Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Trasig Kemppi

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Andand (trådstartaren)

#1 » 19:32:44, 17-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Införskaffade en Kemppi migsvets för ett tag sedan.
Enl. förre ägaren så avtog styrkan plötsligt när han svetsade. Sedan dess har den bara gått att svetsa enklare saker med mindre bra resultat.

Har kollat igenom kretskort och mätt upp dioder, tyristorer så gott det går med multimeter. Inget bränt på nåt av korten och det mesta ser ok ut. Dom stora dioderna på aluflänsarna verkar hela också.

Mätte lite mer förut idag och kom fram till.

Tomgångsström 220V 3,4A.
Svetspistol med avtryckaren intryckt obelastad 44,8V, omkring 20V när man svetsar. Tångamperemetern visar upp till 100A på jordklämman, men flaxar upp o ner hela tiden.
Spänning på vardera Tyristorerna mellan anod och katod 18,3V och när man trycker in avtryckaren 5,8V obelastad.
X002 på schemat 33V
G002 52V

Plockade sedan ur dom stora tyristorerna och satte upp dom i en 12v krets med lampa. En fortsätter leda ström av dom när man plockar bort gatebyglingen. Antar att de andra är trasiga. Ingen kortis i dom, men när man mäter med multimeter så ligger dom på ca. 4Mohm mellan anod-katod och 15ohm om man byglar gaten till anoden. Släpper man bygligen så tappar den låsningen, även på den som verkar hel.

Kan man konstatera att två av dom är trasiga eller finns det nåt bättre sätt att mäta på?
Var hittar man nya för en vettig peng isåfall?
Dom verkar vara ryska och heter T151-100 har M12 gänga till muttern.
Misstänker att det sitter likadana i den vanliga Kemppomatic 150 om det kanske finns nån som har en donator.
Senast redigerad av Andand 13:21:04, 26-06-2023, redigerad totalt 1 gång.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 22:19:45, 17-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det nog ganska uppenbart att två av tyristorerna är trasiga. Eller möjligen osedvanligt svårtriggade.
I testuppkopplingen, mät vad det blir för spänning G-K när du har S1 tillslagen och jämför det värdet med den friska tyristorn. Prova ev att minska 270 ohm-motståndet till t ex 150 ohm.
Du kan också prova att värma de misstänkta tyristorena till ca 50-100 grader och se om de blir mer lättriggade då.

Om det finns epoxyingjutna papperskondensatorer av märke Rifa på styrkortet (man känner igen dem på gulaktig genomskinlig gjutmassa och att beteckningen börjar med PME), så är de också högst misstänkta. Liknande Rifa-kondensatorer som har mer klar eller rökfärgad gjutmassa och där beteckningen börjar med andra bokstavskombinationer som t ex PHE, är dock 100 % pålitliga.

Var också misstänksam mot elektrolytkondensatorer, kontrollmät kapacitans och förlustfaktor om du har möjlighet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#3 » 08:36:58, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maila kemppi i finland, De är alltid väldigt hjälpsamma med delar och ev moderna ersättningar om det inte finns från dem. Kontaktar du kemppi i sverige så kommer de nästan undra vad du är för en idiot som vill laga nåt, du ska köpa en ny svets bara......

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Andand (trådstartaren)

#4 » 09:04:28, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då är det nog ganska uppenbart att två av tyristorerna är trasiga. Eller möjligen osedvanligt svårtriggade.
I testuppkopplingen, mät vad det blir för spänning G-K när du har S1 tillslagen och jämför det värdet med den friska tyristorn. Prova ev att minska 270 ohm-motståndet till t ex 150 ohm.
Du kan också prova att värma de misstänkta tyristorena till ca 50-100 grader och se om de blir mer lättriggade då.

Om det finns epoxyingjutna papperskondensatorer av märke Rifa på styrkortet (man känner igen dem på gulaktig genomskinlig gjutmassa och att beteckningen börjar med PME), så är de också högst misstänkta. Liknande Rifa-kondensatorer som har mer klar eller rökfärgad gjutmassa och där beteckningen börjar med andra bokstavskombinationer som t ex PHE, är dock 100 % pålitliga.

Var också misstänksam mot elektrolytkondensatorer, kontrollmät kapacitans och förlustfaktor om du har möjlighet.


Ska prova det du föreslog på tyristorerna under dagen, men det är nog bara att försöka hitta nya. Har sett en del varianter på nätet med två gateingångar, en för stoppa flödet också. Kan man använda en sån och strunta i stoppsladden? Finns en del Kinatyristorer, men vet inte om man kan lita på att det håller.

