Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Nybörjare MIG-svetsning frågor

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

frosten (trådstartaren)

#31 » 21:06:40, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ni har rätt. Jag ska börja med att åka och fylla på rätt gas imorgon. Sedan ska jag åka och köpa spillbitar hos en lokal svetsfirma.

Och sedan får ni se ett resultat, när jag har förstått mig på inställningarna. :)

Tack så långt!
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet



Mattias Petterson

#32 » 21:32:15, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör upp den gasen du har till svets övningar istället.
Skaffa rätt gas till skarpt läge.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Michael Meier

#33 » 08:56:19, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

frosten skrev:Jag tänkte försöka laga ett hål i ett golv och en liten bit av en tröskel ....


Det är så mye annat än just svetsning.

Vad är det för nivå :) av reparation? till exempel golvet, ska du återskapa originalutseende på golvet? Typ "osynlig" lagning..
eller ska du (nu överdriver jag) överlappa med slät plåt och popnita kanterna?

Och tröskel, är nog det jobbigaste, frustrerande så in i norden, efter tio trösklar så vet du också, den ska egentligen benämnas sidobalk och består av tre delar, a,b och c stolpen stödjer sei på den samt infästning till bälte, kabelstam och eventuell någon elektronik, du ska kosmetiskt byta ut en liten bit av den yttre.

Du har egentligen två val, antingen fuskar du grovt och förstärker den yttre plåten utan omsvep, lägger på en plåt och punkter fast den.

Förmodligen rostskada ? du kan överarbeta fusklagningen med att snittar upp lite och lägga den nya plåten innanför så att det blir enkelt å spackla, rostskyddet inuti sidobalken brinner och rinner bra när det värms upp.

Ska du byta hela höjden av den yttre delen av sidobalken men enbart en kort bit?
då har du oftast tre plåtar i punktsvetsfogen, att ta bort en av dessa och punkt dit en ny går att göra men plåten på var sida är oftast reda slut, svetsa inte i toppen av plåtänden utan stansa ut hål för punktning, lägg omlott plåt annars, ända mot anda med spalt är istortsett ogörligt med mag-svets när det är 0,6mm rostig plåt på ena sidan fogen.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

frosten (trådstartaren)

#34 » 10:50:26, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga visioner om att det ska bli perfekt, det blir mitt första svetsprojekt så jag får ta det för vad det är. Jag har en hel kaross från en reservdelsbil som jag hade tänkt kapa golv och tröskel ifrån. Lagningen kommer vara under bilen och bakom plastlister, så inget som kommer att synas.

Jag tror att jag kommer göra ett överlapp på några millimeter då jag upplever det som enklare än att kapa in exakt, om jag gör mig förstådd.

Viktigast för mig är att stoppa rostangreppet och laga hålet i golvet så det inte kommer upp vatten. På köpet så lär jag mig förhoppningsvis något nytt :)
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#35 » 12:34:07, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
frosten skrev:Jag tänkte försöka laga ett hål i ett golv och en liten bit av en tröskel ....


Det är så mye annat än just svetsning.

Förmodligen rostskada ? du kan överarbeta fusklagningen med att snittar upp lite och lägga den nya plåten innanför så att det blir enkelt å spackla, rostskyddet inuti sidobalken brinner och rinner bra när det värms upp.

Om du ska svetsa trösklar "lappa" så glöm inte att se till så du har möjlighet att spruta in vatten i tröskeln, plocka bort allt på insidan så du kommer åt ev hål där man sprutar in rostskydd. Överhuvudtaget att man funderar ut hur man ska komma åt att släcka en ev brand i rostskyddsmedlet inuti tröskeln innan man påbörjar plåtarbetet, inte kul när elden börjar sprida sig fram mot torpedvägg och upp genom mittstolpen och man bara kan stå och se på.

Jag har alltid vattenslangen redo vid svetsning/heta arbeten samt att jag har vid bilplåtssvetsning en sprutflaska och en hink med vatten som det ligger en trasa i, många gånger blir det mindre söl om man kan släcka/kyla med en blöt trasa i stället för sprutflaskan.
Om jag ligger under bilen och svetsar i närheten av något brännbart på insidan brukar käringen få agera brandvakt.

Och till sist, tänk på att fordonet måste minst vara/ha varit halvförsäkrad för att man ska få ut på försäkringen om garage/verkstad/kåk brinner ned på grund av att fordonet fattat eld.

Brandförsäkring fordonsmek


Loke
Senast redigerad av Loke 14:39:55, 22-02-2017, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

frosten (trådstartaren)

#36 » 13:02:15, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Jag ringde till försäkringsbolaget för att kontrollera och det stämmer som du säger. Så jag tecknade en avställningsförsäkring för fordonet som jag ska svetsa i, kostade ca 100kr per år. Väl värt om olyckan skulle vara framme.

1 person gillar det här inlägget.
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

östemann

#37 » 13:07:45, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag svetsade i tröskeln på en 142 hade jag garderat med vattenslang.Tyckte efter ett tag att det började knäppa och låta i tröskeln.
Det var bara att släcka snabbt som bara den innan det spred sig vidare. :svettas:
När jag tog på mig säkerhetsbältet efteråt satt det fast,ryckte till lite och visst f**n hade det brunnit av.

Så det kan bli varmt i trösklar,det ska man vara beredd på.

3 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

runewilliam_merc

#38 » 22:46:56, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Når det gjelder sliping av sveiser, har jeg lært av en oppretter at hvis man bruker lamellrondell, så slipper man platen på begge sider av sveisen. Dersom man bruker en gammeldags tykk slipeskive på høykant på tvers av sveisen, så sliper man kun sveisen uten at platene på begge sider av sveisen blir tynnere.

Testet dette, og jeg er overbevist [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Hilsen Rune

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#39 » 09:46:53, 23-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller den tjocka kapskivan, den går trevligare utan vibrationer, på högkant då, inte 0,8 mm skiva :) utan 3mm skiva lr 2,2.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

frosten (trådstartaren)

#40 » 20:50:24, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser det ut just nu. Från början var det ännu värre och massa sprut.

Kör med ren argon bara för att göra slut på gasen, byter sedan till rätt blandning.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

bert

#41 » 21:36:23, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser väl inte så tosigt ut
Hur ser det ut på baksidan?

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

frosten (trådstartaren)

#42 » 21:41:31, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kan inte fota just nu, men jag kollade och det blir en bra genombränning.

Men jag har en okonsekvent handrörelse, något jag behöver träna på.

Jag svetsar just nu i 2mm plåt, ska gå ner till 1mm när jag känner mig mer bekväm.

Med hjälmen jag har nu, så tycker jag inte att jag ser smältan ordentligt, kanske behöver ställa in hjälmen bättre, det är en automatisk hjälm med solcell.
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet

mats_o

#43 » 22:38:12, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade samma problem med en biltema hjälm. Efter att ha justerat den till ljusaste läget så vart den användbar

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#44 » 22:54:30, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ska du prova att punkta ihop två plåtar med varandra? Det du gjorde på bilden händer inte i verkligheten.

2mm är jättebra kylning på jämfört med 0,8mm plåt, när du misströsta om din förmåga få du testa på grov plåt men inte när du ska lära dei svetsa rost... :rock_on:
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

frosten (trådstartaren)

#45 » 23:06:39, 26-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var mina första försök. Jag kommer att öka svårighetsgraden ju bekvämare jag blir med handlaget och med maskinen.

Men ja jag kommer att komma dit, till att punkta tunnplåt.

3 personer gillar det här inlägget.
frosten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:27, 06-04-2014
Ort: Strängnäs
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se