Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vilken typ av svets är detta?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Protrac (trådstartaren)

#16 » 22:30:20, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag skulle nästan tro att det är en tidig invertersvets, dels borde en enfas svetslikriktare med motsvarande prestanda väga minst 20-25 kg, och dels ser det ut på blockschemat på typskylten som om det finns någon slags elektronik mellan nätintaget och transformatorn.
Det finns goda chanser att den har riktigt trevliga svetsegenskaper, om inte annat talar den relativt höga tomgångsspänningen på 80 V för att det bör vara lätt att tända och liten risk att en ovan svetsare bränner fast elektroden var och varannan gång.

Min erfarenhet av gamla invertersvetsar är dock att det brukar löna sig att göra en liten genomgång av dem. T ex dra efter alla skruvförbindningar där höga strömmar passerar, för att minska risken för varmgång. Och inte minst åtgärda ställen där det redan har gått varmt!
Flatstiftskontakter på 230 V-sidan, klena nätströmbrytare, stickpropp mm är också ställen där man kan få varmgångsbekymmer.
Eftersom den här svetsen tycks vara ganska väl kapslad utan kylfläkt och en mängd lufthål, så kan man hoppas på att den är relativt ren invändigt. Mer "luftigt" byggda maskiner är ofta fulla med finkornigt svets- och slipdamm som kan ställa till med överslag, krypströmmar på kretskort mm.


Aha, intressant! Kanske ska ta och gå igenom den imorgon då, tror inte den har varit använd sedan tidigt 90-tal. Den har varit nedpackad i ett varmförråd sedan dess. En fråga, hur ser jag att det gått varmt någonstans? Färgförändringar?

Jag kan ta bilder imorgon om jag river isär den, tänkte försöka mig på lite svetsning senare under dagen på lite skrotjärn, jag var o köpte mask, handskar, slagghacka och elektroder idag. Återkommer.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)



MaChrill

#17 » 00:45:31, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade kört med 1.6 - 2 mm. Händer inte jättemycket, men nått. 130A är inte rockenroll direkt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

magloman

#18 » 02:21:25, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den klarar ju 80a kontinuerligt!

Inga problem o köra 2.5:or i den där om den bara funkar.

3.25 funkar nog oxå, märks ju om den stänger av sig efter några stycken.

Verkar va ett bra fynd :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

johan.eriksson

#19 » 09:50:18, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att du med en pinnsvets inte kommer mycket högre än 70-80% i intermitens hur du än ligger i, tar lite tid när man byter pinne, knackar slagg och borstar rent. Så svetsen får ju en del vila konternuerligt ändå.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#20 » 09:57:58, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu är en invertersvets, och den inte har varit igång på många år, så bör man tänka på att elektrolytkondensatorer för hög spänning, som troligen finns på primärsidan i invertern, kan få hög läckström om de har stått oanvända länge. Man bör "formera" dem försiktigt innan man tar svetsen i bruk på allvar. Ett enkelt sätt är följande: Koppla in den till elnätet, slå på den, stäng av igen efter en halv minut. Vänta en timme, slå på ett par minuter, stäng av. Vänta en timme till och låt den stå på i 5-10 minuter, kolla sedan att de stora elektrolyterna inte känns varma, i så fall kan man anse det hela klart.
Samma sak gäller även för andra switchade nätdelar (datornätdelar, inverterstyrda värmepumpar mm) som har legat för fäfot länge.

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

igelkottar

#21 » 10:47:58, 16-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den infon Torbjörn, :thummar: :buga: "det hade jag ingen aning om" som det brukar sägas. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

danne mähl

#22 » 12:22:49, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för säkring till den (230 Utaget)
Drar en hel del ström
Pinne 100 A 2,5mm och den ser ut att behöva 17 A
Mycke mer än så klarar inte ett vanligt 230 utag från ett 400 utag
Normalt har man ju bara 10 A att tillgå
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Protrac (trådstartaren)

#23 » 00:36:53, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta dröjsmålet, har haft sjukdom och barnpassande, hundvakt med mera som gjort att jag inte haft tid att svetsa. Jag har iaf provat den med 2 mm pinnar, funkar men jag måste köra på runt 100 A för att den ska tända. Sen är mina fogar och teknik på idiotnivå än så länge... Jag kör på ett uttag med 16A säkring, har ny central i ladugården så den verkar palla än så länge. Uppdaterar så fort jag hunnit svetsa ihop något. :)

3 personer gillar det här inlägget.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

kimmen

#24 » 09:54:04, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett beprövat knep om propparna ryker, använd långa skarvsladdar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Protrac (trådstartaren)

#25 » 21:09:28, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Ett beprövat knep om propparna ryker, använd långa skarvsladdar


Tack för tipset, men det verkar funka helt ok i nuläget. Men jag lär nog fixa en skarvkabel, den som sitter monterad på svetsen är ca 2,5 meter! :)
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

Protrac (trådstartaren)

#26 » 21:14:13, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det nu är en invertersvets, och den inte har varit igång på många år, så bör man tänka på att elektrolytkondensatorer för hög spänning, som troligen finns på primärsidan i invertern, kan få hög läckström om de har stått oanvända länge. Man bör "formera" dem försiktigt innan man tar svetsen i bruk på allvar. Ett enkelt sätt är följande: Koppla in den till elnätet, slå på den, stäng av igen efter en halv minut. Vänta en timme, slå på ett par minuter, stäng av. Vänta en timme till och låt den stå på i 5-10 minuter, kolla sedan att de stora elektrolyterna inte känns varma, i så fall kan man anse det hela klart.
Samma sak gäller även för andra switchade nätdelar (datornätdelar, inverterstyrda värmepumpar mm) som har legat för fäfot länge.


Jo jag följde ditt råd och värmde upp kretsarna några gånger innan jag testade att svetsa, än så länge inget som inte funkar...
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

toker

#27 » 22:41:48, 14-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående svetshjälp skulle jag köpt en vanlig Kempi hjälm kanon bra billig hjälm som håller för det mesta och som har uppvikbart glas så man kan använda hjälmen vid slipning speedglas tillför inget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Protrac (trådstartaren)

#28 » 07:22:46, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha! Idag svetsade jag ihop mitt första reparationsjobb! En båtmotorhållare med tunna stålben hade spruckit i ett fäste, så jag lyckades svetsa fast det lösa benet trots godstjockleken, och det verkar hålla! Fogen blev faktiskt lite snyggare än mina andra testjobb, så det går uppenbarligen att lära sig...

3 personer gillar det här inlägget.
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)

magloman

#29 » 08:05:55, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ingen bild så har det aldrig hänt :mrgreen:

hehe, låter ju bra det där :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Protrac (trådstartaren)

#30 » 12:40:10, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...ingen bild så har det aldrig hänt :mrgreen:

hehe, låter ju bra det där :grin:


Det kommer bilder, men det är så fula fogar än så länge så de duger inte att visa upp! Eller iofs, jag har ju målat den i guldfärg, kanske kanta ett foto om färgen döljer fogen...? :D
Protrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:18, 14-04-2016
Ort: Vännäs
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Swekip 1850 Hjullastare (Kinamaskin!)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se