Har mätt en massa saker på styrkortet och det mesta verkar vara ok. Sitter två Philipselektrolyter som var inom toleranserna, men kommer beställa nya ändå. Beställer även ett gäng Zenerdioder som reserv, 15, 8,2 och 5,1V verkar det vara. Dom jag har haft borta och mätt har varit ok. Sitter två BT151 som verkar ok i Mtestern så även en BUV 26.
Senast redigerad av Andand 13:21:57, 26-06-2023, redigerad totalt 1 gång.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#5 » 09:47:46, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en del tyristorer med dubbla tunna ledningar för gate, så är den ena av dem helt enkelt hopkopplad med katoden internt i tyristorn. Man får googla fram datablad från tillverkaren för att se hur det ligger till, det är inte säkert att nasaren som prånglar ut tyristorn vet något om saken.

Jag hittade ett datablad för originaltypen, dock av allt att döma inte från någon rysk tillverkare. Det kan vara användbart för att kolla att den ersättningstyp du väljer har någorlunda liknande triggkänslighet mm. Kolla de vanliga elektronikdistributörerna (Farnell, Elfa, Conrad, TME, Mouser m fl), där borde det gå att hitta någon lämplig tyristor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andand (trådstartaren)

#6 » 10:13:39, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då är det nog ganska uppenbart att två av tyristorerna är trasiga. Eller möjligen osedvanligt svårtriggade.
I testuppkopplingen, mät vad det blir för spänning G-K när du har S1 tillslagen och jämför det värdet med den friska tyristorn. Prova ev att minska 270 ohm-motståndet till t ex 150 ohm.
Du kan också prova att värma de misstänkta tyristorena till ca 50-100 grader och se om de blir mer lättriggade då.

Ingen av dom behagade hoppa igång på vägen upp till 100 grader ej heller med lägre motstånd.
G-K på den hela var 1,3Volt och 0,6V på dom trasiga.
Bara att leta tre nya då eller om nån har ett par hela på en donatormaskin att sälja.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Andand (trådstartaren)

#7 » 10:22:59, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:På en del tyristorer med dubbla tunna ledningar för gate, så är den ena av dem helt enkelt hopkopplad med katoden internt i tyristorn. Man får googla fram datablad från tillverkaren för att se hur det ligger till, det är inte säkert att nasaren som prånglar ut tyristorn vet något om saken.

Jag hittade ett datablad för originaltypen, dock av allt att döma inte från någon rysk tillverkare. Det kan vara användbart för att kolla att den ersättningstyp du väljer har någorlunda liknande triggkänslighet mm. Kolla de vanliga elektronikdistributörerna (Farnell, Elfa, Conrad, TME, Mouser m fl), där borde det gå att hitta någon lämplig tyristor.

Hittade denna i Bulgarien som verkar vara snarlik fast med två kablar.
https://vikiwat.com/thyristor-t151-100-8-800v-100a.html

Uppdatering: Chansade och beställde tre stycken från Bulgarien. Får väl se om det dyker upp nåt å småningom och om det fungerar.
Tack för hjälpen Torbjörn, uppskattat :thummar:
Senast redigerad av Andand 10:10:04, 22-08-2020, redigerad totalt 1 gång.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Andand (trådstartaren)

#8 » 19:36:26, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Maila kemppi i finland, De är alltid väldigt hjälpsamma med delar och ev moderna ersättningar om det inte finns från dem. Kontaktar du kemppi i sverige så kommer de nästan undra vad du är för en idiot som vill laga nåt, du ska köpa en ny svets bara......

Tack för tipset,ska prova det om det inte löser sig på annat sätt.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Andand (trådstartaren)

#9 » 17:46:43, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick dom nya tyristorerna häromdagen och testade dom med samma krets som med dom gamla, ingen hoppade igång. Bytte resistorn till 47ohm och alla hoppade igång, även dom gamla "trasiga". Satte tillbaks dom gamla igen för att se om dom hoppade igång och att det kanske bara var nån glappis.
Mätte upp tomgångsspänningen igen på handtaget och den var 69volt med pluggen som man ska ha när man felsöker och 43v i skarpt läge. Verkar stämma med specen.
Provade att svetsa, men samma resultat som innan, klen ström sen gick proppen efter ca fem sekunder igen. Satte dit en ny 10A, men den gick direkt igen när man tryckte igång den med powerknappen. Har provat att starta den efteråt med en 125W lampa imellan som stötdämpare, och nu surrar den på igen, men har inte testat att svetsa igen då det antagligen blir samma resultat.
Tomgångsströmmen på 220v kabeln är 3,5A på tomgång som förut och verkar vara rimligt. Batteriladdaren och starthjälpen verkar inte få nån ström då det ska ligga en spänning över ett motstånd där om det kan ha nån inverkan på svetsningen.
Fick ett kopplingsschema från Kemppi Sverige också, men vet inte hur man lägger till en PDFfil till arkivet eller här?
Vad kan orsaka en kortis så proppen går när man svetsar för att sen ligga kvar ett tag efter?
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

