Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

MIG-/MAG-svetsning.

68 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera svetsning här

Yrrol

#61 » 20:26:43, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tänkt köpa mig en modern mig-svets för att ha till att svetsa lite i profiler och laga lite bil,gräsklippare å ja sånt smått.

Finns det ingen supergas som är superbra till allt? MisonAr?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Grisen

#62 » 20:54:40, 08-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Supergas :klia: Mison 18 om Grisen själv får välja :lmao:
större problem - större hammare

1 person gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Zonixquality

#63 » 06:28:05, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,Jo de e så att jag har frågor angående MIG Svetsning. Och dem lyder så här.
Kan man svetsa utomhus med MIG?
Kan man svetsa utomhus med en MIG utan GAS?
E de stor skillnad på dem här olika typerna?
Går de bra att svetsa bilplåt med en GAS LÖS MIG?
Zonixquality
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:24:14, 11-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nordsjöklättrarn

#64 » 07:50:21, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan börja med att det troligtvis är MAG du vill svetsa, MIG är för rostfritt och kräver ren Argon gas.

Om det är vindstilla så kan du svetsa MAG ute eller täcker till ordentligt. Det är väldigt lite som ska till för att skyddsgasen inte ska funka.

Har aldrig svetsat med den gas lösa tråden men lägg ett par minuter med att söka här så hittar du trådar om det och olika tycken och meningar :)

1 person gillar det här inlägget.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#65 » 09:40:59, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zonixquality skrev:Hej,Jo de e så att jag har frågor angående MIG Svetsning. Och dem lyder så här.
Kan man svetsa utomhus med MIG?
Kan man svetsa utomhus med en MIG utan GAS?
E de stor skillnad på dem här olika typerna?
Går de bra att svetsa bilplåt med en GAS LÖS MIG?


1: ja, om det inte blåser dit man ska svetsa, då blåser skyddsgasen bort. Om det passar kan man bygga vindskydd av spånplattor eller presenningar och dyl.

2:Ja, det är väl den största fördelen med en sån svets, många har den som komplement till sin "rätta" migsvets och pinnsvets, jag tex.

3:Det är egentligen samma tillvägagångssätt men den gaslösa kräver lite träning för att det ska funka bra, i synnerhet i tunnare plåt.

4:Det går att svetsa bilplåt med en gaslös men det är inget jag rekommenderar. Är bilplåten helt ny utan det minsta rostangrepp funkar det nog bra men är det rostigt elände så går den gaslösa bort direkt. En annan aspekt ang gaslösa och bilplåt/rostlagning är att den sprutar och skvätter något hemskt, ju orenare plåt desto värre sprut. Att tänka på med tanke på brandfaran och att man lätt får fastbrända svetsloppor där man inte vill ha dom.
Man kan klara sig från fastbrända loppor på plåten runt svetstället om man sprutar på svetsspray men det hjälper ju inte med tanke på brandfaran, sprutet har du ju där ändå trots sprayen.

Om du är van MIGsvetsare och hållit på med rostlagning på gammbilar så kan kanske en gaslös funka hjälpligt men är du total nybörjare så är inte den gaslösa något jag rekommenderar, den kräver vana för att det ska fungera någorlunda bra. Det är helt tokigt att dessa svetsar lanserades som någon typ av "folksvets" då det som nämnts kan vara ett helsicke att få till något vettigt med dom, det är väl därför dessa svetsar fått så dåligt ryckte, dvs på grund av att nybörjare trodde/tror att det bara är att sätta i kontakten och köra och få till ett bra resultat.

Hjälper dig med att hitta lite läsning:
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=gasl%C3%B6s&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=gasfri&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Zonixquality

#66 » 19:14:26, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Zonixquality skrev:Hej,Jo de e så att jag har frågor angående MIG Svetsning. Och dem lyder så här.
Kan man svetsa utomhus med MIG?
Kan man svetsa utomhus med en MIG utan GAS?
E de stor skillnad på dem här olika typerna?
Går de bra att svetsa bilplåt med en GAS LÖS MIG?


1: ja, om det inte blåser dit man ska svetsa, då blåser skyddsgasen bort. Om det passar kan man bygga vindskydd av spånplattor eller presenningar och dyl.

2:Ja, det är väl den största fördelen med en sån svets, många har den som komplement till sin "rätta" migsvets och pinnsvets, jag tex.

3:Det är egentligen samma tillvägagångssätt men den gaslösa kräver lite träning för att det ska funka bra, i synnerhet i tunnare plåt.

4:Det går att svetsa bilplåt med en gaslös men det är inget jag rekommenderar. Är bilplåten helt ny utan det minsta rostangrepp funkar det nog bra men är det rostigt elände så går den gaslösa bort direkt. En annan aspekt ang gaslösa och bilplåt/rostlagning är att den sprutar och skvätter något hemskt, ju orenare plåt desto värre sprut. Att tänka på med tanke på brandfaran och att man lätt får fastbrända svetsloppor där man inte vill ha dom.
Man kan klara sig från fastbrända loppor på plåten runt svetstället om man sprutar på svetsspray men det hjälper ju inte med tanke på brandfaran, sprutet har du ju där ändå trots sprayen.

Om du är van MIGsvetsare och hållit på med rostlagning på gammbilar så kan kanske en gaslös funka hjälpligt men är du total nybörjare så är inte den gaslösa något jag rekommenderar, den kräver vana för att det ska fungera någorlunda bra. Det är helt tokigt att dessa svetsar lanserades som någon typ av "folksvets" då det som nämnts kan vara ett helsicke att få till något vettigt med dom, det är väl därför dessa svetsar fått så dåligt ryckte, dvs på grund av att nybörjare trodde/tror att det bara är att sätta i kontakten och köra och få till ett bra resultat.

Hjälper dig med att hitta lite läsning:
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=gasl%C3%B6s&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=topics&keywords=gasfri&search_time=30&np_s_forum=1&np_s_notes=1&saction=


Loke



Tack så mycket det var bra information. I stort sett nybörjare svetsat lite bara. Meningen va att jag ska bygga a-traktor nu men har inte riktigt råd och investera i en ny svets så ska låna en kompis Mini MIG utan gas för de skulle gå bra tydligen, då dem själva svetsade bilplåt med den
Men tack så mycket! :)
Zonixquality
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 06:24:14, 11-05-2015
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Yrrol

#67 » 17:47:32, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så Mison 18 och 0.8mm tråd är det bästa om man ska mag-svetsa lite avgasrör och annat hemma på gården?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

magloman

#68 » 17:54:34, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se