Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ny kinassvets från BenRoyal

91 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera svetsning här

jos4561

#16 » 20:49:55, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom stora aktörerna på industrimontage sidan exv yit lagar inte små svetsar, en fronius/kemppi kostar för dom ca 7 flagg och det lönar sig inte, i högen och ta en ny bara. vart lite häpen när jag såg det då jag är en "lagare" men beräknad livslängd var för dom 3-5år, pajade den efter den tiden så var den historia, svårt att försvara rep på säg 2flagg på en svets som har gjort "halva livet" i riktigt elaka miljöer då den reparerade brukade få en tidig död ändå pga följdfel.
dom enstaka som havererade mellan år 1-2 brukade bli garanti ärende eller bara strykas som måndags exemplar- en ny...
flera av dom mindre firmorna kör med kina svetsar, mindre än halva priset och dom håller längre än halva livslängden på en "märkes" svets, ren matte.

MEN börjar man jämföra intermitens och hur komponenterna är uppbygda så skiljer det, vet flera kina maskiner som inte pallat att köras med elverk då dom inte har stabiliserande elektronik som exv kemppi s minarc.
för process killarna som kör tunnväggigt rf dagarna i ända spelar det ingen roll pga låga amper (då är en smidig maskin mera viktigt så det är många fronius minstingar där) men för mig som svetsade mycket 3,2 med min lill kemppi på tankrep i norge var det helt avgörande.
så köp den svets du har behov av och jag tror att dom flesta blir nöjda, jag själv skulle idag för rent eget hemma bruk köpa en kina maskin utan att tveka, jag svetsar för lite pinne idag för att motivera en dyr märkesmaskin.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.



Krister W.

#17 » 21:27:23, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Håller med om att man inte skall vara för snabb med att kalla allt från Kina för skit. Helt klart verkar det dock prutas mycket på det som är det billigaste i kina. Människor som faktiskt kontrollerar att det är bra grejjor som lämnar fabriken. Inom pianobranschen har jag sett några tillverkare från Kina. Det ser helt fantastiskt bra ut. Nästan så man blir avis. Snyggt och prydligt, kanonfinish och detaljerna är bra. Sedan kommer vi till slutarbetet med finjustering osv, som görs i europa. Det drar ned hela skiten bara för att det skall snålas in på dyrbara europee-timmar.
...

Självklart finns det kinesktillverkad produkter av högsta kvalitet! Likaväl som det finns mycket skräp-produkter som väller över oss därifrån (p g a att vi köper det!). Man får det man betalar för, är väl oftast sant i alla fall...
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Robban_C

#18 » 22:09:27, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
senmathal skrev:... Jag håller på med modellflyg och där finns nästan alltid en billigare kopia. ...

Originalen brukar heta OS och Futaba. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

senmathal (trådstartaren)

#19 » 22:23:35, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, man får vad man betalar för ibland, Märkesloggan på utsidan t. ex. :grin:

Jag är inte på något sätt förespråkare för billigt från Kina i alla lägen utan det beror precis på vad det är och hur mycket jag tänker mig använda grejen. Jag skulle byta tak förra sommaren och behövde en skruvdragare till ganska rejäla skruvar typ 150 mm långa. Självklart gick jag inte på Rusta och köpte en Bruksbo då utan en Hitaschi. Likadant med Kap och geringssågen. Det fick bli en från Bosch blå serie.

Däremot köpte jag för några år sedan en överhandsfräs från Rusta för under 300 kr för att jag hade ett akut behov av den just då. Hade den pajat när ja var klar hade jag varit nöjd. Nu har den hållit i många år och används någon gång då och då eftersom den ändå ligger i lådan. Likadant kan jag utan att tveka köpa ett dorn för 150 spänn som kostar 15 kr på Biltema för att jag behöver den kvaliteten. Men ibland blir man besviken även då vilket hände mig nyligen just med ett drivdorn. Jag tror att man missat härdningen helt och hållet trots priset.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Krister W.

