Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Migatronic MTA200

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Verktygsmakaren

#16 » 19:36:53, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara att jag är lite väl snål på efterströmning av gas (Argon) för det är inte ovanligt att min elektrod troligtvis därför får ett oxidskikt som gör att HF-tändningen inte fungerar som den ska. Relativt enkelt att åtgärda, skrapar elektroden lite i plåten så tänder den som tänkt när jag sen börjar svetsa.

Kan vara att du kan lösa det på samma sätt.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner



Julle74

#17 » 20:13:24, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde en sån förut. Eftersom det är en 2fas 380v maskin så kräver den 32a handske och säkringar för att kunna gå att använda fullt ut. Gjorde mig av med den pga det
Julle74
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:33, 24-01-2015
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#18 » 22:13:34, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

kjove skrev:Jag glömde tala om att när jag provsvetsar använder jag gastuben från MIG:en som innehåller Argon + CO2. Har det någon betydelse? Jag hade ju tänkt använda den när jag tränar på vanlig stålplåt, men det kanske är en dålig ide?

Finns (minst) en gammal tråd här på M om just användandet av blandgas vid svetsning med TIG.
Vad jag läst så går det inte att använda Co2 i någon form vid TIG-svetsning eftersom detta förstör wolframelektroden direkt. Har dock ingen praktisk erfarenhet av detta, har inte ens kopplat ihop min TIG-svets ännu... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kjove (trådstartaren)

#19 » 19:57:14, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bytt säkringen till en D16. Det funkar alldeles utmärkt! Tack för tipset!

Återstår att byta till ren Argon, men det kommer att ta ett tag innan det sker. Jag har en nästan full tub med Ar+CO2, så den kommer jag att använda i MIG:en till några projekt.

1 person gillar det här inlägget.
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se