Sa.Ro, nu vet jag inte om du menar mig eller hesche (troligen hesche) men visst skulle jag gärna bjuda på en kopp, problemet är bara att det är 3+4 balkar som ska skarvas och inte alla på en gång.
Då lärde jag mig nått nytt idag, vi har fullt med sånna notchhål innuti tankarna på båten. Kallas mushål ombord och jag har trott största anledningen att de varit där har varit för att dieseln eller vad man nu har i tanken skall kunna rinna ut och likaså att luften skall kunna strömma ut när man fyller och det börjar gå upp till tvärskeppsspanten/förstärkningarna.
Sa.Ro skrev:jag kan ju komma och skarva balken åt dig om du vill.. har du bara en kopp kaffe så är vi kvitt det
Tackar för erbjudandet
Nu ser det ut som det blir en hel del svetsning och skarvning ,Min granne (farbrorn jag hade med mig) har påbörjat ett litet projekt som innefattar en massa balk, 2 containrar och lite takplåt ... men hör av mig om (när) det dyker upp nåt problem
Jag vet inte om det finns någon standard som äger något, men rent praktiskt så ska det ju vara så lite som möjligt men tillräckligt stort för att hela fogberedningen ska rymmas + att du ska komma åt att svetsa på ett bra sätt.
( så radien i hålet måste ju vara minst flänsens tjocklek....plus lite marginal, OBS Min åsikt, inte fakta)
En bra regel när man skarva är att fasa inifrån till spets och livet spetsigt. 33 grader ska fasningen vara svetsa igen men med flera svetssömmar pga att materialet blir för varmt annars.Utsidan slipar man upp till man fått bort slagginnerslutningar men man ser att det är rent sen svetsa igen.kolla emellanåt om materialet är rakt annars får man svetsa mer andra sidan så blir det rakt och bra och sällan man behöver ta till agaborren och värma.Bara hålla på så lär man sig.