Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Skillnad på ac dc och dc tig ?

153 inlägg • Sida 3 av 11
Diskutera svetsning här

Kristian Smith

#31 » 09:31:17, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående användandet av TIG. Utan att ha någon vetenskaplig undersökning att stödja mig mot, så vill jag påstå att TIG tappar mark på praktiskt taget alla områden. Den slutsatsen drar jag av det jag har sett och hur utvecklingen har gått under de 20 åren jag har vart aktiv/intresserad av svetsbranschen.

Orsaken är de intelligenta MIG/MAG svetsarna. När jag började som svetsare 1988 så svetsades aldrig roten med MAG om kraven var höga, utan då körde man pinne eller TIG. Idag har MAG svetstillverkare av rang funktioner för rotsvetsning som gör att roten klarar kraven (om den som håller i svetshandtaget vet vad han gör). Utvecklingen går fort nu, och vi kommer absolut att få se många stora saker både inom material och maskinteknik dom kommande 10 åren.
En av TIG:ens fördelar har vart renheten, inget sprut, dvs inget efterarbete. Men även där kommer MIG/MAG snabbt.

Även ett generationsbyte bland svetsarna har stor betydelse. Se bara på Sa.Ro, hur intresserad den killen är av HELA processen. Den yngre generationen vågar testa mera och är mera vana med många funktioner på maskierna.

På byggen så används TIG i väldigt liten utsträckning. Oftast så gäller det montering av RST räckverken och annat finlir. Men även där pågår stora förändringar. Det mesta finns att köpa som moduler idag och ingen svetsning behövs vid montering.

Det var min åsikt.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet



63an

#32 » 09:32:10, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Jag visade på hur det fungerar med stora anläggningar Vattenkraftverk, Kärnkraften och stora diesel hjälpkraft till verk. Med andra ord stamnätet som korrensponderar med även utlandet! Det är dramatiskt när de kopplar in ett stort kraftverk på nätet, först ska Hertz vara rätt mot nätet sen när de kopplar in så blir linorna utsatta för tryckstöt så kilometervis kan de börja gå i vågor en stund, därefter kan man öka på effekten! ex.vis kärnkraften ligger ut med 400 Kilovolt per fas på stamnätet, varje är på 20 000amp. per fas då förjar man förstå vilka krafter det är frågan om :off_topic:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dimorep

#33 » 09:44:36, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Det finns säkert många olika intressen här men det viktiga är väl
att fysikens eller den rätta förklaringen presenteras!

Helt rätt! :thumme: Finns säkert lika många intressen som användare här och som jag flera gånger tidigare påtalat.
-Att det som står i trådarna ska vara sanningsriktigt och ha "substans" för att forumet ska förbli seriöst och läs / besöks -värt.

TIG svetsning används ofta inom bygg och installation numera
den ger goda resultat och är även miljö ekonomisk!

Nu jobbar jag inte direkt med byggnadssmide, men är ganska ofta ute och gör lite montagejobb på sådana ställen samt stöter på / känner en del svetsare. Och det är uteslutande små 3-fas inverter MMA-svetsar man ser. Vid installation verkar snart allt till att vara prefab. och sätts bara samman med olika typer av mek. förband.

De som svetsar "mest på plats" när det gäller installlation (i mark eller byggnader) är de som sysslar med rördragning till fjärrvärme och ånga. Och även där är det pinne eller gas som gäller, beroende på vad beställaren har specat.

Varför skulle tig:en vara mera "miljö ekonomisk"?
Det är väl den svetstypen som förbrukar mest el i förh. till utfört arbete. Och den kräver fortfarande gasflaskor med allt vad det innebär i tillv. och införskafnings kostnader.

Vilken spänning och vågform som är optimal vid AC eller DC
svetsning av t.ex aluminium är intressant att veta!

