Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Problem med ESAB LDA 275 med A10 matardel

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

zsilander (trådstartaren)

#1 » 18:40:50, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjenare!

Jag har lite problem med min svets och det är att den skjuter säkringen för en fas precis när den ska tända.
3 fasen är avsäkrad med 16amp/fas automatsäkringar.

Det jag har gjort hittils är att demontera hela slangpaketet, minuskabel, svetsströmkabeln upp till matardelen så aktiverar jag svetsen med en knapp vid sidan om.
Har även mätt upp alla tomgångsspänningar och alla är inom toleranserna.

Med allt detta gjort så går svetsen så länge den startar, kan låta den mata på i flera minuter utan avbrott. Men sen helt plötsligt när man ska "tända" den igen så slår säkringen ifrån direkt den ska tända.

Har märkt att det slagit nå små gnistor från kontaktorn och idag märkte jag upp allt och koppla ur den.
Mätte upp att när den kortsluter nedre delen så har jag ena stunden full kontakt och inget motstånd alls för att sedan nästa gång jag aktiverar den så har jag allt mellan 25-2000ohm mellan stiften 33-34 och även 23-24 och även när jag då kollar om jag har kontakt mellan dom med pip funktionen på multimetern så är det ett tveksamt "gnorkande" ifrån den och inte det pipet det ska vara.

Kan detta vara anledningen till att den skjuter säkringen? Finns det någonstans att få tag i en ny kontaktor? Eller nån hjälte som råkar ha en liggande på hyllan hemma? :grin:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ha en bra söndag!
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16



nimrod_pro

#2 » 22:22:55, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad händer om du byter strömstyrka på vredet till ett lägre läge?

Kollat hur likriktardioderna ser ut?

Tämligen få saker som kan gå sönder på dessa antika maskiner. Har själv en LDA150 med A10 matarverk.

Har du kört maskinen på samma uttag tidigare? Tänker om du har fel fasföljd in i svetsen.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#3 » 22:46:13, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör det någon skillnad på en sån med fasföljden?
På kontaktorn är det ju 4-4 st anslutningar, är alla upptagna?
Om den manövrerar tre faser borde en "rad" vara ledig?!
(Om det är en ledig "rad" prova att flytta den som knasar till den tomma delen)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

QV_

#4 » 22:52:15, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du skriver automatsäkring så behöver det inte vara fel på svetsen.
Dessa automatsäkringar kan mycket väl bli känsligare i slutet av sin livstid.
De gillar inte att "användas"

Nu vet jag inte om det bara är faserna som går över kontaktorn. I så fall så kan man ta valfri som passar på platsen och klarar effekten. Med rätt styrspänning då förstås.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

nimrod_pro

#5 » 22:54:17, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min LDA går betydligt bättre med rätt fasföljd än när den är fel. Har väl kanske hur transformatorn är kopplad i maskinen. Dock smäller jag inga säkringar oavsett. Som QV skriver kan det vara att dvärgarna har blivit lite kinkiga.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#6 » 23:22:20, 05-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är rätt fasföljd?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#7 » 00:09:32, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dvärgbrytarna B, C eller D -karaktäristik? Eller är de så gamla att de inte har någon av de normala märkningarna för karaktäristik?

Kontaktorer för 42 V manöverspänning är ju inte direkt standardvara. ABB tillverkar dock några universalkontaktorer som skulle kunna gå att använda.
Har en tom kartong här där det har legat en sådan som tydligen klarar 24-60 V AC respektive 20-60 V DC, den heter AF09-30-10-11. Svenskt elgrossistnummer E 32 100 16. Eftersom det finns ett sådant nummer, bör den gå att få fram via Storel, Ahlsell eller något liknande hämtlager.

Jag har varit med om kontaktorer som har kärvat och krånglat då de sitter horisontellt monterade (t ex på en DIN-skena i ett väggmonterat apparatskåp), men sköter sig utmärkt då de får stå upprätt. Ofta har det rört sig om fabriksnya kontaktorer, som har blivit betydligt bättre efter några hundra manövrer "inkörning".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

zsilander (trådstartaren)

#8 » 01:19:16, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna kontaktorn sitter i själva A10 matarhuset och inte nere i svetsen. Så vad jag har förstått så aktiveras den när man trycker in brytaren på slangpaketet och levererar ström till alla komponenter så som trådmatarmotor och tvärtom kortsluter så motorn stannar fort. eller har jag fått det om bakfoten? Då allt drivs av 42v i matardelen så är det väl därför även den här kontaktorn.