#20 » 22:32:11, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Morrie skrev:... Tänk på att marknadsföring får ut på att få Dig att tro att Du köpt något bättre och betala ett premiumpris. Därför Är det ytterst viktigt att vårda ett varumärke. Detta gäller inte bara svetsar utan de mesta vi köper, traktorer, bilar, hemelektronik m.m m.m.


Ja, och Apple är ju ett praktexempel på ett överdrivet, "hypat" varumärke...
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

senmathal (trådstartaren)

#21 » 22:37:29, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev::off_topic:
senmathal skrev:... Jag håller på med modellflyg och där finns nästan alltid en billigare kopia. ...

Originalen brukar heta OS och Futaba. :grin:


Ja precis, en del tror att det är så... OS är outständing om nu någon håller på med glödstiftmotorer. Men när det gäller radio ser originalet ut så här numera. http://www.hab.se/jeti-dc16-sandare-pul ... c-779.aspx Och när det gäller motorer finns de dom som lämnar OS en bit efter sig. http://www.hab.se/valach-engines-vm-r91 ... c-555.aspx Tjeckisk kvalitet till lågpris :D
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Krister W.

#22 » 22:46:55, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Jag är inte på något sätt förespråkare för billigt från Kina i alla lägen utan det beror precis på vad det är och hur mycket jag tänker mig använda grejen.
...

Däremot köpte jag för några år sedan en överhandsfräs från Rusta för under 300 kr för att jag hade ett akut behov av den just då. Hade den pajat när ja var klar hade jag varit nöjd. Nu har den hållit i många år och används någon gång då och då eftersom den ändå ligger i lådan.
...

/Mats

Exakt så brukar jag också resonera :thumme:
En gång för fem-sex år sedan hade jag akut behov av en cirkelsåg. Skulle ha den till ett lite "styggt" jobb som jag inte gärna hade brukat min blå bosch till (om jag nu hade haft någon sådan cirkelsåg).
Köpte en cirkelsåg på Jula av märket Meec för otroliga 150kr (rea!). Hade varit nöjd med om den hållit bara för det jobbet, men den överlevde faktiskt jobbet och jag har använt den en hel del sen dess. Sågen är väl inget under av "användarglädje" (jämför känslan av att köra Mercedes, med typ Lada..) men den fungerar och gör sitt jobb rätt hyfsat!
I såna lägen är man rätt nöjd med billigt skräp från Kina :grin:
Men en dag blir det nog ändå en "finsåg" istället för denna "fulsåg"...
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Robban_C

#23 » 23:05:10, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:
Robban_C skrev::off_topic:
senmathal skrev:... Jag håller på med modellflyg och där finns nästan alltid en billigare kopia. ...

Originalen brukar heta OS och Futaba. :grin:


Ja precis, en del tror att det är så... OS är outständing om nu någon håller på med glödstiftmotorer. Men när det gäller radio ser originalet ut så här numera. http://www.hab.se/jeti-dc16-sandare-pul ... c-779.aspx Och när det gäller motorer finns de dom som lämnar OS en bit efter sig. http://www.hab.se/valach-engines-vm-r91 ... c-555.aspx Tjeckisk kvalitet till lågpris :D

Jag ser en sak som inte du ser. Reklamationsstatistik. Den om något talar om vad det är för kvalitet på grejorna. OS och Futaba har helt enkelt ingen reklamationsstatistik. Det förekommer inga som helst reklamationer. Dessutom har båda dessa fabrikat stora, seriösa, långlivade grossister bakom sig. Båda fabrikaten har funnits hos sina respektive grossister mer än dubbelt så länge som HAB ens har funnits i branschen. Det ger en trygghet som små firmor aldrig kan uppnå.
Tyvärr ser inte Svensson sådana saker.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

magloman

#24 » 00:50:20, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:
Morrie skrev:... Tänk på att marknadsföring får ut på att få Dig att tro att Du köpt något bättre och betala ett premiumpris. Därför Är det ytterst viktigt att vårda ett varumärke. Detta gäller inte bara svetsar utan de mesta vi köper, traktorer, bilar, hemelektronik m.m m.m.


