Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Amatörens första steg; vilken svetsinverter blir "kostnadseffektiv" ?

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

Bildhuggare (trådstartaren)

#31 » 22:21:51, 19-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan vara värt lite att kunna slå prylarna i disken hos försäljaren om det krånglar.


Ja, det är lite så jag känner det också - och som du påpekar så finns ju alltid ganska bra möjligheter att kunna reklamera maskiner som beter sig underligt om man köpt dem på något större varuhus, typ Jula eller liknande. Återigen tack för bra tips.

Jag tänker dock ge anskaffningen lite mer tid och kolla om jag kanske inte har megatur och hittar någon märkesmaskin, typ Kemppi på nätet och i sådan närhet att man kanske kan klämma på den innan, annars är jag hyfsat intresserat av Migratronics små invertermodeller - som också ligger i vad som verkar vara humana prisklasser.

I mitt fall skulle själva svetsningen bli ganska begränsad- dvs några större antal "svetsmeter" , om ens några, blir det knappast frågan om i längden, möjligen i början när jag övar in mig. Men det känns naturligtvis ändå meningsfullt att inte köpa nåt undermåligt märke så att själva svetsjobbet blir lidande eller att inlärningsfasen tar extra lång tid pga av fastbrännande elektroder eller ständiga överbelastningsavbrott pga dålig intermittens.

Bästa Hälsningar Jörgen
Senast redigerad av Bildhuggare 03:15:49, 20-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



nordsjöklättrarn

#32 » 09:55:19, 20-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsflane skrev:
icke-konventionellt inlägg :mrgreen: det gillar jag. allt ska testat och utvärderas, man kan inte gå efter anekdoter. minns bara hur japanska bilar dissades till en början...

nu har jag redan köpt en gysmi 161:a MMA/tig så det är inte aktuellt för mig, men jag var inne och funderade på kina-inverters ett tag. dock skriver dom att dom är 200 eller 225 men ändå klarar dom tydligen inte 4 mm elektroder, lite weird..

menar du att du har köpt en 250 mig/mag från kina? eller var det kompisen


Helt klart ska allt testas å när de inte handlar om mer än 2-300$ för en kombimaskin ink frakt är det ju faktiskt värt å ta risken tycker jag. (Går säkert å sälja på blocket för samma pengar) Bara att undersöka att det finns reservdelar till brännarna.

Tyvärr hade jag redan köpt mina maskiner när jag fick reda på den här sidan. Å så ville jag ha AC/DC tigen för att kunna ta ALU när det behövs vilket har varit bra.
Mig/magen är en Telwin. Funkar ok men skulle ja byta den vill ja ha nått ja får i ordentlig rörtråd i.

Köpte mina maskiner på http://www.verktygshopen.se/ å då fick jag dom levererade hem prutade ju även in en del elektroder svetstråd hjälm å slip/kapskivor. Var bra att handla från men den säljaren jag hade har slutat.

De flesta kina inverters jag sett har varit kombi maskiner med DC tig å kollar man närmare på dom klarar dom 200amp på tigen men mindre med MMA. Varför vet jag inte men är samma med min 200 ampare gysmi ( Gysmi är väl nån kina modell??) Anser oavsett att 3,2 är nog för en enfasare inverter. Ska man upp på 4mm pinnar bör man upp på ordentlig maskin eller kanske fundera på att fylla med rörtråd? Säkert nån svetsare som har annan mening?

Till trådskaparen.
Hur grova profiler är det du funderat på att svetsa? Vill ju verkligen varna för att köpa en pinnsvets till om det är mindre än 2-3 mm å du inte svetsat förr.. Bilplåt är bara att glömma även om nån riktigt jävliig får de till me små pinnar kanske.

