Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Trasig Kemppi

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Andand (trådstartaren)

#16 » 13:31:50, 09-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja, tyristorer kan börja självtrigga, och det blir värre när de blir varma. Eftersom det inte sitter några RC-nät (snubbers) parallellt med dem i den här svetsen, så är nog den risken inte helt försumbar - att transienterna som uppstår när en av tyristorerna triggar, får en annan att självtrigga, och så kortsluts transformatorns sekundärlindning.

Nu har jag bytt dom tre stora tyristorerna och provsvetsat. Lika orkeslös som innan, men med den skillnaden att inte proppen går längre, alltid något :smile:
Det känns som orken går upp och ner litegrann om det säger något.
Ampere på jordkabel med allt på max ca 75A. Svårt att läsa av då jag inte har RMS på tångamperemetern så värdet flänger upp och ned, men ett snitt. Spänningen på handtaget (mässingsdelen) ca. 22-30V rms på max under svetsning.
Ingen spänning ut på batteriladdar/starthjälpdelen om man vrider till det läget, vet inte om det kanske hänger ihop?
Tänkte börja mäta lite spänningar på kretskortet under gång, bla gaten till tyristorerna, men var sätter man minuskabeln? Är det på dioderna på bilden där det står 0 och upp och nervänt T på det uppladdade PDF kopplingsschemat?
Bild
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



mstfrk

#17 » 20:46:12, 12-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Det här hjälper så otroligt mycket.Har problem med trådmatningen (alltså fortfarande inte löst, men kommit en bit på vägen). Har en väldigt elektronikkunnig vän som håller på att rita upp kretskortet i CAD för att kunna lokalisera felet. Men nu kan vi använda detta istället. Var i kontakt med lite olika serviceverkstäder kring ett elschema och felsökningsdokument men ingen hade något. För gammal svets tyckte de. Tycker det är så tråkigt med slit och släng samhället. Så fort något är trasigt ska det flisas ner och man ska köpa nytt. Även om det bara är en komponent som är trasig. Återigen tack!

4 personer gillar det här inlägget.
mstfrk
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:33:22, 21-06-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

DennisCA

#18 » 09:53:11, 15-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas ni får den att funka, sånahära gamla svetsar av kvalité är värda att hållas igång. Håller med om slit och släng samhället....
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Andand (trådstartaren)

#19 » 15:31:05, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Hoppas ni får den att funka, sånahära gamla svetsar av kvalité är värda att hållas igång. Håller med om slit och släng samhället....

Jag fick min att funka till slut. Har väl kört nån timme drygt med den hitills och allt verkar funka som det ska. Bytte dom tre stora tyristorerna, några IC kretsar, transistorer, potten till trådmatningen, dom rekomenderade kolresistorerna och det övriga som Kemppi skrev om. Satte även dit en 16A säkring till den lilla trafon som dom rekomenderade också.
Det som kostade var dom tre stora tyristorerna och potten, resten är småpotatis.
So far, so good.
Hoppas ni får era att fungera som dom ska :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

joakim72

#20 » 17:53:22, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fint med resultat. Vad heter tyristorerna idag? eller hittade du dem på gamla nummern?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Andand (trådstartaren)

#21 » 19:05:05, 16-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:fint med resultat. Vad heter tyristorerna idag? eller hittade du dem på gamla nummern?

Hittade några snarlika i Bulgarien, made in Russia.
Samma tillverkare som orginalen.

https://vikiwat.com/thyristor-t151-100- ... rrencyID=2
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

bjornos

#22 » 10:49:11, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andand skrev:
DennisCA skrev:Hoppas ni får den att funka, sånahära gamla svetsar av kvalité är värda att hållas igång. Håller med om slit och släng samhället....

Jag fick min att funka till slut. Har väl kört nån timme drygt med den hitills och allt verkar funka som det ska. Bytte dom tre stora tyristorerna, några IC kretsar, transistorer, potten till trådmatningen, dom rekomenderade kolresistorerna och det övriga som Kemppi skrev om. Satte även dit en 16A säkring till den lilla trafon som dom rekomenderade också.
Det som kostade var dom tre stora tyristorerna och potten, resten är småpotatis.
So far, so good.
Hoppas ni får era att fungera som dom ska :thumme:


