Grisen skrev:Pluspoäng åt den som svetsar bilplåt med gassvets och får ett bra resultat
.Man borde undvika att tillföra så mycket
värme till tunnplåt
Dom kunniga grabbarna som gör högklassiga renoveringar på DYRA veteranbilar verkar generellt föredra gassvetsen. Det må vara så att gassvetsen får plåten att slå sig mer, men den lämnar en mjuk svetsfog som gör att en kunnig plåtnisse kan återställa originalformen såpass bra att det inte behövs något spackel alls. Tidskrävande, erfarenhetskrävande, givetvis snordyrt, men nästintill omöjligt att skilja friskt originalutförande från det som renoverats på det viset. TIG-svets fungerar också, men inte riktigt lika bra tydligen. MIG (eller snarare MAG) är omöjligt att göra så med, svetsfogen blir för hård för att kunna forma plåten som man vill sedan.
Ska man, som hyfsat reparationskunnig genomsnittssvensk lappa dit lite ny plåt på sin 20 år gamla Volvo 940 så den hänger ihop två-tre år till före skrotning är det naturligtvis en HELT annan nivå på arbetet som är lämplig. Då görs jobbet antagligen genom att plåten punktas dit hyfsat med MAG, hela härligheten slabbas över med spackel, och bilen står sannolikt på skroten långt innan den måttligt påkostade reparationen ger upp.
Själv äger jag bara en gassvets och är mycket nöjd med jobben jag kan göra med den (möjligheten att använda gassvets till
hårdlödning, värma loss fastrostade grejer, värma för att forma, och som skärbrännare ska inte bortses från), men för många andra som bara vill ha en simpel svets som går loppa dit en plåtbit över ett rosthål i bilen är det kanske inte rätt grejer. Man får tänka igenom vad man tror att man kommer behöva svetsa, ta reda på vilken svets som är bästa kompromissen för att klara dom jobben, om man har förutsättningarna för att använda svetsen (t.ex. om man har trefas i garaget så man kan driva en trefassvets, om man får/vill förvara gasflaskor i villakällaren), och om man faktiskt tror att man är beredd att lägga tiden som krävs för att lära sig använda svetsen.