Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kapacitet på mig/mag

77 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera svetsning här

AN (trådstartaren)

#1 » 22:18:38, 06-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Funderar lite på om det finns några tum-regler på vad maximal tjocklek på material, olika storlekar på mig/mag-svetsar är lämpliga till?
Beror väl på typ av fog.
Hur mycket påverkar tjocklek på tråden, va ju detta med strömtäthet?

Vad tjockt är lämpligt med min kempomat 2500?
Anledningen att jag undrar är att jag ev tänkt att köpa en större att ha som komplement.
Inte för att jag kanske behöver men för att jag tycker det är kul och intressant med svetsning.

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



jörgen.ottosson

#2 » 21:59:20, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl en viss risk att få "pisk" för detta.....men än då. :grin:

Jag vet inte om det finns några "tummregler" men jag skulle säga (utifrån "känsla") att 100A / 3mm matreal för att få "genombränning" i en sträng.....men tänk på att du inte ska svetsa så i grövre matreal. utan över a-mått 5 ca. så ska du lägga flera strängar ( sträckenergi)

Tjocklek på tråden.... du kan köra ca 200A på 0,8mm (med "vanlig"tråd) och ca 350A på 1.2mm utan problem. Så i ditt fall med 250A som maxkapasitet så skulle jag välja en 1.2mm rörtråd om du vill "kräma på" ( den kan du också svetsa "tunnplåt" med. ( det gör jag själv för det mesta...)

Men det är svårt att ge generella råd....fogtyp, krav på svetsen, skyddsgas mm påverkar.

( duckar....i förbyggande syfte. :grin: )

EDIT: kanske ska tillägga, att kör du fullt med din maskin så kommer du att klara att svetsa allt du orka släpa in i verkstaden, men det du kommer att få problem med är intermitensen.....kör du hårt länge så blir svetsen förvarm.....
Senast redigerad av jörgen.ottosson 22:02:14, 10-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sa.Ro

#3 » 08:14:53, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Finns väl en viss risk att få "pisk" för detta.....men än då. :grin:

Jag vet inte om det finns några "tummregler" men jag skulle säga (utifrån "känsla") att 100A / 3mm matreal för att få "genombränning" i en sträng.....men tänk på att du inte ska svetsa så i grövre matreal. utan över a-mått 5 ca. så ska du lägga flera strängar ( sträckenergi)

Tjocklek på tråden.... du kan köra ca 200A på 0,8mm (med "vanlig"tråd) och ca 350A på 1.2mm utan problem. Så i ditt fall med 250A som maxkapasitet så skulle jag välja en 1.2mm rörtråd om du vill "kräma på" ( den kan du också svetsa "tunnplåt" med. ( det gör jag själv för det mesta...)

Men det är svårt att ge generella råd....fogtyp, krav på svetsen, skyddsgas mm påverkar.

( duckar....i förbyggande syfte. :grin: )

EDIT: kanske ska tillägga, att kör du fullt med din maskin så kommer du att klara att svetsa allt du orka släpa in i verkstaden, men det du kommer att få problem med är intermitensen.....kör du hårt länge så blir svetsen förvarm.....


jörgen har rätt

med 250a så kommer man långt. Det är ca 9-10m per minut i trådmatning om man kör en slaggande rörtråd så det är ganska tufft.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

jos4561

#4 » 08:32:36, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle tro att det första du kommer märka när du maxar maskinen är att svanhalsen och handtaget blir j-ligt hett, väldigt lätt att bränna sönder ej vattenkylda slangpaket.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Sa.Ro

#5 » 21:09:42, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:skulle tro att det första du kommer märka när du maxar maskinen är att svanhalsen och handtaget blir j-ligt hett, väldigt lätt att bränna sönder ej vattenkylda slangpaket.


skrev du det där bara för att djävlas med mig eller?

vattenkylning har jag hittat ett område för i veckan. jag har kört luftkylt i 5år nu och har aldrig haft problem med pistolerna. men i veckan hände det. jag har mekaniserat ganska mycket med luftkylda pistoler men denna gången blev det bara för mycket..

jag har en 350A pistol från kemppi (pmt 35) och skulle svetsa två st 26m sträckor. ställde in maskinen på 320A och startade lilla svetstraktorn. de första 26 metrarna gick bra, det lukta lite konstigt om slangpaketet sen komme jag väl en 15m till på den andra sidan innan det bara gav upp..

vi kan komma fram till att om jag hade svetsat 15m väntat 5 min och svetsat 15, vänta 5, svetsa 15 osv så hade pistolen hållit.

om man svetsar solidtråd så är det viktigare med vattenkylning än med rörtråd. skall ni bygga en robotcell eller börja mekanisera balksvetsning så rekomenderar jag det också. ska ni svetsa 15kg tråd om dagen manuellt så behövs det inte
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

MekJan

#6 » 21:36:35, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till svetsexperterna. Lite sjuk på att pröva rörtråd i min migatronic men har endast enkla matarhjul min fråga klarar den att mata rörtråd utan att det slirar?
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Sa.Ro

#7 » 21:38:37, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:En fråga till svetsexperterna. Lite sjuk på att pröva rörtråd i min migatronic men har endast enkla matarhjul min fråga klarar den att mata rörtråd utan att det slirar?


joda det ska gå bra. välj en tråd som inte har en massa grafit på sig eller dragolja ...
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

PerJohansson

#8 » 21:39:41, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har enkla matarhjul i min Kemppi med ett gammalt FU10 matarverk. Funkar fint att köra rörtråd så länge man ställer trycket på rullarna rätt.

