Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa på drivaxel BM 800? Med vad?

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

63an

#16 » 14:12:20, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stationär på verkstadsgolvet!
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Michael Meier

#17 » 16:11:18, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara lättare att anbringa en slip istället för en svarv, efter svetsningen ?

Sedan en fundering, måste man återställa denna detalj i originalskick?
Om man har möjlighet till alternativ tätning av bakaxeln, kan man kanske
byta ut mutterlåsning av kona till en enklare fastsättning av fälgen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Erik R (trådstartaren)

#18 » 17:33:37, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Slipning är också ett bra förslag.
Orginalskick är inget krav. Alla reparationsmetoder beaktas.

Du får gärna förklara alternativet lite närmare. Menar du att helt drastiskt svetsa fast hela baletten i konan?

Mvh Erik R
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

VHK116.1

#19 » 18:01:32, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya delar vad kostar de och Finns de att köpa?
Vilket moment är rätt? Kanske 1200-1500 Nm?
Jag brukar använda 2 m stålrör och med 80 kg tyngd på det.
Det brukar alltid vara helt ok. Men det bästa är att med
regelbundna intervaller också kontrollera momentet.
Senast redigerad av VHK116.1 18:02:19, 27-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

jörgen.ottosson

#20 » 19:20:09, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du beredd att lägga ned lite tid på det ska det inte vara omöjligt att få fason på axel. Tror inte att värmen eller sträckenergin frånsvetsen ska ställa till det alt förmycket om du tar det försiktigt. Du kanske kan göra en kil av tex koppar och använda som "svetsstöd" i kilspåret. (med lite mindre mått än din nya kil, för bearbetnings mån) om du är riktigt bra på att slipa till formen på svetsfogen, så kanske det räcker att finputsa med en träkloss med rätt form och lite smärgelduk, och avsluta med ventilslippasta mellan navet och axeln för att "slipa samman" delarna.

Det är lite svårt att bedömma utifrån bilden,men jag skulle nog försöka skaffa en nytt hjulnav. Om du sedan vill förstärka förbandet med locktite (tex 638) kan du ju bedömma utifrån resultatet ( locktiten kan ta upp ca 0,25-0,5 mm spel om det inte passar helt hundra, men ju bättre passning destå bättre.)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mattias Petterson

#21 » 19:42:12, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte fasa av ena sidan på axeln? så den ser ut som ett D och göra omvänt med hylsan?
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#22 » 07:03:28, 28-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är axeln dålig ? den lär väl inte vara rund längre.

"1 slipa ned /eller svarva ned axeln på båda sidor om mitten någon my, slät och cylindrisk konliknande, motsvarande sak i fälgcentrum, kilen måste ha stöd, dra ett nytt kilspår istället?

slitsa ersättningskonerna (kanske finns hylsor från lagermontage)

Har du provat slipa under rotationen än ?

"2 slipa / svarva axeln cylindrisk, förändra fälgcentrum så att den passar igen, alltså skippa att göra axeln originaldimension.
Fälgencentrum finns väl mye material ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Fripp

#23 » 11:25:00, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statusrapport?
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

atlashjul

#24 » 11:47:36, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Har ej läst föregående inlägg noga)...Går inte att bredda kilspåret och göra en bredare kil? Det är inte det att navet bottnar i mot axel/lagret innerkant? Bottnar konhylsan på axeln före konen är i ingrepp så hjälper det ju inte att dra flera 1000Nm. Kanske måste mäta det om du inte redan gjort det.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

krokodilen

#25 » 12:17:32, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemsmide i min smak! :smile: :thumme:

Svetsa igen det gamla spåret helt efter konstens alla regler beträffande värmepåverkan mm och fräs ett nytt spår med 180° förskjutning. Rigga ett svarvstål och svarva jämnt (du har ju till och med ett dubbhål i axeländen)

Leta reda på en ny kona/nav/fälgtallrik från tex en traktorskrot för de är väl utbytbara eller? Eller kanske rent av svarva/tillverka en ny kona som passar din nysvarvade axel perfekt. Montera korrekt kil inkl Loctite och dra till för "knugen och fosterlandet" sedan får du väl köra med "insidan" så håller det nog länge!! :grin: :thummar:

Det är väldigt lätt att skriva "byt ut" "köp nytt" men,,,,

/Christer

EDIT: Lagt till lite om konan.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#26 » 14:41:48, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många har försökt att "fuska till" det där, men faktum är att jag vet ingen som lyckats. När man konstaterat att det inte går att lösa enkelt återstår bara 2 saker. Det ena är att riva bakdelen och montera felfria begagnade delar, det andra är att skicka traktorn till skrot. Det var faktiskt mycket vanligt att 800/810 som såldes till demontering hade just lösa navvikter. :sad:
Köper du delarna på en traktorskrot så sitter axeln monterad i navet när den levereras, ingen demonterar navvikten i onödan på dessa så det är bara att stoppa i som en enhet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#27 » 16:19:59, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som om konan sitter i hjulnavet med en kil om man "fuskrenoverar" axeln som förslagits tidigare i tråden och svarvar av hela ytan i en uppmätt vinkel och sedan överför den till en nygjord kona i en supportsvarv så har man ju sparat jobbet att öppna bakaxeln och varför skulle det inte fungera. :klia:

Eller kanske snarare varför skulle det inte funka lika bra som original som ju bevisligen är så där med tanke på att 800:an ofta har lösa/glappa nav.

TS: Återkom gärna med hur du gjorde och hur det gick!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#28 » 16:47:43, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer än ett år sedan som erik var inloggad...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#29 » 17:03:31, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enkla svaret varför det inte funkar är att ett koniskt förband ska vara just koniskt, om navet glappat är inte längre konan på axeln perfekt utan lite "tunnformad", och det är jäkligt marigt även om man tillverkar ett nytt nav att få perfekt passning mot en "tunnformad yta". Kan vara därför ingen använt den formen på ett förband i maskinhistorien.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#30 » 17:16:01, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krävs inte direkt någon större insikt i maskinelement för att inse att det inte går att få till en hållbar lagning av ett sådant förband på plats... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: knopen och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se