Ja, och Apple är ju ett praktexempel på ett överdrivet, "hypat" varumärke...


HAHAHA :lmao:

Typiskt uttalande från en som aldrig kört Apple...

Har oxå tillhört din grupp en gång i tiden, men vi alla kommer till insikt för eller senare. Det tar bara längre tid för vissa :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

stegmaster

#25 » 01:01:18, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:När det gäller Japanska bilar och kopierande av europeiska bilar är det nog en lite ensidig syn på det hela. Japan började inte att tillverka bilar på 70-talet utan har en betydligt längre historia än så, Toyota tillverkade sin första bil 1935 i och för sig en lastbil.


Sen kan man ju ta Mc branchen med.
Vem snodde Kawasaki 500 trippeln ifrån i slutet av 60talet och Honda med sin cb 750 med rakfyra några år senare?
Vad fanns det av Mc i europa på denna tiden.
Her har Japan varit ledande sedan 1967.

Sen var dom vel av dom första med minigrävare ochså(under 7t)?
Nissan hadde vel minigrävare sedan tidlig 80talet.


Ja,ja, Lycka til med svetsen från BenRoyal (det var fint navn åtminstone) :grin:
Men såg at nån skrev at hög intermittens var samma som kvalite.
Den här har ju 60% vid maks 200amp, måste vel vara en jäkla kvalite då på denna? :uupps:
Er det inte mer normalt med 30-35% intermittens vid maks amp, even på en kvalitetssvets?? :???:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

jos4561

#26 » 06:24:10, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skrev inte att hög intermitens var samma som hög kvalite, jag skrev att det brukar skilja på exv intermitensen på skitmaskiner och märkesmaskiner,ofta det enda man har att gå på när man gämför maskiner på pappret, sen skiljer det på intermitens på typskylten och vad prylarna tål i verkligheten när man börjar plåga dom över tid.
även kemppi har gjort en effekt luring på sin minarc serie, den första hette 140 =140A, nästa utgåva hette 150 =140A men med 150A tig effekt... i praktiken 140A och exakt samma maskin med flyttatde komponenter på utsidan och nya dekaler.
kemppi minarcen klarar 3,2or på 120A utan att bråka så länge man slaggar av i trådbytet =vilotid, matar man bara på utan slagg paus så kommer den att bryta för överhettning, ( om man inte kyler den med tryckluft... :cool2: ) fronius motsvarighet som har nästan samma pappers värden och max 140A orkar knappt starta en 3,2a och bryter för överhettning efter några få pinnar, rent känslo mässigt när man håller i handtaget så har esabs lilla caddy 150 ytterligare lite knuff än kemppin men den är klumpigare och frontpanelen har väldigt tveksam fastsättning, waeco har en maskin som jag provat som kändes minst lika stabil som esabs.
kollar man på benroyals minsting på 140 a så har den 60% vid 140A ok, imponerande. och klarar 140A på 10Asäkring (men helst 16A). det synar jag lite, kanske som alla andra maskiner 1-2 pinnar innan det säger poff i proppskåpet men det funkar ju så dom har ju inte ljugit bara inte specat hur länge :roll: kollar man i specen så ska den ha max 2,5or.
men den ser helt ok ut och har allt man kan förvänta sig av en liten pinnsvets med hotstart, antistick överhettnings skydd osv
200an kan man inte gämföra med dom andra masinerna då den är på 200A och då halltar uppställningen.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Robban_C

#27 » 07:34:26, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intermittens är inte kvalitet, det är prestanda och som alla prestandauppgifter i alla sammanhang så kan man behöva ta det med en nypa salt eller i alla fall ifrågasätta.
Eller som jag har fått med mig från högskolevärlden, man ska vara kritiskt granskande.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Krister W.

#28 » 10:02:22, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:
...
Prisskillnaden på elektroniken mellan en kvalitetssvets och en Kinasvets är nog långt ifrån prisskillnaden på själva svetsen. Det som kan vara sämre är själva lödningen på kretskorten. Ett nog så allvarligt fel i och för sig men förmodligen inte så svårt att åtgärda med bra kvalitetskontroll.
...

