Spännande! Med 2x120V i privatbostäder, är de båda faserna fasförskjutna 180 grader då så man kan ta ut 240V som differentialspänningen mellan två faser?
Alltså 120V mellan fas och nollpunkt, eller 240V mellan faser?
Vi har ju 120graders fasförskjutning och 400V mellan två faser, och de också när de kör trefassystem dvs...
Även om de avsäkrar högre än oss för att de ofta bara har halva nominella spänningen, är det ju först vid deras 3 x480V industrispänning de börjar kunna ta ut någon effekt att tala om...
Googlar lite och hittar att invertersvetsarna som säljs idag har flexibel
spänning in och vissa tar upp till 480V tydligen.
I våra trefassystem på 400V får man ju ut 11kW vid 16A om lasten är rent resistiv. 17kW vid 25A som man kan få som huvudsäkring i en villa beroende på var man bor.
Men redan vid en 5kW asynkronmotor behöver man ju mjukstart vid uppstart pga startström.
Funderar därför på hur en större gammal transformatorsvets med likriktare uppträder tex vid bågmejsling.
Viss startström finns säkert, och ganska mycket, eller väldigt myckett reaktiv effekt är att vänta vid mejsling/svetsning.
Samtidigt lyckas ju folk köra äldre MIG/MAG-svetsar med järntrasformatorer i 350-500A-klassen, alltså där vattenkylning av slangpaket kommer in.
Alltså i privatbostäder/garage/lantbruk på 3x16A, 3x20 eller 3x25A. Mycket få har väl 63A matning liksom...
MIG/MAG är dock en spänningsreglerad process, inte "konstantström-reglerad" som MMA/mejsling....
Blev lite flummigt, men jag funderar på om bränsledriven svets kan vara aktuellt av den anledningen...
Man har ju tex kompressorvagn ofta dieseldrivna för blästring, eller bergborrning, för att den effekten inte är tillgänglig överallt.
Blästring gör man ju hemmavid ofta där el finns, bergborrning gör man ju vid byggen där el inte alltid finns, så flera skäl finns ju ofta...