Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Migatronic MTA200

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

kjove (trådstartaren)

#1 » 20:16:25, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag är sugen på att börja med TIG och har just kommit över en Migatronic MTA200 på auktion. Men när jag provar den går säkringen (16A) direkt. Och då har jag inte börjat svetsa än! Det räcker att hålla handtaget fritt i luften och trycka på knappen på handtaget. I manualen rekommenderar de visserligen 35A säkring, men jag trodde i min enfald att det bara gällde om man tänkte svetsa med hög strömstyrka (200A). Borde man inte klara sig med mindre säkring om man ställer in lägre strömstyrka? Ska det vara så här eller är det något fel? Är det någon som använt MTA200 som kan svara?

/K-O
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 20:35:00, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfarenhet av just MTA200 men det känns inte rätt. Löser alla säkringar på gruppen eller bara på en fas? I så fall, alltid samma fas? Har du avsynat den invändigt och kollat ev uppenbara fel?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kjove (trådstartaren)

#3 » 15:56:10, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en sån där säkring som hänger ihop i en trefasgrupp. Svetsen använder bara två faser.

Svetsen var full med damm, antagligen slipdamm. Det har jag blåst bort med tryckluften. Jag ska kolla lite noggrannare invändigt.

1 person gillar det här inlägget.
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige

RD350

#4 » 19:38:44, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju va så att den vill ha mycket ström just när den tänder ljusbågen?
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#5 » 20:13:16, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, om det är en dvärgbrytare i elcentralen: har den B, C eller D-karaktäristik? B är mycket känslig för kortvariga överströmmar medan D är mest "trög".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#6 » 20:31:09, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör den så hela tiden? Eller har du svetsat nåt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kjove (trådstartaren)

#7 » 19:58:51, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kommit så långt som att svetsa nåt. Säkringen går i stort sett så fort jag trycker på knappen på handtaget, även om jag har det fritt i luften. Säkringen har C-karakteristik. Jag har nu öppnat upp svetsen lite mer och har hittat en kabel med smält isolering, så jag ska nysta vidare från den...

1 person gillar det här inlägget.
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige

rospigg

#8 » 20:03:04, 05-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bilder, nära och en bit ifrån så vi kan se vad den smälta isoleringens kabel kan tänkas höra till. :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

kjove (trådstartaren)

#9 » 10:28:37, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Här är ett par bilder (det gick inte att ladda upp dom igår, "server timeout").

På den inzoomade bilden ser man den smälta kabeln som går till den övre brytaren. Den är huvudbrytare och skiftar mellan låg och hög strömstyrka. Kabeln är inte smält hela vägen, utan bara lokalt vid brytaren. Jag tror att kopparn ärjat så att några kardeler har släppt. Då har kabeln blivit lokalt tunnare och överhettat.
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 11:37:49, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller också har varmgången börjat inne i strömbrytaren och spritt sig till kabeln. En annan möjlighet är att det har gått varmt vid klämskruven på strömbrytaren för att den har varit dåligt åtdragen. Men en kortslutning däromkring tycker jag rimligtvis borde ha visat sig så snart man slår på huvudbrytaren.
En möjlighet är förstås om dålig kontakt där leder till gnistbildning som för med sig överslag till annan fas så snart du trycker på knappen och det blir lite högre ström.

För att underlätta fortsatt felsökning så skulle du kunna mata svetsen via lämpligt förkopplingsmotstånd som begränsar strömmen så att inte säkringen går omedelbart. I och med att den vad jag har förstått går på enfas 400 V, så kanske det kan vara lämpligt med två seriekopplade 2 kW 230 V värmeapparater (kupévärmare, vattenkokare etc) i serie med en av fasledarna.

Ligger det spänning på huvudtransformatorn så snart huvudbrytaren är tillslagen, eller manövreras den av en kontaktor på primärsidan när man trycker på knappen på handtaget?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kjove (trådstartaren)

#11 » 13:41:11, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kommit lite längre i forskningen! Jag kopplade in svetsen före 16A säkringen, dvs efter huvudsäkringarna (20A smältsäkringar) och jordfelsbrytaren. Då går ingen säkring. Så nu har jag kunnat mäta strömförbrukningen. Det är mycket riktigt så att det blir en stor strömstöt precis när man trycker på knappen på handtaget. Då drar en stor kontaktor och den stora transformatorn kopplas in. Hur stor strömstöten blir hinner man inte se på den digitala mätaren, men jag har sett siffror på 20A flimra förbi. Det verkar som om huvudsäkringarna är tillräckligt tröga. Efter strömstöten handlar det om ca 1A (om man inte svetsar). Så det verkar som jag kommer att kunna använda svetsen. Det var ju skönt!

Nu kommer vi till nästa problem: Det verkar inte som om HF tändningen funkar. Jag håller volframspetsen ca 2mm från plåten och trycker på knappen. Då ska väl ljusbågen tända mha HF? Det går att tända ljusbågen genom att skrapa mot plåten, men så ska man väl inte göra? På ett kretskort i svetsen finns ett gnistgap, och där gnistrar det. Ska det vara så?
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige

kjove (trådstartaren)

#12 » 13:52:37, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag glömde tala om att när jag provsvetsar använder jag gastuben från MIG:en som innehåller Argon + CO2. Har det någon betydelse? Jag hade ju tänkt använda den när jag tränar på vanlig stålplåt, men det kanske är en dålig ide?
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige

torbjorn_forsman

#13 » 15:43:01, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det stor chans att du kan lösa säkringsproblemet genom att byta dvärgbrytaren mot en med D-karaktäristik. Om man vill vara noga, så borde man egentligen kolla att kortslutningsströmmen är tillräckligt stor för att en sådan säkert ska lösa vid kortslutning, men eftersom svetsens strömstöt räckte för att få en C-dvärg att lösa så är det stor chans att det går bra.

Troligen ska det gnistra i gnistgapet, om det ligger på ett eller annat sätt i serie med HF-spänningen till elektroden. Om det är inkopplat på något annat sätt, så är det inte helt säkert att det är normalt att det gnistrar där. Finns något schema för svetsen? Jag gissar att du inte fick med någon manual, men har man tur kan det ju finnas fastklistrat på insidan av någon täckplåt eller hopvikt och inkilat någonstans i den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kjove (trådstartaren)

#14 » 16:02:39, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vore ju en bra lösning, jag ska prova med att byta till D-karaktäristik.

Nu har jag provat med att rengöra gnistgapet och justerat till 0.5mm. Det stod i manualen att man ska göra det. Jag har även slipat volframelektroden. Då funkar HF-tändningen, dock bara ett par gånger. Sen är det samma visa igen. Jag antar att det är CO2:n i gasen som förorenar elektroden? Det verkar som om man måste byta till ren Argon.
kjove
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:56:44, 14-06-2014
Ort: Skå, Ekerö kommun
Sverige

torbjorn_forsman

#15 » 16:12:22, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte omöjligt att CO2 har lite väl bra gnistsläckande egenskaper. Så med lite tur kanske felet bara rör sig om fel gas!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Axelqvist och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se