/Mats


Så enda skillnaden mellan en lågpris-invertersvets och en svets av kvalitetsmärke, typ ESAB eller Kemppi är alltså lödningarna på kretskortet?
Trots en prisskillnad på 3-4 ggr
Intressant :klia:
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

senmathal (trådstartaren)

#29 » 10:12:06, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
senmathal skrev:
Robban_C skrev::off_topic:
senmathal skrev:... Jag håller på med modellflyg och där finns nästan alltid en billigare kopia. ...

Originalen brukar heta OS och Futaba. :grin:


Ja precis, en del tror att det är så... OS är outständing om nu någon håller på med glödstiftmotorer. Men när det gäller radio ser originalet ut så här numera. http://www.hab.se/jeti-dc16-sandare-pul ... c-779.aspx Och när det gäller motorer finns de dom som lämnar OS en bit efter sig. http://www.hab.se/valach-engines-vm-r91 ... c-555.aspx Tjeckisk kvalitet till lågpris :D

Jag ser en sak som inte du ser. Reklamationsstatistik. Den om något talar om vad det är för kvalitet på grejorna. OS och Futaba har helt enkelt ingen reklamationsstatistik. Det förekommer inga som helst reklamationer. Dessutom har båda dessa fabrikat stora, seriösa, långlivade grossister bakom sig. Båda fabrikaten har funnits hos sina respektive grossister mer än dubbelt så länge som HAB ens har funnits i branschen. Det ger en trygghet som små firmor aldrig kan uppnå.
Tyvärr ser inte Svensson sådana saker.


Jo MODEL-CRAFT har funnits länge det har du alldeles rätt i och borgar för en viss trygghet. Att Futaba inte skulle ha någon enda reklamation stämmer dock inte utifrån det man kan läsa på olika modellflygforum. Men dom kan mycket väl vara det märke som har minst reklamationer. Sedan gissar jag att en hel del reklamationer går helt förbi MODELL-CRAFT då jag antar att många säljare tar hem produkterna direkt från tilverkaren. Just HAB är nog en av om inte den största aktören inom hobbyn numera så någon liten källarfirma är det inte frågan om här.

Problemet med just modellflyg är att det är en så liten hobby att man är hänvisad till mindre internetbutiker. De allra flest med några få undantag får dock mycket bra kritik när det gäller service och hantering av reklamationer. Idag lever vi i en internationell värld där grossistens roll håller på att försvinna. Jag gissar att de flesta butiker tar hem sina OS motorer och Futabaradios utan inblandning av M-C.

Nu är väl trenden att fler och fler köper sina grejer från butiker både ute i Europa och i Asien och hoppas på att man ska slippa reklamera grejerna.

Lite :off_topic: detta men det är ju jag som är TS :grin:

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Krister W.

#30 » 10:14:16, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Krister W. skrev:
Morrie skrev:... Tänk på att marknadsföring får ut på att få Dig att tro att Du köpt något bättre och betala ett premiumpris. Därför Är det ytterst viktigt att vårda ett varumärke. Detta gäller inte bara svetsar utan de mesta vi köper, traktorer, bilar, hemelektronik m.m m.m.


Ja, och Apple är ju ett praktexempel på ett överdrivet, "hypat" varumärke...


HAHAHA :lmao:

Typiskt uttalande från en som aldrig kört Apple...

Har oxå tillhört din grupp en gång i tiden, men vi alla kommer till insikt för eller senare. Det tar bara längre tid för vissa :mrgreen:


Nä, jag har redan kommit till insikt. Jag kör Linux numera. Något som för övrigt går alldeles utmärkt på en Macbook (nu menar jag på riktigt, inte mha något bootcamp eller vad det heter), eftersom hårdvaran i en mac egentligen är helt vanlig PC-hårdvara instoppat i ett designat fodral som man får betala dyrt för att kunna glänsa med! :mrgreen:
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se