nimrod_pro

#10 » 21:24:44, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju som något värmerelaterat har du provat att "plocka potatis" när felet som drar proppen inträffar för att lokalisera vart i maskinen felet är?

Esab säger följande kring min maskin om proppen går. Kanske kan ge dig några idéer var du ska söka vidare.
Låter nästan som ett kontrollkortsproblem?


Bild
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Andand (trådstartaren)

#11 » 22:07:58, 08-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Låter ju som något värmerelaterat har du provat att "plocka potatis" när felet som drar proppen inträffar för att lokalisera vart i maskinen felet är?

Esab säger följande kring min maskin om proppen går. Kanske kan ge dig några idéer var du ska söka vidare.
Låter nästan som ett kontrollkortsproblem?


Menar du plocka bort kablar och se vad som händer?
Svetsen har stått på tomgång en timme nu utan att den blir varm eller tog sista proppen.
Kan en tyristor kortsluta sig själv när den blir varm för att sedan återgå när den svalnar? Isåfall kan det ju kanske vara värt att prova dom nya om man inte kommer på nåt annat att prova först.
Har mätt upp allt jag kommer på och det verkar helt. Tagit loss dioderna på kylflänsen och mätt med multimeter och dom verkar ok också.
Vad på kortet kan orsaka att en 10A säkring går i väggen?
Många frågor blir det.
Tack för hjälpen alla!
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

joakim72

#12 » 06:32:19, 09-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Maila kemppi i finland, De är alltid väldigt hjälpsamma med delar och ev moderna ersättningar om det inte finns från dem. Kontaktar du kemppi i sverige så kommer de nästan undra vad du är för en idiot som vill laga nåt, du ska köpa en ny svets bara......

Intressant, i Finland brukar vi tycka tvärtom och kontakta Svenska sidan........
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#13 » 07:20:21, 09-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, tyristorer kan börja självtrigga, och det blir värre när de blir varma. Eftersom det inte sitter några RC-nät (snubbers) parallellt med dem i den här svetsen, så är nog den risken inte helt försumbar - att transienterna som uppstår när en av tyristorerna triggar, får en annan att självtrigga, och så kortsluts transformatorns sekundärlindning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

igelkottar

#14 » 10:39:30, 09-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andand skrev:.....
Fick ett kopplingsschema från Kemppi Sverige också, men vet inte hur man lägger till en PDFfil till arkivet eller här?
...


När du besvarar så har du under skrivrutan "Ladda upp ett dokument"
Klicka på välj fil, så kommer en liknande vanliga Explorer fram och då letar du dig fram till det ställe där du lagt dokumentet och klickar på det, så kommer du tillbaka och kan skriva in en beskrivning på raden under där filnamnet nu är.
Klicka sedan på ladda upp så får du välja om det ska läggas in direkt o ditt svar.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Andand (trådstartaren)

#15 » 12:09:20, 09-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:
Andand skrev:.....
Fick ett kopplingsschema från Kemppi Sverige också, men vet inte hur man lägger till en PDFfil till arkivet eller här?
...


När du besvarar så har du under skrivrutan "Ladda upp ett dokument"
Klicka på välj fil, så kommer en liknande vanliga Explorer fram och då letar du dig fram till det ställe där du lagt dokumentet och klickar på det, så kommer du tillbaka och kan skriva in en beskrivning på raden under där filnamnet nu är.
Klicka sedan på ladda upp så får du välja om det ska läggas in direkt o ditt svar.

Såg bara ett alternativ förra gången, men nu ser jag ladda upp dokument också. Provar igen.

Btw. otroligt snabb respons från Kemppi, tog bara några timmar så fick jag svar med en pdf fil :thumme:



Laddade upp filen hit:
Kemppi Kempomat 150/Super Kempomat instruktioner
/Holger

2 personer gillar det här inlägget.
Andand
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:37, 16-08-2020
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se