Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kempomat 2500 frågor

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 06:44:31, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick gasflaska igår så jag kunde äntligen prova migsvetsen. Så jag kan börja lära mig hur den funkar... Lite trixigt för jag tycker manualen säger ingenting om hur den ska ställas in, den var väldigt få-ordig.

T.ex. här säger den inget om vad skalorna på trådmatningen betyder. Står om 0.8 och 1.0mm tråd och syftar på reglaget. Är det nån sorts grov indikation på att vid dessa lägen med denna spänning bör trådmatningshastigheten vara runt där? För jag tyckte inte det fungerade igår så vidare bra. Potentiometern för trådmatningen har nästan inget motstånd alls jämfört med de andra jag rattat på, undrar om den är uppnött eller skadad så den kanske ger fel värden, det började funka när jag drog upp trådmatningen högre än vad som indikerades. Nån som har en 2500a som kan kommentera?

Bild

Och är det nån som råkar nån sorts skala eller diagram för godstjocklek, trådmatning, trådiameter och spänning så man får lite hum om var man bör röra sig?

Och bobinen gnisslar som fasiken då den snurrar, vad göra för att tysta ner den, smörja med nåt?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



joakim72

#2 » 07:14:15, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Fick gasflaska igår så jag kunde äntligen prova migsvetsen. Så jag kan börja lära mig hur den funkar... Lite trixigt för jag tycker manualen säger ingenting om hur den ska ställas in, den var väldigt få-ordig.

T.ex. här säger den inget om vad skalorna på trådmatningen betyder. Står om 0.8 och 1.0mm tråd och syftar på reglaget. Är det nån sorts grov indikation på att vid dessa lägen med denna spänning bör trådmatningshastigheten vara runt där? För jag tyckte inte det fungerade igår så vidare bra. Potentiometern för trådmatningen har nästan inget motstånd alls jämfört med de andra jag rattat på, undrar om den är uppnött eller skadad så den kanske ger fel värden, det började funka när jag drog upp trådmatningen högre än vad som indikerades. Nån som har en 2500a som kan kommentera?

Bild

Och är det nån som råkar nån sorts skala eller diagram för godstjocklek, trådmatning, trådiameter och spänning så man får lite hum om var man bör röra sig?

Och bobinen gnisslar som fasiken då den snurrar, vad göra för att tysta ner den, smörja med nåt?

Kemppi brukar ha ganska pålitliga skalor, men personligen så brukar jag mest ställa med örat och sedan se hur fogen ser ut.

Sedan så har du en mycket viktig knapp till att ställa på.

Bild på fogen gör förklaringen lättare.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

InläggDetta inlägg har raderats av joakim72 den 07:17:55, 12-11-2020.
Anledning: Dubbelpost

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 08:22:04, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De andra inställningarna var 2T och kontinuerlig svetsning, har inga bilder på nån fog, bara svetsade på nåt skrotjärn igår.

Tyckte jag fick dra upp till typ motsvarande för läge 5-6 då jag hade svetsen i läge 2 innan det började gå alls, svetsen ville inte ens svetsa utan stannade efter en halv sekund ungeför då jag körde med de inställningarna. Jag hade förmodligen för lågt läge kanske för det var inte tunnplåt, men jag tänker det resulterar väl bara i obefintlig penetration, var mest intresserad av att få igång svetsen och se hur den uppför sig.

Har lite svårt att komma bort från att trådmatningsinställningen känns fel, ingen friktion alls i vredet. Går ju att få den att fungera men inte enligt skalan.

Blir att testa mera efter jobbet. Ska också kolla med jordklämman, kanske inte bästa stället på bordet jag satte den och migsvetsar är väl känsliga med jordningen.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Magnus Isakson

#5 » 09:25:42, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådmatningen borde du väl lätt kunna kontrollera i och med att skalan är i m/min.

Testa olika lägen och mät hur mycket tråd som matas ut under en viss tid.

T.ex. 4m/min borde under 6s (1/10 minut) ge 4dm tråd.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Magnus Isakson

#6 » 09:28:44, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen bör du ju också kontrollera att tråden inte slirar i matarverket.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

InläggDetta inlägg har raderats av DennisCA den 09:41:19, 12-11-2020.

AN

#8 » 09:59:44, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Tyckte jag fick dra upp till typ motsvarande för läge 5-6 då jag hade svetsen i läge 2 innan det började gå alls, svetsen ville inte ens svetsa utan stannade efter en halv sekund ungeför då jag körde med de inställningarna.

Var det inte punktsvetsläget du va inne på då? Då ska den ju stanna.

DennisCA skrev:Har lite svårt att komma bort från att trådmatningsinställningen känns fel, ingen friktion alls i vredet.