Lycka till med svetsköpet :thummar: Finns bara ett sätt att lära sig.. Övning! :thumme:

För övrigt kan jag rekomendera Ullared 1mm 125mm kapskivor.. Dronco 5st 49kr. Håller bra å bra pris för oss som inte köper storpack eller har massa rabater tyvärr.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

skogsflane

#33 » 10:35:30, 20-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:De flesta kina inverters jag sett har varit kombi maskiner med DC tig å kollar man närmare på dom klarar dom 200amp på tigen men mindre med MMA. Varför vet jag inte men är samma med min 200 ampare gysmi ( Gysmi är väl nån kina modell??)


Gysmi är franskt
Tror IMS och Gysmi är samma t.o.m. men är ej säker
skogsflane
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:09, 10-05-2011
Maskintyp: Traktor

PerJohansson

#34 » 11:16:36, 20-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:De flesta kina inverters jag sett har varit kombi maskiner med DC tig å kollar man närmare på dom klarar dom 200amp på tigen men mindre med MMA. Varför vet jag inte men är samma med min 200 ampare gysmi



TIG jobbar med lägre bågspänning, därav den något högre strömmen.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Kristian Smith

#35 » 11:22:53, 20-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Envis som jag är, så fortsätter jag att tjata. :mrgreen: Håll er borta från det allra billigaste, dvs kinamaskinerna. Den dagen som kinamaskinen lägger av och man står hos den lokala svetsreparatören, och han visar med hela handen mot återvinningsstationen, så har man ju förlorat hela insatsen.

GYS och IMS ligger under samma koncern, och är bra mycket bättre alternativ än kinesiska "no name" produkter. Man behöver inte köpa proffsgrejjer som amatör, men för den skull så behöver man ju inte helt skita i kvaliten.

Genom att läsa på lite om tillverkarna så får man ju reda på en hel del, tex företagets historia, omfattning, patenter osv. Sen kan man utifrån det dra sina egna slutsatser.

Viktigt är också tillgång till slitdelar.

Lite länkar till kända europeiska märken som inte kostar skjortan och som är representerade i Sverige.

http://www.gys.fr/spip.php?page=sommaire&lang=en

http://www.ims-welding.com/ims/index.ph ... &langue=uk

http://www.cebora.it/home_welding_uk.html

http://www.telwin.com/webtelwin/site.ns ... openform&E

http://www.elettrocf.com/default_uk.aspx

http://www.helvi.com/index.php?option=c ... e&Itemid=1

http://www.selco.it/?q=en/node/200
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

skogsflane

#36 » 22:26:18, 26-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har jag svetsat lite med min GYSmi 161:a och kan säg att jag är riktigt imponerad. skrattade först när jag såg den, ser verkligen ut som en ynklig liten historia. men helvete vad power det är i den! svetsat lite på gamla plogskär och annat och det tycks inte vara några problem med 3,2:or. inte testat 4:or än men det kommer jag göra senare i veckan.

nackdelen jämfört med min gamla AGA-transformatorsvets är att den sistnämnda kunde man lämna i verkstan utan att oroa sig för att den skulle bli stulen :mrgreen:
skogsflane
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:09, 10-05-2011
Maskintyp: Traktor

meet_matt

#37 » 15:55:28, 28-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen är du med i typ2klubben? Jag var...ska bli igen.

Det jag har märkt skillnad på de invertersvetsar jag testat är startströmmen. Desto högre desto lättare start, någon som kan svetsning bättre kanske vet vilken startström man bör ha.

Du får som med så mycket annat vad du betalar för. Har du 3-fas i garaget och kommer hålla till där skulle jag ha satsat på en större mer stationär svets. Ska du vara ute o kuta så är en liten inverter såklart smidigare. Men då är du där igen att du bör ha 16 ampere och drar du då för långa enfaskablar så tappar du effekt där.

Har en Race inverter och den fungerar men testade en äldre Race med högre startström o den var enklare att svetsa med, likadant med en Kemppi men då kostar den dubbelt så mycket.
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

kmracing

#38 » 20:25:33, 28-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker faktiskt att största bekymret med "dåliga" invertrar är att pinnen vill slockna, bränna fast vid pågående svetsning, speciellt i början då förstås innan man fått en bra smälta. Jag antar att det är funktioner som "arc force" som skall motverka detta, men vad är problemet egentligen?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Bildhuggare (trådstartaren)

#39 » 14:46:48, 29-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Meet-matt, jag är nog för korkad för att veta vad typ2klubben är för något, men jag är en färsk amatör som aldrig hållit i en svets tidigare :???: Men jag inbillar mig att det borde vara möjligt att (själv-)lära sig lite om detta med tålamod och någorlunda schysst utrustning.

