Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Plasma

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera svetsning här

håkan öhlund (trådstartaren)

#1 » 17:53:48, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Allihopa!

Jag tänkte höra lite om plasmaskärning för jag såg att Marcus skrev (Plasman är guld värd.... ) i invertersvets :?

Själv så ha jag en gasbrännare X11 som jag skär allt med och håller till utomhus med för man ha ju ingen egen verkstad :???:
Men är en plasma lättare att andvända än den hederiga gasskäraren igentligen?? fördelar, naktdelar :idea: för jag ha då aldrig provat en sån maskin :roll:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65



Kenneth Johansson

#2 » 18:13:22, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte om jag har rätt men vad jag har fått lära mig om plasma så kan du skära i allt ledande matrial. Men för att skära i 10mm eller grövre så blir det en stor och dyr plasmaskärare. Så gas bör bli billigare.

Kenneth
Kenneth Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:45, 08-09-2006
Ort: Jämjö

ja-bond77

#3 » 18:57:01, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, funderar lite kring samma sak... Kan man skära rostfritt med plasma? Med X11:an är det ju stört omöjligt. Och vad beror det i så fall på, högre temperatur?
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#4 » 21:34:36, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att du inte kna skära rostfritt med gas beror på att du har en flampunkt som är högre än materialets smältpunkt. Dvs skär du i vanligt bonnstål så brinner stålet, inte smälter när du har värmt tillräckligt och sedan tillsätter rent syre i skärlågan. Om du smälter så får du inte jetverkan i skärlågan utan allt smält material blir kvar i spalten och blockerar vidare avancemang. Vid plasmaskärning så skapar du en jetstråle på annat vis och det blir mycket högre temperatur och en del andra tekniska aspekter som gör att du kan skära i nästan vilka metaller som helst.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund (trådstartaren)

#5 » 22:13:43, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jo till rostfritt så ha jag hört att man andvänder plasmatekniken men till vanligt stål så är det väl inte så vanligt med plasmaskärning? Och när det gäller skopor och annat rostigt material så funka inte gas bättre då :?
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Kenneth Johansson

#6 » 23:01:46, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar bättre och blir nog billigare att använda gas plasma fungerar som en elsvets och man tillsätter luft för att blåsa bort smältan matrial över 10mm, blir en stor plasmaskärare och kostar nog några kronor tror jag. om vi pratar det optimala så är det nog vattanskärning det bästa ingen värme bara vatten.

Kenneth
Kenneth Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:45, 08-09-2006
Ort: Jämjö

Marcus

#7 » 23:36:44, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kenneth Johansson skrev:Det fungerar bättre och blir nog billigare att använda gas plasma fungerar som en elsvets och man tillsätter luft för att blåsa bort smältan matrial över 10mm, blir en stor plasmaskärare och kostar nog några kronor tror jag. om vi pratar det optimala så är det nog vattanskärning det bästa ingen värme bara vatten.

Kenneth


Gas kan aldrig billigare än plasma, 8) då du inte förbrukar nått med plasman (inte tagit hänsyn till investeringen, dock är ju inte hyra av gas direkt billigt.)

Håller med till viss del att den "billiga" plasman inte räcker till för riktigt allt (skopstål och sån grovt), dock skär jag ibland ända upp till 15mm med min, man får bara dra ned på hastigheten... :lol:

Resultatet med en plasma blir alltid bättre, mindre slagg, mindre spill och snyggare snitt. :thummar:

Alla borde ha en plasma faktiskt, 10000 gav jag för min på www.verktygsboden.se. :wave:

Sen är ju gasen ofta ett måste för att värma och få loss grejor på våra gamla maskiner.... :lmao:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#8 » 23:39:33, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan öhlund skrev:Ok jo till rostfritt så ha jag hört att man andvänder plasmatekniken men till vanligt stål så är det väl inte så vanligt med plasmaskärning? Och när det gäller skopor och annat rostigt material så funka inte gas bättre då :?


Skärautomater var ju först gas, sen kom plasma, sen laser och nu är det mest vattentekniken som är i ropet....

Plasman skär rätt igenom underredsmassan på en bil, bara du får nån kontakt yta som lågan kan tända på (skrapa lite med kniven....)
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#9 » 23:42:45, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kenneth Johansson skrev:Det fungerar bättre


Hur menar du då? :driver:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund (trådstartaren)

#10 » 17:51:56, 16-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
Gas kan aldrig billigare än plasma, 8) då du inte förbrukar nått med plasman (inte tagit hänsyn till investeringen, dock är ju inte hyra av gas direkt billigt.)

Håller med till viss del att den "billiga" plasman inte räcker till för riktigt allt (skopstål och sån grovt), dock skär jag ibland ända upp till 15mm med min, man får bara dra ned på hastigheten... :lol:

Resultatet med en plasma blir alltid bättre, mindre slagg, mindre spill och snyggare snitt. :thummar:

Alla borde ha en plasma faktiskt, 10000 gav jag för min på www.verktygsboden.se. :wave:

Sen är ju gasen ofta ett måste för att värma och få loss grejor på våra gamla maskiner.... :lmao:

Ok,Plasmaskäraren förbrukar väl lite El vid andvändningen i alla fall :lmao:
Det där med hyra gasflaskor håller jag med om att kostar alldeles för mycket för en hobby smed ,så jag ha skaffat mig egna 20liters flaskor och lött ihop några gamla klockor och så hyr jag bara hem stora flaskor på daghyra och tankar över 1/4 gas och resten så skär jag sönder allt jag äger å ha så flaskorna blir tom så man kan lämna tillbaka dom 8)

Men endel säger ju som du att det blir bättre snitt med plasma så det skulle nog vara roligt att prova en sån skärare också :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Holger

#11 » 17:53:27, 16-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja j#drar du ... rena bomberna! :lmao:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#12 » 18:05:48, 16-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
håkan öhlund skrev:Ok jo till rostfritt så ha jag hört att man andvänder plasmatekniken men till vanligt stål så är det väl inte så vanligt med plasmaskärning? Och när det gäller skopor och annat rostigt material så funka inte gas bättre då :?


Skärautomater var ju först gas, sen kom plasma, sen laser och nu är det mest vattentekniken som är i ropet....

Plasman skär rätt igenom underredsmassan på en bil, bara du får nån kontakt yta som lågan kan tända på (skrapa lite med kniven....)


Var ju så som du skrev att gas sedan kom plasma och laser och sist vatten, Vatten har fördelen att det inte blir någon värmepåverkan på materialet. Annars så är det laser som gäller både vad som gäller kvalite och hastighet dock inte hur grovt som helst! Plasma blir ju mer användbar i grövre material och i riktigt stora anläggningar kör dom under vatten i en bassäng.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

håkan öhlund (trådstartaren)

#13 » 18:08:36, 16-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Ja j#drar du ... rena bomberna! :lmao:

Japp jag blandar i en liter olja också för att det ska gå bättre att skära :uupps: :uupps: :uupps:

Nä jag skojade bara :wave:
Det gäller ut som alla vet att man ha MYCKET Rentvättade grejor vid gasandvändning :!: eljest så är det ingen fara.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

nixs

#14 » 18:30:44, 16-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är iofs en parantes i användning i dag men det går att skära rostfritt stål med gas om man har en metallpulver tillsats som tillsätter pulveriserat järn så du får en förbränning som ger jetlågan vi talade om innan.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#15 » 19:05:46, 16-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Ja j#drar du ... rena bomberna! :lmao:


Det är inte så konstigt att det smäller ibland i Kalixtrakten :mrgreen: Fy hundan vad det ser farligt ut :mrgreen:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se