Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Amatörproblem utan MIG-svets....lösbart ?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 16:01:31, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !

Frågar man dumt – så får man……ja, jag hoppas i alla fall på förstående eller roade svar :grin:

Jag har lovat att hjälpa en kompis (student och kort om cash) med ett lite annorlunda projekt.

Han har fått ett gammalt flipperspel som visat sig vara några centimeter för högt för den källare som han hyr som studentlya. Han har därför bett mig om hjälp att korta benen på spelet. Eftersom det sitter nivåskruvar längst ned på fötterna så är det inte fullt så enkelt som att bara kapa rakt av nedtill. Men min plan är att snitta benen med vinkelslipen cirka 10 cm nedifrån och sedan helt enkelt lägga den avsågade, vinkelformade (se nedan) benbiten innanför den andra benet på önskad höjd och svetsa fast det igen.

Tror ni att detta projekt kan vara marigt med en liten invertersvets om man är försiktig och slipar ned svetsytorna duktigt ?

Vilken elektrodtyp och strömstyrka hade ni kört på ?

Benen är i vinkelformat stål och enligt flipperägaren cirka fyra mm. i väggtjocklek.
Dom ser ut ungefär så här.

Bild

Tidigare när jag amatörsvetsat en tvättställning i 45x45 KKR-stål med min 130 amp inverter så har det gått ganska hyfsat om än långt ifrån snyggt såklart. Om jag minns rätt så körde jag 70 AMP på basiska 2,5 mm.pinnar.

I ovanstående fall så räcker det att insatsen tillgodoser husbehovet, det ska bara funka för flipperägaren, behöver alltså inte se supersnyggt ut. Däremot vill jag såklart inte bränna igenom benen eller göra något som inte sitter ordentligt. Dom här spelen tycks väga lite drygt 100 kg, har jag nu dessutom lärt mig :-)

Tack på förhand för eventuella ideer !
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



ja-bond77

#2 » 16:06:00, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man skjuta upp benen högre än tidigare? Då skulle det ju räcka med att borra ett hål till i benet, med samma avstånd från nedre hålet som det är mellan befintliga hål. Då är det ju enkelt återställningsbart om behovet dyker upp...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stefan1972

#3 » 16:09:55, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är väl klart det går men är det inte synd att förstöra originalbenen? Kanske lättare att ta bort benen helt och kanske ställa det på nåt annat?

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#4 » 16:12:36, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverka nya kortare ben och låt bli att förstöra värdefulla saker.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magloman

#5 » 16:13:35, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK48 1,6mm på låg ström(läs på kartongen)

Hade satt dom kant i kant mha två små tvingar/svetstänger

Sen slipat ner svetsen lite lagomt. Så den blir lite lägre o rundare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bildhuggare (trådstartaren)

#6 » 16:19:39, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Ja-Bond77 !
Jo, det var mitt första förslag till killen. Det verkade mycket lättare enligt min uppfattning att borra ett ytterligare hål lägre på benet och helt enkelt flytta efter det uppåt, så att benets nedre fästhål hamnar i spelets övre fästhål och sen sätta nästa bult genom ett nyborrat hål i benet.
Men lustigt nog så ville han helst undvika att förflytta benen i höjdled på själva spelkroppen eftersom det skulle se ”skumt” ut om de silverfärgade benen kommer för nära den silverfärgade framkanten på spelet som låser fast glasskivan.

Haha- ingen fara. Det är inga originalben utan ett par omlackade ben från ett nyare spel. Han fick spelet närapå gratis just för att det inte är ett samlarobjekt utan mer en kul grej som ska hålla honom borta från kroglivet………


@ magloman Tack- det låter som bra och handfasta anvisningar. Jag ska kolla upp det !
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Tjocksmocksjocke

#7 » 16:57:58, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast kanske är att såga av dem rakt av säg femton centimeter från botten, slipa till kanterna lite, lägga den ena delen i den andra och samborra båda två, montera ihop med skruv och kupolmuter.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bildhuggare (trådstartaren)

#8 » 19:06:41, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jocke. Det låter som en smart och enkel lösning. Möjligen kommer killen att invända att han gillar släta ben (vem gör inte det ) :-) - dvs. utan ett synligt skruvförband. Jag ska presentera ideerna som framkommit för honom.

Mvh Jörgen
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

ja-bond77

#9 » 19:10:22, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bildhuggare skrev:... Men lustigt nog så ville han helst undvika att förflytta benen i höjdled på själva spelkroppen eftersom det skulle se ”skumt” ut...

Då är det väl bara att borra de nämnda hålen och kapa av den överstickande delen, om de ändå inte är original eller så...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tjocksmocksjocke

#10 » 19:12:05, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog en bättre ide, då slipper benen ju åderbråcken som blev med mitt förslag..
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#11 » 20:09:24, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säcken enkel lösning !

Den avkapade biten kan tjänstgöra som bormall.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bildhuggare (trådstartaren)

#12 » 21:40:14, 18-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77
Då är det väl bara att borra de nämnda hålen och kapa av den överstickande delen, om de ändå inte är original eller så...



Näe -det är sant. Dock så måste toppdelen av benen, som i så fall kapas av och ska sitta på spelet, ges samma avsmalnande spets som originalet har (se bild), åtminstone om det ska se halvvägs naturligt ut.

Jag nog inne på att göra ett kap + skarv-försök med 1,6 mm. elektroderna som föreslogs ovan. Då finns ju åtminstone en teoretisk chans att göra svetsskarven snygg, istället för att skjuta den nedre vinkelprofilen av den kapade benbiten innanför den andra och sedan svetsa- som jag planerade i början.


Tack för alla idéer.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se