Ja, jag kommer nog att svetsa i anslutning till 380 v uttaget som finns i mitt lilla verkstadsförråd intill huset ( 4 ynka kvadratmeter - alltså inget garage alls). Jag har en självsnickrad arbetsplatsform utanför förrådsdörren och ett 380 v uttag precis innanför. De tillfällen när jag så att säga "fältsvetsar" på andra ställen kommer iofs att bli ganska få. Ändå vill jag nog köra på en inverter då jag ogillar att bolla runt med en transformator på 25 kg eller mer. Dessutom kan det hända att jag vill ta med mig svetsen till sommarhuset eller något i den stilen och då verkar dessa lätta invertermodeller riktigt praktiska.

Har inte köpt svets än - men med ledning av många fina svar i tråden har jag i nuläget två alternativ som jag är rätt intresserad av, antingen en beggad Esab Caddy eller en ny Gysmi 165.

Men jag tänkte vara besvärlig att ställa en till fråga; som jag kan fatta det är säkringsskåpet för förrådet, där 380 v uttaget sitter, säkrat med idel 10 A säkringar. Hur är det möjligt ? Jag kan inget om el som ni märker- så därför frågar jag dumt. Är tvåfasuttaget kopplat till två separata 10 A säkringar ? Kan jag i så fall köra en 16 A svets på 380 v uttaget - dvs. är jag säkrad med 2*10 A (20 A) ?

God Nytt År alla trevliga meckare och proffs på detta forum
Jörgen
Senast redigerad av Bildhuggare 14:48:10, 29-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

meet_matt

#40 » 00:36:20, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är möjligt att du bara har 10 ampere men du får inte mer än max säkring. 3 faser med 10A / st ger inte mer än 10A. Två faser är det mest bara spisar som har i ett hem. Bästa vore om du har en elkunnig kompis som kan komma och titta på det där. Mycket enklare o snabbare än att sitta här o gissa. Alternativt hyr du in en elektriker, kostar inte så mycket nu med ROT.
De flesta (alla?) hus har minst 16A så det borde du kunna få ut i en 3-fashandske om ledningarna tillåter det. om inte kanske det inte är så långt från skåpet att det går att dra en ny kabel.

Ang typ2-klubben, tänkte på din VWbuss i bilden du har. kolla in Nordiska typ2-klubben
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

kmracing

#41 » 03:14:12, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bildhuggare skrev:Hej Meet-matt, jag är nog för korkad för att veta vad typ2klubben är för något, men jag är en färsk amatör som aldrig hållit i en svets tidigare :???: Men jag inbillar mig att det borde vara möjligt att (själv-)lära sig lite om detta med tålamod och någorlunda schysst utrustning.

Ja, jag kommer nog att svetsa i anslutning till 380 v uttaget som finns i mitt lilla verkstadsförråd intill huset ( 4 ynka kvadratmeter - alltså inget garage alls). Jag har en självsnickrad arbetsplatsform utanför förrådsdörren och ett 380 v uttag precis innanför. De tillfällen när jag så att säga "fältsvetsar" på andra ställen kommer iofs att bli ganska få. Ändå vill jag nog köra på en inverter då jag ogillar att bolla runt med en transformator på 25 kg eller mer. Dessutom kan det hända att jag vill ta med mig svetsen till sommarhuset eller något i den stilen och då verkar dessa lätta invertermodeller riktigt praktiska.

Har inte köpt svets än - men med ledning av många fina svar i tråden har jag i nuläget två alternativ som jag är rätt intresserad av, antingen en beggad Esab Caddy eller en ny Gysmi 165.