Vilka "småkomponenter" var det du bytte? :)
bjornos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:38, 18-08-2020
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: svets, kempi, super kempomat

torbjorn_forsman

#23 » 11:20:50, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att INTE byta några komponenter på kretskortet på måfå. Det är bara risk att man förstör mer än man lyckats förbättra. Byt bara komponenter som du entydigt har kunnat mäta dig fram till verkligen är felaktiga.
Ser man på bilden av kretskortet i inlägg #4 i denna tråd, så finns det två elektrolytkondensatorer som bör kontrolleras. De kan misstänkas ha torkat ut och förlorat kapacitans eller fått hög förlustfaktor. Några små gröna dropptantaler också, om de går sönder brukar de få stum kortslutning vilket ju är lätt att mäta sig fram till. Ett större kolmassamotstånd nere till höger bör kontrollmätas, de kan ändra värde. Övriga motstånd verkar vara kolfilm eller metallfilm av god kvalitet, de behöver knappast misstänkas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andand (trådstartaren)

#24 » 11:42:00, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bjornos skrev:
Andand skrev:
DennisCA skrev:Hoppas ni får den att funka, sånahära gamla svetsar av kvalité är värda att hållas igång. Håller med om slit och släng samhället....

Jag fick min att funka till slut. Har väl kört nån timme drygt med den hitills och allt verkar funka som det ska. Bytte dom tre stora tyristorerna, några IC kretsar, transistorer, potten till trådmatningen, dom rekomenderade kolresistorerna och det övriga som Kemppi skrev om. Satte även dit en 16A säkring till den lilla trafon som dom rekomenderade också.
Det som kostade var dom tre stora tyristorerna och potten, resten är småpotatis.
So far, so good.
Hoppas ni får era att fungera som dom ska :thumme:


Vilka "småkomponenter" var det du bytte? :)

Tror det hade räckt med dom tre stora tyristorerna och potten till trådmatningen för att få den att funka.
Men eftersom Kemppi rekommenderade att byta ut diverse kolmotstånd osv. så bytte jag dom också.
Satte även dit en 16A hängsäkring till hjälpspolen som dom rekommenderade.
Senast redigerad av Andand 13:27:50, 26-06-2023, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Andand (trådstartaren)

#25 » 11:58:28, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett tips är att INTE byta några komponenter på kretskortet på måfå. Det är bara risk att man förstör mer än man lyckats förbättra. Byt bara komponenter som du entydigt har kunnat mäta dig fram till verkligen är felaktiga.
Ser man på bilden av kretskortet i inlägg #4 i denna tråd, så finns det två elektrolytkondensatorer som bör kontrolleras. De kan misstänkas ha torkat ut och förlorat kapacitans eller fått hög förlustfaktor. Några små gröna dropptantaler också, om de går sönder brukar de få stum kortslutning vilket ju är lätt att mäta sig fram till. Ett större kolmassamotstånd nere till höger bör kontrollmätas, de kan ändra värde. Övriga motstånd verkar vara kolfilm eller metallfilm av god kvalitet, de behöver knappast misstänkas.



Hittade inga andra fel på transistorer, motstånd, kondingar osv. vad jag kommer ihåg, men bytte det som brukar kunna gå sönder som man läst sig till. Hur som helst är det kul att riva i gamla grejor och extra kul om man får det att fungera.
Senast redigerad av Andand 13:29:05, 26-06-2023, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

skogsgurra

#26 » 14:16:27, 17-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Torbjörn, som oftast.

Jag har haft ganska många fall där en enkel "optisk analys" hade hjälpt. I ett fall handlade det om starka vibrationer i kvartoverket på ett stålverk. Flera vibrationskonsulter hade varit där och räknat och till slut var man överens om att man borde sänka resonansfrekvensen genom att svarva ner diametern på en av axlarna från trillstolen. Det skulle hjälpa.

Killarna på stålverket tyckte inte att det var någon bra idé och jag åkte ner för att ge en "second opinion". Ingen hade varit nere i glödskal och vatten under valsverket, så jag fick fram sjöstövlar och fick fart på belysningen som inte varit tänd på många år. Pulsgivaren på undervalsen hade lossnat och låg och slog fram och tillbaka i bulthålen. Vi drog fast den och då försvann vibrationerna. Även om jag ansträngde mig att få höga siffror på fakturan så tror jag inte jag kom upp i mer än någon procent av vibrationskonsulternas totala kostnader. "Optisk analys" är det magiska ordet. Att fråga om man tittat på allt brukar alltid besvaras med ett "JA".

I ett annat fall behövdes inte sjöstövlarna. Det räckte att lyfta på locket till manöverpanelen till laminatorn (vätskekartong för Tetra). Där såg man detta:

Bild

Den tampen hade aldrig varit lödd. Bara instoppad i lödörat och fått lite tenn på utsidan.

Jag kollade om det hade hänt något innan maskinen stannade. Jo, en truckförare hade kört mot pulpeten. Men allt såg helt ut.

Optisk analys och verkligheten...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

4 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se