtar på varandra och svetsa ihop dem eftersom det blir en nivåskillnad mellan nya och gamla plåten. Att helsvetsa längs kanten ger dessutom oftast stora bucklor i plåten eftersom det blir en massa värme, och det behövs vanligtvis inte för hållfastheten, det mesta på en bil är punktsvetsat från början.

En fals- och håltång (t.ex. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ng-12092/) gör att du kan göra en fals på den nya plåten och hål i den gamla för att sen lägga den falsade delen av den nya plåten bakom den gamla påten och svetsa i hålen. Det ger en helt slät lättspacklad yta. Gör hålen med 10-25 mm avstånd och fyll dem med svets. Det är viktigt att hålla ihop plåtarna, svetstänger i olika former är guld värda.

Andra prylar som gör livet lättare:

En automatiskt avbländande hjälm, det gör det hela mycket lättare än en som är svart hela tiden med en klar skåra ovanför det svarta glaset.

En trycklufthammare med skärmejsel (typ http://wer.se/produkter/verktyg/ovriga- ... karmejsel/ ) du kan skära bort det du vill utan att deformera plåten med en sax eller stänka spån som fastnar i lacken och rutorna med en vinkelslip.

Lycka till!
Det är bättre att göra rätt än att göra fel
Användarvisningsbild
gufra
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:11, 24-09-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo FL612 tipp&kran
Neuson 1503
Yanmar V1
Kaeser M43
JD 1120

InläggDetta inlägg har raderats av gufra den 21:35:26, 31-01-2015.
Anledning: Dubbelpublicerat

InläggDetta inlägg har raderats av gufra den 21:31:38, 31-01-2015.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se