Sorry om jag stör din tråd, men jag vill bara tacka för den inspiration som jag fått av den!! I somras hade jag haft min nya lilla tig i ett år och hela tiden burit runt den i mitt tvåbils-garage. Fram och tillbaks hela hela tiden... Till slut rann det över och jag googlade efter "den ultimata svetsvagnen" och hittade din tråd. Med din vagn som förebild har jag nu byggt en egen som jag är såå nöjd med. Jäklar vad mycket det gör att ha en bra vagn. Och det lilla svetsbordet längst upp är ännu bättre än jag trodde att det skulle bli. Det blir lite som en mobil arbetsbänk ibland. Tusen tack för att du delat ditt bygge och gett så bra inspiration!!
Holger skrev:Vääääänta lite nu Frasse, din "Blown Budget" vill vi veta lite mer om!
(admin får ta bort detta om det är alltför mycket kidnappning av tråden)!
OK, eftersom du frågar... Det är en vintage dragster som varit en "rullande renovering"/projekt sen jag började med dragracing 2010. "Rullande renovering" därför att av nån konstig anledning så går saker sönder ibland... Det finns en jättelång tråd här: http://ssra.org/ssra_forum/viewtopic.php?f=24&t=8199
Kort info:
Körs oftast i SVDA (Scandinavian Vintage Dragrace Association), t.ex. på Kjula
En T-23 altered som ursprungligen byggdes 1976
Cheva smallblock (383") med kompressor och mekanisk insprutning. Körs på metanol och har c:a 1200 hästar.
Snabbaste tid är 7,53 (402 m)
Tråden uppdateras inte så jätteofta nuförtiden, men det finns ganska mycket info om bilen där. Jag kör den fortfarande, men i garaget har jag ytterligare en bil som jag håller på att bygga färdigt, och det är här tig-svetsen kommer in. Det är en bil som är byggd som en 60-tals Gassser. Om du är intresserad så finns det en byggtråd även om den här:
Hitta en aluplåt i skrothyllan som kunde passa till det främre grenuttaget. Satte fast den med fyra M5 skruv. Den sitter längst fram och i blickfånget, den kommer nog bli mycket använd. Tycker kvalitén överraskar positivt. Mjukt och fin plast med gummitätningar i locken.
Sen den grova baktill, men där jag ville sätta den för att sladdarna skulle räcka, var det en plåt i vägen. Men det gick fint att kapa bort en bit.
Svetsade dit två plattjärn; ett upptill och ett nedtill:
Gängade med M5 här också:
Kablarna ska buntas upp, men ska göra tvinghållaren först.