Jag har inte provat svetsen i ett annat uttag då jag inte haft tillgång till något. Men det blir inte någon skillnad alls ifall jag ställer ner strömstyrkan på lägsta lägena heller. dvs 1/1 eller om jag har den på det högsta 3/10 eller om det fanns ända upp till 13 lägen.

Jag har inte kollat likriktardioderna. Vet inte heller hur man kollar dom.

Men borde den skjuta säkringar då jag inte ens svetsar eller när jag drar ner styrkan på absolut minimum. Jag har ju varken slangpaketet eller jordkabel inkopplad. Även strömmen som går från svetsaggregatet upp till matarhuset är utdragen och den skjuter säkringen. INTE direkt. utan på 3-5 gången man slår igång med knappen jag kopplat in då jag inte har själva slangpaketet i kopplat för att utesluta att det är någon kortslutning i den.

Jag vet inte vad för karaktäristik brytarna har, ska kolla upp det imorgon!

Lägger in nå fler bilder på kontaktorn ikopplad och på hela matardelen. Alla färgglada buntband är bara min uppmärkning så jag vet vart allt ska kopplas ihop sen igen :thumme:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

nimrod_pro

#9 » 09:22:23, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan kolla lite hur det ser ut i min maskin i eftermiddag.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

joakim72

#10 » 09:44:11, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det är en gammal maskin så borde du ha scheman klistrade innanför någon sidoplåt. Det underlättar med sådant.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

joakim72

#11 » 10:07:37, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan så har du en kontaktor till någonstans för den du har bild på är bara en signalkontaktor.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

zsilander (trådstartaren)

#12 » 13:46:47, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Å andra sidan så har du en kontaktor till någonstans för den du har bild på är bara en signalkontaktor.



Kollade den andra kontaktorn idag och den verkar helt ok. Dock hade jag 13ohm över spolen på den. Vet inte riktigt vad som räknas som "godkänt". Men den drar som den ska och kontakt överallt.
Tog även en bild på schemat som fanns klistrat på plåten och även den andra kontaktorn.

Bild
Bild
Bild
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#13 » 13:48:29, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har dvärgbrytarna B, C eller D -karaktäristik? Eller är de så gamla att de inte har någon av de normala märkningarna för karaktäristik?


Dom har C karatäristik.
Bild
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

zsilander (trådstartaren)

#14 » 13:54:44, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inga manualer alls på esabs hemsida för just den här svetsen eller trådmatningen.. Och alla scheman man kollar på så ser dom olika ut även om modellerna är snarlik..

Har tagit lite fler bilder på själva svetsen så lägger in dom också.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
zsilander
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:30, 17-12-2017
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor - 60
Polaris Sportsman 570 EPS - 16

torbjorn_forsman

#15 » 15:00:45, 06-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

zsilander skrev:
joakim72 skrev:Å andra sidan så har du en kontaktor till någonstans för den du har bild på är bara en signalkontaktor.



Kollade den andra kontaktorn idag och den verkar helt ok. Dock hade jag 13ohm över spolen på den. Vet inte riktigt vad som räknas som "godkänt". Men den drar som den ska och kontakt överallt.


Resistansen i spolen i en växelströmskontaktor säger inte särskilt mycket. Man måste mäta impedansen vid 50 Hz för att få klart för sig till 100 % om spolen är i ordning eller om den t ex har något kortslutet varv. Rent allmänt kan man säga att om kontaktorn drar ordentligt, spolen inte blir otrevligt varm och den inte brummar onormalt mycket, så är den nog i ordning.
Om man mäter impedansen så bör den med ankaret i viloläge vara ungefär 1/3 av vad den är med ankaret i draget läge.
Man kan prova detta genom att mata kontaktorn med en så låg växelspänning att den inte orkar dra (kanske 6-12 V för en 42 V-spole) och mäta strömförbrukningen dels i viloläge och dels när man aktiverar kontaktorn för hand. Då bör strömmen vara ca 3 gånger högre i viloläge än i draget läge.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se