Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa på drivaxel BM 800? Med vad?

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

krokodilen

#31 » 17:23:03, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Krävs inte direkt någon större insikt i maskinelement för att inse att det inte går att få till en hållbar lagning av ett sådant förband på plats... :???:


Ok då så,,, :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#32 » 17:36:54, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt nästa liv ska jag konstruera en tunnformad motvänd dubbelkona !

Och sälja konceptet till BT, det kommer att kosta 39,93 Svenska kronan oavsett valutakurs.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Erik R (trådstartaren)

#33 » 23:22:47, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jodå det var ett tag sedan jag var inloggad. Jag har dock inte slutat bråka med gamla maskiner.

Så här gick det med navet.

Jag reklamerade skadan till firman som sålt traktorn. De skickade mig en hel axel vilket var de minsta de kunde göra som sålt en så pass skadad traktor till mig. Jag köpte den osedd vilket tyvärr kan ge överraskningar.

Att byta axeln var nu möjligt men verkade vara en stor operation, att demontera hela bakdelen!

Jag använder ju inte traktorn professionellt så det fanns inte mycket att förlora på att testa att svetsa.

Högra delen av spåret var fördärvad men av den vänstra fanns en det mesta kvar. Jag mätte upp spårets bredd ur den oskadade delen i hjulnavet och tillverkade sedan en kil som passade där.

Denna kil lades mot axelspårets vänstra sida. Mot denna lades en 2, 5mm plåtbit som fick bilda ny högersida på kilspåret. Jag räknade med att svetsen skulle bränna igenom plåten men inte så mycket att kilen fastnade. Sedan fylldes skadan med svets.

Sedan var det dags att bearbeta påsvetsningen. En toppslid monterades mot axeln. Jag svarvade med traktorn gående på högsta växeln. Detta är en alldelens för låg hastighet och det är svårt att inte få vibrationer men det ger ändå en mer rund form är en vinkelslip på fri hand. En slipmaskin hade varit bättre. Jag avslutade med att fila för hand och filen skall inte underskattas. Den är lättanvänd och avverkar inte mer material än att man hinner med själv.

Hjulnavets ena kant var också skadad och fick svetsas på och filas till. Axeln var som tidigare nämnts också tunnformad speciellt i yttersta delen som svetsades på och filades till. Jag lämnade medvetet lite drygt med material på ytterkanten så att hjulnavet säkert skulle finna stöd mot axelkonan. Planen var att provköra och efterbearbeta när man ser var ytorna tar emot varandra.

Fila på svetsen går bättre än man tror då svetsgodset är betydligt lättare att fila än den härdade axeln där filen bara slinter.

Kilens tjocklek bestämdes genom att montera ihop axel och hjul och därefter testa att knacka in kilen i spåret, slipa, prova, slipa, fila till dess att den med visst våld går att knacka in i botten.

Muttern är 95mm och en sådan sexkantnyckel fick jag tillverka. Jag gjorde den ca 30 cm lång, så kraftig så att man skulle kunna slå på den med slägga.

Hjulet monterades, muttern släggades igen(ordentligt). Sedan fick traktorn arbeta med gruskörning. Efter några timmars arbete efterdrogs muttern. Den gick att dra drygt ett kvarts varv.

Sedan dess har traktorn gjort många tunga jobb i branta backar. Jag kollar om muttern går att dra då och då men hittills inte. Så länge det sitter så gör jag inget mer åt det hela utan gläds åt att det ännu fungerar.

Senast i lördags flyttade jag min Allis Chalmers på 10 ton en sträcka på 4 mil med BM 800an.

Det var en komprimerad berättelse om reparationen.

Mvh Erik R

1 person gillar det här inlägget.
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

krokodilen

#34 » 23:30:09, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja,,,grattis! Va kul att du kan använda traktorn igen! :thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

brnnstrm

#35 » 16:00:58, 19-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Sådana axlar är normalt med hög kolhalt i vilket ökar sprickrisken, vanliga pinner duger sällan utan det brukar bli sprött och hårt.
Svetsa med carboweld 29/9 ac som är överlegerad och ger ett rostfritt bearbetningsbart svetsgods. Då kan du klara dig utan förvärmning, svetsa med låg ström.
Jag gjorde samma sak på min båt.. det var dock en smidd gammal axel.. ett jäkla slit..
brnnstrm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:46, 31-05-2011
Maskintyp: Lastbil

Erik R (trådstartaren)

#36 » 15:40:42, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det var ju drygt två år sedan jag svetsade axeln så jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna. Jag förvärmde med värmepistol och använde MIG svets och också någon 2mm rutilelektråd till att bygga på framkanten. Jag kom ihåg att jag tidigare svetsat i en sparkmeda (med gott resultat) med MIG så därför trodde jag på den metoden.

Hjulet sitter fortfarande fast och man skall ju inte "skåda given häst i munnen" så jag vill ogärna öppna för besiktning.

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

brnnstrm

#37 » 16:00:49, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) DÅ verkar det ha gått bra... men kan vara bra att veta till framtiden ;) har gjort många sådana här jobb i industrin åt svenska elektrods räkning eller med deras produkter så det e bara att höra av sig om du har några frågor
brnnstrm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:46, 31-05-2011
Maskintyp: Lastbil

Utskrotnings-Magnus

#38 » 16:43:40, 21-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul läsning!

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se