Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Caddy Tig 2200i AC/DC

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

mickemax (trådstartaren)

#1 » 23:47:29, 24-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av Esab´s Caddy Tig 2200i AC/DC. Vi har ju just nu en sådan maskin med vattenkylning på prov på firman. Skall främst användas till enklare reparationsarbeten på aluminiumdetaljer. Är det en ok maskin för våra ändamål??

En bild på skönheten :grin:
Bild

Första strängen som jag svetsar med tig....säkert en massa fel för er som är proffs men för att vara första gången så är jag riktigt nöjd.
Bild
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09



jos4561

#2 » 07:17:26, 25-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

den svetsen ser väll helt ok ut, kanske lite kall men bara kanske, 2200= 220A max? å då på dc? ac brukar ha maxvärdet lite under märkeffekten.
jag personligen tycker det är lite klent när man går över 3mm gods, man får stå och värma länge och måste ha klen tillsats ="mynt rullen" blir tät, små droppar offta.

Bild
detta fäste är 5 mm gods och röret har 4 mm har jag för mig, kört på ca 250A med 3,2 tillsats, utseéndet är en smaksak men jag behöver inte stå å värma mer än 2-3 sek sen är det bara att åka på till avslut.
är faktiskt väldigt sällan jag går under 200A, tycker att alu går bäst om man har mycke värme och ett självförtroende som en salongsberusad tonnåring :???: det flyter på bättre om man vågar gasa på alltså.
kan ta några bilder på jobbet på det vårt alu tig proffs har kört, han brukar ligga på 270A oavsett gods och pullsar manuellt med knappen, han doppar tillsatsen på downsoapen för att sen gasa på igen, skumt som attans och svårt att behärska men han svetsar snyggt så man blir skamsen själv.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

mickemax (trådstartaren)

#3 » 22:15:58, 25-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör du rent med innan svetsning? Stålborste vet jag men har hört en del som sedan använder t-röd också?
mickemax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:16, 23-11-2008
Ort: Borlänge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Huddig 1260 -08 med 2000lift och rälshjul.
Polar 560 cth -09

jos4561

#4 » 23:04:58, 25-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

på ny alu inget alls,har den legat ett tag så borstar jag med rostfri stålborste så man blir fri vit rosten.
gammal alu så ......allt du kommer åt med :grin: , alkalisk högkoncentrerad avfettning följt av borstning brukar funka bra, alkaliska betar av oxiden.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Gossebear

#5 » 19:31:35, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sådan maskin sedan 2 år tillbaka, är mycket nöjd med den det jag kört på hobby nivå, har bra elektrodförvärmning, synd att den inte har puls på AC men det går att hantera med slop down funktionen alternativt att man kör två olika program och klickar sig mellan dem.

220a= Tig
170a= MMA

Använder rf-bortste hand & på rakslip och torkar av med t-röd då brukar resultatet bli därefter.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Kristian Smith

#6 » 19:56:00, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gossebear skrev: elektrodförvärmning


Elektrodförvärmning? Vad är det för något?
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#7 » 20:51:49, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här kan någon säker föklara bättre än jag men det går att ställa in så att elektroden förvärms innan själva svetsningen börjar vilket ger ger säkra starter
och ökad livslängd på Volframelektroden. Samt att du kör med "en tänd" elektrod från början, skall väl ge fördelar vid svetsning i tunna material.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Kristian Smith

#8 » 21:38:40, 27-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat runt lite på ESAB:s hemsida, men hittar ingenting som förklarar hur "elektrodförvärmning" fungerar.... Dåligt, som vanligt från ESAB. Mina erfarenheter av ESAB:s svetsmaskiner är, dom fungerar men är inte främst i utvecklingen. Tex Kemppi, EWM och Fronius berättar gladeligen hur deras olika innovationer fungerar, men inte ESAB...

Är det någon som vet hur det fungerar?
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

jos4561

#9 » 08:32:40, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

har faktiskt aldrig hört det som "förvärmning". som jag har förstått så startar du på mindre amp och får en långsammare uppvärmning av elektroden, ska göra att den håller bättre än om man chockar den med exv 0A-270A på 1 sekund, på avancerade maskiner så kan du ställa startström och slope upp exv 50A som slopar upp till 200 på2 sekunder.
slope upp har jag i regel avstängd på jobbet för jag kör mycke rf utan tillsats, har jag slope går fogen isär pga för lite värme sen kommer värmen och det blir hål.... :sad: på exv 120A på 2mm gods, utan slope upp så hinner det inte gå isär utan fogytorna binds samman. :smile:
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

RasmusB

#10 » 14:33:34, 28-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:den svetsen ser väll helt ok ut, kanske lite kall men bara kanske, 2200= 220A max? å då på dc? ac brukar ha maxvärdet lite under märkeffekten.
jag personligen tycker det är lite klent när man går över 3mm gods, man får stå och värma länge och måste ha klen tillsats ="mynt rullen" blir tät, små droppar offta.

detta fäste är 5 mm gods och röret har 4 mm har jag för mig, kört på ca 250A med 3,2 tillsats, utseéndet är en smaksak men jag behöver inte stå å värma mer än 2-3 sek sen är det bara att åka på till avslut.
är faktiskt väldigt sällan jag går under 200A, tycker att alu går bäst om man har mycke värme och ett självförtroende som en salongsberusad tonnåring :???: det flyter på bättre om man vågar gasa på alltså.
kan ta några bilder på jobbet på det vårt alu tig proffs har kört, han brukar ligga på 270A oavsett gods och pullsar manuellt med knappen, han doppar tillsatsen på downsoapen för att sen gasa på igen, skumt som attans och svårt att behärska men han svetsar snyggt så man blir skamsen själv.


