Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kempomat 2500 frågor

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

DennisCA (trådstartaren)

#16 » 10:33:43, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte använt dessa lägen ännu heller, kör bara på normal-läge. Men jag vet av en som gillade pulsläget för bilplåt. Sade han kunde svetsa på högre ström och få mindre värme i plåten och smältan flöt ut bättre så det blev minimalt med slipande.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Stefan1972

#17 » 11:49:52, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bara en vanesak, till slut lär man sig ju att ha kontroll på smältan själv. Blir ju liksom ingen skillnad på att maskinen är inställd på två sekunder jämfört med att trycka in knappen två sekunder. Själv kör jag på ganska hög ström hela tiden. Man lär sig det också till slut.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#18 » 20:18:26, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah nu vet jag varför det hackade, hade för litet tryck på matarrullarna, några varv på vredet och problemet försvann.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

wol

#19 » 22:41:38, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla dessa skalor och tabeller för inställningarna på svetsen dom kan jag vara utan för om man går efter dom så går svetsen dåligt.
Alla moderna svetsar med en massa onödiga finesser kan jag också vara utan.
En gammal hederlig svets brukar alltid gå att få en bättre inställning på och man ställer in svetsen på känsla och jag hör på ljudet om svetsen går bra sedan kan man justera lite på inställningarna när man svetsar för att få det perfekt.

Jag kan göra en lista med några vanliga fel.
Skit i munstycket eller trådledaren.
För hårt dragen broms på trådrullen.
För lite tryck på matarrullarna och det får inte vara för mycket tryck för då plattas tråden till och ytskiktet släpper och sätter igen munstycket.
Trådens kvalitet är viktig och det kan skilja mycket på olika tillverkare och tråd är färskvara och den blir sämre med tiden.
Fel gasflöde dom flesta tror att det är för lite gas om det blir porer i svetsen men det kan vara tvärt om. Jag brukar ha så lite gas som möjligt utan att de blir porer.
En bra tumregel, 1 liter/min till varje mm på gaskåpans öppning och det brukar stämma rätt så bra (mät med en flödesmätare på gaskåpan).
En del svetsar har olika uttag för in inkopplingen av jordkabeln och det kan ha stor betydelse vilket man använder (en bortglömd inställning).
Jag kan göra listan dubbelt så lång men detta får räcka.
Jag får väl avslöja att jag har jobbat som svetsare sedan 87.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Julle74

#20 » 23:02:56, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:En del svetsar har olika uttag för in inkopplingen av jordkabeln och det kan ha stor betydelse vilket man använder (en bortglömd inställning).
Induktans
Julle74
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:33, 24-01-2015
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#21 » 08:08:45, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två olika uttag för induktansen också. Jag har provat byta mellan dom två och det verkar göra en viss skillnad i hur svetsen ser ut.

Gasflödet har jag inte mycket aning om vad det är, regulatorn visar bara tryck så jag gissar mig fram helt och hållet... En flödesmätare är något som bör införskaffas. Igår köpte jag dock en ny jordklämma, den gamla är så sliten att den öppnar sig i två riktningar.

Nr 5 på bilden:
Bild
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se