Men jag tänkte vara besvärlig att ställa en till fråga; som jag kan fatta det är säkringsskåpet för förrådet, där 380 v uttaget sitter, säkrat med idel 10 A säkringar. Hur är det möjligt ? Jag kan inget om el som ni märker- så därför frågar jag dumt. Är tvåfasuttaget kopplat till två separata 10 A säkringar ? Kan jag i så fall köra en 16 A svets på 380 v uttaget - dvs. är jag säkrad med 2*10 A (20 A) ?

God Nytt År alla trevliga meckare och proffs på detta forum
Jörgen


Alltså, här är det nog läge att undersöka närmare vad det är för uttag du har i förrådet. Jag antar att du menar ett "normalt" runt, rött europauttag med 5 hål i ? Ett sådant har 3 faser och är oftast av 16A typen. Nu kan det ju vara som jag nyss skrev i en annan tråd, att detta uttag är kopplat före säkringarna i centralen där det är anslutet, finns det fler centraler bakom med huvudsäkringar, och vad är det för ampere på dem isåfall?

Sen går ju de flesta invertrarna ändå bara på 1 fas, anledningen att man brukar köra på 3-fas uttag med adapter är för att få ut 16A.

Jag tycker ändå att du även skall hålla utkik efter beg. kemppi minarc, ibland dyker det upp fynd :thumme:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Bildhuggare (trådstartaren)

#42 » 12:01:50, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack igen.

km-racing
Jag antar att du menar ett "normalt" runt, rött europauttag med 5 hål i ?


Ja, det stämmer. Ursäkta mig, jag menade såklart tre faser ( inte två).
Jag hade en hel svärm elektriker här för ett halvår sen som drog nytt och gick igenom hela kåken (60-tals villa med många tveksamma installationer). Det var dom som bytte den gamla ovala 380 v handsken mot ett nytt europa-uttag. Jag ska kolla lite närmare på detta- det är troligen som du säger- det finns någon slags 16-ampere säkring till detta uttag som jag ännu inte hittat (ja, jag kan bara beklaga att jag inte är hemma på detta med el :sad: )

Men om jag förstår Dig rätt, KM-racing, så borde den bästa lösningen vara att köra en 16 A enfas-inverter på 380 v uttaget med hjälp av adapter ?

Ja, allt på beg-marknaden som ligger bra i pris är intressant, men den absoluta smärtgränsen är 5000. För närvarande betalar jag helst också lite mindre om det är möjligt. Inte pga snålhelt -men ekonomin är tyvärr
begränsad. Har sett minarc:en in action på youtube - och den verkar vara omtyckt bland svetsare.

@meet-matt

:grin: jag var så inne i svets-tänkandet att jag inte gjorde rätt koppling till T2. Jag följde med i en sån transporter på långfärd en gång och blev smått förtjust i bilen och dess charm. Planen är att skaffa ett halvbra exemplar när tiden och pengarna finns :-)



Gott Nytt år / Jörgen
Senast redigerad av Bildhuggare 12:02:45, 30-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

kmracing

#43 » 13:31:59, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man redan visste allt, vad skulle man då lära sig!? :thumme:


Dom flesta invertrarna har ju en vanlig enfas-stickpropp. Enfasuttag med 16A är ovanligt, så den vanligaste lösningen är att man kör med adapter i ett 3-fas. Då kan man ju dessutom använda en 3-fas skarvsladd som har mindre spänningsfall och sätta adaptern i slutet, så kör jag iaf!
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Kalle Gustafsson

#44 » 09:49:24, 02-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skaffade mig en "BenRoyal" för två år sedan. Funkat hur bra som helst. Ska enligt spec. klara 200A, ..hur det nu är med den saken. Dock tänkte jag att en något överdimensionerad håller bättre (jag svetsar för husbehov o sällan mer än 2,5mm elektrod o 100 A). Den kom med långa kablar - både nät o svetskablar. Nätkabeln på svetsen har 2,5mm2 och jag drog separat 16 A matning enfas från centralen (trefas till garaget kommer till sommaren).
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 161A och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se