Hej
Jodå det var ett tag sedan jag var inloggad. Jag har dock inte slutat bråka med gamla maskiner.
Så här gick det med navet.
Jag reklamerade skadan till firman som sålt traktorn. De skickade mig en hel
axel vilket var de minsta de kunde göra som sålt en så pass skadad
traktor till mig. Jag köpte den osedd vilket tyvärr kan ge överraskningar.
Att byta axeln var nu möjligt men verkade vara en stor operation, att demontera hela bakdelen!
Jag använder ju inte traktorn professionellt så det fanns inte mycket att förlora på att testa att svetsa.
Högra delen av spåret var fördärvad men av den vänstra fanns en det mesta kvar. Jag mätte upp spårets bredd ur den oskadade delen i hjulnavet och tillverkade sedan en
kil som passade där.
Denna kil lades mot axelspårets vänstra sida. Mot denna lades en 2, 5mm plåtbit som fick bilda ny högersida på kilspåret. Jag räknade med att svetsen skulle bränna igenom plåten men inte så mycket att kilen fastnade. Sedan fylldes skadan med svets.
Sedan var det dags att bearbeta påsvetsningen. En toppslid monterades mot axeln. Jag svarvade med traktorn gående på högsta växeln. Detta är en alldelens för låg hastighet och det är svårt att inte få vibrationer men det ger ändå en mer rund form är en vinkelslip på fri hand. En slipmaskin hade varit bättre. Jag avslutade med att fila för hand och filen skall inte underskattas. Den är lättanvänd och avverkar inte mer material än att man hinner med själv.
Hjulnavets ena kant var också skadad och fick svetsas på och filas till. Axeln var som tidigare nämnts också tunnformad speciellt i yttersta delen som svetsades på och filades till. Jag lämnade medvetet lite drygt med material på ytterkanten så att hjulnavet säkert skulle finna stöd mot axelkonan. Planen var att provköra och efterbearbeta när man ser var ytorna tar emot varandra.
Fila på svetsen går bättre än man tror då svetsgodset är betydligt lättare att fila än den härdade axeln där filen bara slinter.
Kilens tjocklek bestämdes genom att montera ihop axel och
hjul och därefter testa att knacka in kilen i spåret, slipa, prova, slipa, fila till dess att den med visst våld går att knacka in i botten.
Muttern är 95mm och en sådan
sexkantnyckel fick jag tillverka. Jag gjorde den ca 30 cm lång, så kraftig så att man skulle kunna slå på den med
slägga.
Hjulet monterades, muttern släggades igen(ordentligt). Sedan fick traktorn arbeta med gruskörning. Efter några timmars arbete efterdrogs muttern. Den gick att dra drygt ett kvarts varv.
Sedan dess har traktorn gjort många tunga jobb i branta backar. Jag kollar om muttern går att dra då och då men hittills inte. Så länge det sitter så gör jag inget mer åt det hela utan gläds åt att det ännu fungerar.
Senast i lördags flyttade jag min Allis Chalmers på 10 ton en sträcka på 4 mil med BM 800an.
Det var en komprimerad berättelse om reparationen.
Mvh Erik R