Hur var det nu... -Var väl bara AC som gällde till alu :?
Så då kan du för att göra det lite enklare (för dig själv..) helt glömma bort DC vid det mtrl:et. :wink:
Annars så är det bästa för att lära "att göra". Har du tillg. till svetsutrustningen så prova de olika metoderna, svetstyperna på några spillbitar. Då ser du snabbt vad som fungerar och inte, vilka parametrar som påverkar vad samt ger även bra gratis träning under tiden.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VHK116.1

#34 » 17:08:03, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pulserande DC till aluminium borde ju fungera!
Fyrkantvåg och med - på ekektroden!
En ny Crawford port skulle monteras. Det behövdes en del stål
till förstärkning av väggen. Porten var 6x6 M!
Det mesta stålet tiggades på plats. Låångt slangpaket var det
men varken brandlarmet behövdes stängas av eller någon
efterbearbetning av svetsen var ej nödvändig.
Sedan läste jag att TIG svetsen har en större anv. I USA än
Europa!
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Kristian Smith

#35 » 17:55:07, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Pulserande DC till aluminium borde ju fungera!


Påstår du att det fungerar, eller gissar du? Pulsning vid DC TIG svetsning innebär att man ställer 2 olika värden på ström och tiden för dessa 2 värden att verka. Även brantheten på kurvan kan ändras. Dvs hur snabbt vill man komma från värde 1 till värde 2.

Problemet med aluminiumsvetsning är oxidskiktet som alltid bildas på aluminium. Oxiden har betydligt högre smältpunkt än aluminiumen, och ställer därför till det. Vid TIG svetsning löser man detta med AC, inte med pulsning. ACn bryter upp oxidskiktet genom att elektronerna växlar riktning med frekvensen.

Men vid MIG svetsning (som är DC) så kan man ta nytta av pulsning för att effektivare bryta oxidskiktet.

Detta var en förenklad förklaring och det går att fördjupa sig rejält än, om man orkar/bryr sig... :P
Senast redigerad av Kristian Smith 17:55:50, 02-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1

#36 » 18:42:27, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag påstår inte att pulserande DC fungerar!
Men teoretiskt borde det fungera! Men med DC beroende på
våg form kan detta fungera!Med modern teknik är det snart ingen
skillnad på hur frekvenser och vågformer kan framställas och användas
till b.l.a svetsning.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Turbodiesel

#37 » 18:58:51, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Jag påstår inte att pulserande DC fungerar!
Men teoretiskt borde det fungera! Men med DC beroende på
våg form kan detta fungera!Med modern teknik är det snart ingen
skillnad på hur frekvenser och vågformer kan framställas och användas
till b.l.a svetsning.



Har du en AC liknande vågform kan det knappast kallas DC längre. :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VHK116.1

#38 » 19:04:23, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall det då kallas!
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Kristian Smith

#39 » 19:06:22, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att Kemppi har experimenterat med DC TIG svetsning och hade ett reportage i sin egen tidning ProNews i början på 2000-talet. Det handlade om reparationssvetsning av MTU motorblock i aluminium. Sedan dess har jag inte läst något om framgångsrik DC TIG svetsning. Visst, finns ju diverse svetsforum i Obamaland som diskuterar saken och påstår att det fungerar, men, och det finns oftast ett men, metoden fungerar bara på riktigt ren och tunn aluminium.
Om man ligger på som en galning med diverse stålborstar och tvättmedel, för att sedan filma en minut, lägga ut skitet på youtube, och sedan påstå att det är en fungerande svetsmetod, så säger det allt enligt mej. Det fungerar inte! Vem kan jobba på det viset?
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

63an

#40 » 19:06:37, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fråga ska markeras med ? :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

G-son

#41 » 19:11:28, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har du en AC liknande vågform kan det knappast kallas DC längre. :grin:

Oavsett hur vågformen ser ut är det inte växelström om polariteten inte växlar. Pulserande likström, no more, no less.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

VHK116.1

#42 » 19:15:49, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lag på det?
Jag tror att vågformer och modern teknologi kommer att avgöra
svetsresultatet i framtiden.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1

#43 » 19:27:39, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid AC finns inte + eller - och vad det egentligen är vet ingen riktigt!
Det kan vara nord eller syd! Om man läser Wikipedia
så är det inte helt enkelt och tydligt?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

mathiast

#44 » 19:31:22, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

herregud! växelspänning kallas ju så bara för att polariteten VÄXLAR och hur många ggr per sekund= frekvensen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

63an

#45 » 19:32:53, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sluta med WikiPikia åberopa för fan inte den där sammelsurade instansen Skaffa dej en el-ingengörsutbildning istället. Förvisso kan 70-90% stämma men de är ändå alldeles för många fel inskrivna där än idag eftersom vilka snillen som helst kan leverera uppgifter som bara ökar! :hota:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se