Men jag är långt ifrån expert... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jos4561

#9 » 22:11:57, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

sa.ro du vet att jag gör allt för att stjälpa :lmao:

beror lite på ljusbåge å, förr körde gubbarna på jobbet med esabs lilla 250 paket och det krånglade inte, det bara dog :grin: var nästan alltid svanhallsen. vi har vattenkylda kemppi 350 paket nu när vi kör 08 solid, spray eller blandbåge så börjar det krångla direkt, MEN jag tror inte att kylkanalerna går ut i svanhalsen, har inte rivit någon men den känns lite för klent och blir för het för fort, mynstycket blir överhettat och sväller så det blir trängre men så är det nå j-la pirat munstycken å....med alldeles för mycket gods i, mycket som kan sammla värme.
på 1,0 solid så kör vi med fronius orginal vattenkylt 400A paket med rejäl vattenmantel i svanhallsen.
när jag kör skarv i rundmataren från 1965, så kör jag skarv på skarv med ca10-20sec i bitbyte å det blir ändå för hett i bland, kortbåge så är det nästan aldrig problem.om inte man får nå skit på munstycket eller har tråd som fäller lite innuti munstycket, så det börjar gå lite tungt, då överförs mycket mera värme till paketet, behöver inte vara så trögt att man ser det på ljusbågen men värmen ökar.

föresten, kom just ihåg... hadde ett problem med detta för 20år sen på en längdsvets med trådtunnor, körde 1,0 har jag för mig och 1,2 muntycken funkade inte bra så jag borrade upp ett 1,0-1,1 eller tog ett gammalt slitet 1,0 från någon manuellsvetsare.
men då var slangpaketet max 50cm långt om ens det.

Mekjan:
nu är det sällan jag kör rörtråd men nog tror jag att det ska gå bra med singel verk, ha koll på matarhjuls trycket bara
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Sa.Ro

#10 » 22:27:30, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:sa.ro du vet att jag gör allt för att stjälpa :lmao:

beror lite på ljusbåge å, förr körde gubbarna på jobbet med esabs lilla 250 paket och det krånglade inte, det bara dog :grin: var nästan alltid svanhallsen. vi har vattenkylda kemppi 350 paket nu när vi kör 08 solid, spray eller blandbåge så börjar det krångla direkt, MEN jag tror inte att kylkanalerna går ut i svanhalsen, har inte rivit någon men den känns lite för klent och blir för het för fort, mynstycket blir överhettat och sväller så det blir trängre men så är det nå j-la pirat munstycken å....med alldeles för mycket gods i, mycket som kan sammla värme.
på 1,0 solid så kör vi med fronius orginal vattenkylt 400A paket med rejäl vattenmantel i svanhallsen.
när jag kör skarv i rundmataren från 1965, så kör jag skarv på skarv med ca10-20sec i bitbyte å det blir ändå för hett i bland, kortbåge så är det nästan aldrig problem.om inte man får nå skit på munstycket eller har tråd som fäller lite innuti munstycket, så det börjar gå lite tungt, då överförs mycket mera värme till paketet, behöver inte vara så trögt att man ser det på ljusbågen men värmen ökar.

föresten, kom just ihåg... hadde ett problem med detta för 20år sen på en längdsvets med trådtunnor, körde 1,0 har jag för mig och 1,2 muntycken funkade inte bra så jag borrade upp ett 1,0-1,1 eller tog ett gammalt slitet 1,0 från någon manuellsvetsare.
men då var slangpaketet max 50cm långt om ens det.

Mekjan:
nu är det sällan jag kör rörtråd men nog tror jag att det ska gå bra med singel verk, ha koll på matarhjuls trycket bara


Enda problemet du har är att du kör bajstråd.. oj jag mena solidtråd :P
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

Stefan Lundberg

#11 » 22:37:07, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kraftig svets behöver man för att köra rörtråd?
Hur tunnt material passar rörtråd till?
För och nackdelar med rörtråd?
Lämplig dimension på rörtråd?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jörgen.ottosson

#12 » 22:38:08, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Har enkla matarhjul i min Kemppi med ett gammalt FU10 matarverk. Funkar fint att köra rörtråd så länge man ställer trycket på rullarna rätt.

Men jag är långt ifrån expert... :)


Det funka då bra med mitt gammla a10 verk.....men det är ju gult.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sa.Ro

#13 » 22:40:01, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan Lundberg skrev:Hur kraftig svets behöver man för att köra rörtråd?
Hur tunnt material passar rörtråd till?
För och nackdelar med rörtråd?
Lämplig dimension på rörtråd?


1. 250A min
2. från 1mm och uppåt
3. stort svetsområde säker inträngning nackdelar ser jag nog inga.. kostar någon krona mer än solidtråd
4. 1.0-1.2
Senast redigerad av Sa.Ro 22:41:21, 11-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm

PerJohansson

#14 » 22:43:04, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till fråga till experterna :)

Hur svetsar ni så tunt gods som 1mm utan att det bara blir hål i plåten?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Sa.Ro

#15 » 22:46:34, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:En till fråga till experterna :)

Hur svetsar ni så tunt gods som 1mm utan att det bara blir hål i plåten?


ställer ner trådmatningen :P

Att svetsa 1mm kräver en del av svetsmaskinen med.. Men en bra 1.2mm rörtråd går att svetsa ner till 50A och då är det inga problem att svetsa 1mm plåt

OBS! Metallpulverfylld tråd är det jag pratar om nu, ej slaggande
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:32:54, 05-01-2010
Ort: Umeå/Sthlm


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se