Ett hett tips om man tycker man har för lite kräm i maskinen är att effektivisera lite smått. Skaffa dig en tank helium/argon-mix, eller blanda gaserna själv - någonstans mellan 50-80% helium. På alu blir det _mycket_ varmare med ett par delar helium i tanken än bara argon.

Inte bara ger du dig själv möjligheter att svetsa tjockare gods, du kommer även kunna gå ner i strömstyrka på det du vanligtvis svetsar och använda mindre tid på förvärmning av godset :P.

Svårt att se vad du använder för elektrod men ett annat hett tips kan ju vara att överge de gamla gigantiska gröna elektroderna. Fan, bara irriterande att svetsa med när det finns betydligt bättre elektroder som dessutom faktiskt går att hålla spetsiga på AC. Wolframelektroder med 2% lantan fungerar riktigt bra till alu, går då även att hålla spetsiga på höga strömmar eller när elektroden är polvänd rätt länge. Mest ett vettigt tips, men du har säkert läst det tidigare :).

Förövrigt: Äger själv en likadan svets som TS och tycker personligen att den funkar riktigt bra, även om jag mestadels svetsar stål/RF. Visst, min är tyvärr inte lika fin och blank som din, men så är det väl tyvärr när saker används :(.

Enda jag hade tyckt var jävligt bra var om man kunde konfigurera knappen på handtaget och pedalen oberoende av varandra, så man kunde nyttja någon form utav "micro-tack"-funktion som det finns på kempiis maskiner. Riktigt smidigt sätt att nästa samma saker på, även om det går att simulera med hjälp utav pedalen och lite "kvickhet".
RasmusB
1 inlägg
 
Blev medlem: 02:18:20, 05-06-2011
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Ej angivet

jos4561

#11 » 01:46:21, 29-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

RasmusB skrev:
Ett hett tips om man tycker man har för lite kräm i maskinen är att effektivisera lite smått. Skaffa dig en tank helium/argon-mix, eller blanda gaserna själv - någonstans mellan 50-80% helium. På alu blir det _mycket_ varmare med ett par delar helium i tanken än bara argon.

Inte bara ger du dig själv möjligheter att svetsa tjockare gods, du kommer även kunna gå ner i strömstyrka på det du vanligtvis svetsar och använda mindre tid på förvärmning av godset :P.

Svårt att se vad du använder för elektrod men ett annat hett tips kan ju vara att överge de gamla gigantiska gröna elektroderna. Fan, bara irriterande att svetsa med när det finns betydligt bättre elektroder som dessutom faktiskt går att hålla spetsiga på AC. Wolframelektroder med 2% lantan fungerar riktigt bra till alu, går då även att hålla spetsiga på höga strömmar eller när elektroden är polvänd rätt länge. Mest ett vettigt tips, men du har säkert läst det tidigare :).

Förövrigt: Äger själv en likadan svets som TS och tycker personligen att den funkar riktigt bra, även om jag mestadels svetsar stål/RF. Visst, min är tyvärr inte lika fin och blank som din, men så är det väl tyvärr när saker används :(.

Enda jag hade tyckt var jävligt bra var om man kunde konfigurera knappen på handtaget och pedalen oberoende av varandra, så man kunde nyttja någon form utav "micro-tack"-funktion som det finns på kempiis maskiner. Riktigt smidigt sätt att nästa samma saker på, även om det går att simulera med hjälp utav pedalen och lite "kvickhet".


aga kallar sin helium mix varigon 30-50 och 70, större mängd helium ju varmare smällta + att åter strålningsvärmen mot svetsaren minskar/amp, mera energi går in i materialet.

microtac funktionen gillade jag inte riktigt, körde en kemppi mastertig mls 2300 ac/dc i några veckor innan jul, kan vara för att jag är ovan vid funktionen, maskinen var ett rent nöje att svetsa rf puls med.
har nästan aldrig slope up påslagen och kort slope down, tycker att det funkar bäst vid häftning, puls på ac saknar jag då aldrig, det går så segt så man kräks på puls, på dc så kör jag nästan alltid puls numera, gå ner på 3hz på smälltfog utan tillsats och det blir snyggt som attan :thummar:
wolframen med lantan ska ja absolut prova, är lite segt att genomföra/prova nyheter på firman jag jobbar på nu, oavsett hur gammla nyheterna är :grin:

sorry vart aningen trådkapning där men hoppas det går bra.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

magloman

#12 » 09:07:57, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har detta gått, fungerar maskinen bra? Är det en vettig svets för dom pengarna?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gossebear

#13 » 10:21:36, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kampanj på den i somras för 21000 hos Svetsteknik. (+moms)

Tycker min fungerar utmärkt bra, produktions kör inte varje dag men går en 5 timmar i veckan. Inte haft något strul med den.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

magloman

#14 » 10:47:38, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på o säljer av lite gamla svetsar o grejer. Tänkte skaffa nåt nytt så småningom och denna fick min uppmärksamhet. Ska ha för o lära mig samt köra lite tunnväggiga rör och plåtar. Sen bra med en portabel pinnsvets också. Den nuvarande är 3-fas och på hjul.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gossebear

#15 » 11:45:03, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan köra 3,2 på en en bra stund på 10 säkring bakom. klarar väl dock bara en 1-2 4:or innan säkringen går. Går man dock upp till 13.5 brun säkring så håller det lite längre. Så skall man köra tyngre pinne med den får man gärna ha 16 amp säkring bakom.

Annars smidig och ha med sig går att klättra upp på stege med den över axeln. Bra bär-rem och går att få i hop ett smidigt paket av den. Har dock inte vattenkylning.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se