Vredet tycker jag nog går väldigt lätt, så det är nog inget fel på din.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Magnus Isakson

#9 » 10:56:54, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:
Magnus Isakson skrev:Trådmatningen borde du väl lätt kunna kontrollera i och med att skalan är i m/min.

Testa olika lägen och mät hur mycket tråd som matas ut under en viss tid.

T.ex. 4m/min borde under 6s (1/10 minut) ge 4dm tråd.


Frågan var ju inte hur kontrollerar jag trådmatningshastigheten. Jag fick ju den att svetsa genom att dra upp hastigheten. Utan mera varför skalan verkade så opålitlig som jag tyckte va mysko, gissar det är något fel i handhavandet mitt. För låg spänning för materialtjockleken kanske, kanske potentiometern inte stämmer längre (känns ju udda), eller dålig jord kanske.

Tråden slirar inte i matarverket något utan tråden matas fram helt bra.
Jo, men är det inte just när skalan verkar opålitlig som det är läge att kontrollera att verklig trådmatningshastighet stämmer med den inställda ?

För om inte den yttre skalan (m/min) stämmer med verkligheten blir ju även de inre skalorna meningslösa.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

Towil

#10 » 11:06:40, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte så att det inre är rekomenderad strömläge.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#11 » 11:18:57, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnus Isakson skrev:
DennisCA skrev:
Magnus Isakson skrev:Trådmatningen borde du väl lätt kunna kontrollera i och med att skalan är i m/min.

Testa olika lägen och mät hur mycket tråd som matas ut under en viss tid.

T.ex. 4m/min borde under 6s (1/10 minut) ge 4dm tråd.


Frågan var ju inte hur kontrollerar jag trådmatningshastigheten. Jag fick ju den att svetsa genom att dra upp hastigheten. Utan mera varför skalan verkade så opålitlig som jag tyckte va mysko, gissar det är något fel i handhavandet mitt. För låg spänning för materialtjockleken kanske, kanske potentiometern inte stämmer längre (känns ju udda), eller dålig jord kanske.

Tråden slirar inte i matarverket något utan tråden matas fram helt bra.
Jo, men är det inte just när skalan verkar opålitlig som det är läge att kontrollera att verklig trådmatningshastighet stämmer med den inställda ?

För om inte den yttre skalan (m/min) stämmer med verkligheten blir ju även de inre skalorna meningslösa.


Jo du har rätt, jag raderade det inlägget du citerar eftersom jag missförstod vad du hade skrivit först. Jag ska mäta detta sen idag.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 19:41:15, 12-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och testade och farten verkar nog fungera som den ska. Hade om alla kopplingar och slipade svetsbordet metallrent där kläman monterades samt lade dit en kopparbit och nu verkar det fungera mycket bättre, testat diverse spänningar och hastigheter och nu är det nog bara övning som gäller. Och att fixa rökutsug, det blir otrevligt snabbt i det lilla utrymmet.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#13 » 09:58:42, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsat mycket skrot på sistone och lär mig svetsen, ganska roligt, försökte lite igår och få till en spraybåge men fick inte riktigt till det. Inte ännu provat pulsfunktionen, har den någon nytta på annat än tunnplåt, är det alls samma som en riktig pulsfunktion på en modern invertersvets?

Byggde ett rökutsug med en spånsugsslang som jag hänge upp i taket med en kanalfläkt jag använder i ässjan annars. Fult och improviserat men funkar tillsvidare, den mesta röken försvinner snabbt. Ska bli ett permanent system med fasta rör och permanent monterad kanalfläkt i taket, tror jag bygger av biltema avlopssrör. Jag tror inte att jag har nån nytta av ett mobilt system, om jag inte svetsar vid svetsbordet så står jag med porten upp i andra sidan garaget och svetsar utanför på sommaren.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#14 » 10:11:49, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gårdagens svetsande, körde mest på 6an (23V) och 8m/min i matningshastighet, 6mm plåt, andra sidan är full med fogar från pinnsvetsande:
Bild

Började hacka halvvägs igenom, jag kylde plattan flera gånger och hade jordklämman rakt i plåtbiten med kopparfläta och slipade plåten där jag lade klämman. Vet inte om jag borde ha dragit upp farten ännu mera, tycker det ser rätt ut på bilden. Det följer också volt och fart på andra scheman jag sett för den tjockleken. Jordklämman är i ganska dåligt skick men tycker den bör fungera. Funderar ändå på en ny en.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#15 » 10:18:21, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svetsat med alla möjliga maskiner och de där pulslägena använder man ju aldrig typ. Finns det ens nån som gör det? Skulle bli tokig om maskinen skulle bestämma i vilken fart jag vill ha smältan eller hur länge man ska pluggsvetsa. Har även jobbat som bilplåtis i flera år.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se