Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa på drivaxel BM 800? Med vad?

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

Erik R (trådstartaren)

#1 » 23:35:15, 21-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Blev stolt ägare till en BM 800 nu i vinter. Glädjen blev dock kort :sad: då jag upptäcke att det glappade någonstans i transmissionen.

Det visade sig vara ena drivaxelns kilförband som var helt kaputt.

Muttern var svetsad i ett desperat försök att få konan att sitta, men vad hjälper det när kilen/spåret inte är som det ska.
Hålet i fälgen
Bild
En bild på patienten
Bild
Det bedrövliga kilspåret
Bild
Axeländen
Bild
Det som på allvar förstört kilspåret var att reparatören lagt in en bit verktygstål istället för en mjuk kil. Som synes är kilspåret redan
påsvetsat en gång och bearbetat utan precision.

Jag måste ju försöka bygga upp kilspåret med svets igen men med vad?

Duger det med pinne? Vilken typ i så fall?

Går det bättre med MIG som inte ger någon slagg?

Vad tror ni?

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56



Beirut

#2 » 00:39:24, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så tror jag mer på att byta drivaxeln än att reparera den. Billigare,lättare och framför allt bättre. Du måste ändå demontera den från maskinen då lager och tätningarna kommer att få stryk av värmen som blir av svetsningen. Axel ändan kommer förmodligen att bli krokig av värmen och tappa dom egenskaper den hade i stålet. Axeln och kilspåret måste maskinbearbetas för att bli bra. Förstår inte riktigt det där med "duger"? Det är ju inte så att pinnsvets är någon slags andra sorterings svets metod.
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Sa.Ro

#3 » 09:44:49, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade bytt axeln..

skulle jag svetsat den skulle jag byggt upp med rostfritt och fräst om spåren. men som sagt den kommer att bli lite lite krokig..
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Myckleby

#4 » 12:06:34, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsa med pinne, med rätt så låg ström! (plocka bort tätningen först) sedan tar du "bara" vinkelslipen å "hyffsar till det" ock en riktig kil ock dra åt med ett 2m långt skaft så mycket du klarar så tror jag det håller ett bra tag! detta skulle jag se som lättast, billigast! :grin:
vi gjorde en hemmagjord hylsa till den stora muttern med ett långt rör på, när vi grejjade med en 810!
Lycka till! :thumme:
Senast redigerad av Myckleby 12:07:19, 22-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

drivax

#5 » 20:20:56, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mitt tips är att löda dit en kil på axeln med tex silverlod sedan dra ett nytt kilspår i hylsan eller skaffa en ny hylsa!!
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

Erik R (trådstartaren)

#6 » 21:45:38, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tack för era tips. Jag resonerar som så att jag testar att reparera själv och i min egen låga takt. Då blir ju kostnaden rimlig.

Att byta axeln vekar som ett omfattande arbete. Måste man inte gå in bakom kraftutaget för att lossa axeln och dessutom först plocka av hydraulen + tömma oljorna?

Om reparation inte håller så får jag väl byta ut axeln. Skadan kan väl knappast bli värre än den är just nu. Det som förstört spåret mest är ju att tidigare ägare fortsatt att köra trots glappet samt den minst sagt "hårda kilen"(läs hyveln).

Locket till lagerhuset med tätningen går ju enkelt att montera av så att tätningen ej skadas.

Lager skall väl tåla mellan 200 och 300 grader i alla fall innan
värmebehandlingen påverkas. Om jag håller låg ström och svetsar i korta intervaller med avsvalning emellan så borde jag ju kunna hålla temperaturen rimlig.

Jag betraktar inte alls pinne som en sämre svetsmetod, tvärt om.
Jag var väl bara lite orolig för slagginneslutningar.

Om jag förstått ESABs instruktion som finns ovan här på sidan så bör man förvärma till ca 100 grader. Man bör även svetsa växelvis med ett halvt varv emellan fogarna. Synd då att skadan bara finns på ena sidan.

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

Sa.Ro

#7 » 21:52:27, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

om lagren tål de gradtalen så är det inga problem att svetsa lite försiktigt..
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

kimmen

#8 » 21:59:38, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fräs/fila upp ett nytt kilspår på motsatta sidan, gör det lite kortare så försvagar du axeln marginellt, gör lika dant med hylsan

Det kommer att hålla länge, under tiden så spar du ihop en slant till en ny axel och hylsa, vem vet du kanske kommer att spara ihop en förmögenhet :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

VHK116.1

#9 » 22:34:33, 22-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stora problemet är nog att konorna är dåliga. Om inte konorna
har jämna ytor och god kontakt mot varandra kan aldrig kilen ta
upp all kraft i förbandet. Om det det finns möjlighet att förbandet
kan röra sig mer än 0.00 mm så kommer det snart och med varierande
belstning ge vika. Kona/ kil förband är statiskt och får aldrig röra sig.
Oftast uppstår dessa problem när momentet på förbandet minskat
p.g.a ibland sättningar i materialet samt ett dåligt kontrollerat
åtdragningsmoment. Vilka reparationsmetoder som kan vara användbara
för en hållbar reparation är nog inte så enkelt.
Nu får jag säkert flera :slag:
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Erik R (trådstartaren)

#10 » 09:47:40, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ja, det är riktigt, konan är ej längre perfekt.

Det är nu jag kommer att tänka på Locktite :grin: . Det finns väl starka låsvätskor som kan förhindra mikrorörelser mellan runda delar ex. 648, 660

Någon som provat?

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

Myckleby

#11 » 10:21:45, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar mycket bra vid rena ytor!
Användarvisningsbild
Myckleby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:10, 30-12-2010
Ort: Orust i Bohuslän
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an

#12 » 11:35:18, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du tänker inte på att det gick åt H-vete med originalet, tänker du försöka med hemsmide? Har du tillgång till en duktig svarvare så går det att göra ett försök. nåt annat håller inte med alla brytningar på ett stort drivhjul på en tung traktor, du får bara jobba i onödan å börja om på nytt...
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Erik R (trådstartaren)

#13 » 12:04:05, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Tänkte faktisk försöka med att svarva på plats. Låta motorn stå för rotationen, fixera ett kordinatbord och toppslid med hjälp av bulthålen runt axeln.

Så länge det inte kostar så mycket annat än fritid kan det vara kul att testa.

Hörde av en bekant att han i sin ungdom svarvat propelleraxelkonor på axlar som satt kvar i båtarna med en sorts mobil svarvutrustning.

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

63an

#14 » 12:12:35, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK men motjucket kan du köra i stationär maskin, ja det ska nog funka om det görs med finess. Lägg ner nån timme xtra med putsen så håller jag :thumme:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Erik R (trådstartaren)

#15 » 14:07:54, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Kallas mobilsvarven för mot¤¤¤¤¤¤?

Du råkar inte veta var man kan se en bild av en sådan?

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se