Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ny kinassvets från BenRoyal

91 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera svetsning här

Krister W.

#31 » 10:26:26, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:
senmathal skrev:När det gäller Japanska bilar och kopierande av europeiska bilar är det nog en lite ensidig syn på det hela. Japan började inte att tillverka bilar på 70-talet utan har en betydligt längre historia än så, Toyota tillverkade sin första bil 1935 i och för sig en lastbil.



...

Ja,ja, Lycka til med svetsen från BenRoyal (det var fint navn åtminstone) :grin:



Ja, och Stahlwerk sen, vilket namn! :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Känns lika konstruerat som cotech
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



senmathal (trådstartaren)

#32 » 11:53:33, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

O fasen! Hette den Stahlwerk också, hade jag sett det hade jag aldrig köpt den för med ett sådant namn kan den väl inte fungera :???: :smile:

Skämt o sido så står det faktsikt bara Stahlwerk på svetsen och i Instruktionsboken.

Men nu måste jag hitta på något att svetsa ihop så den får visa hur den fungerar. Hitintills har jag kunnat konstatera att svetsaren har varit den svagaste länken :mrgreen: Köpte dock en lärobok i MMA svetsning så nu ska det bli bra...

Kul att det blev sådan fart i tråden, det hade jag inte väntat mig. För min del får den gärna spåra ur lite hit och dit.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Morrie

#33 » 12:13:12, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk vad känsligt ämne det är när produkter med lågt pris jämförs med ofta samma produkter men med högre pris för att försvara ett varumärket. Särskilt när produkten kommer från Kina. Tänk om vi visste var alla delar i våra topprankade bilar kommer ifrån!!! Några modeller John Deere var faktiskt Zetor men till högre pris - tänk vad lite färg kunde åstadkomma.
Jag tror det är viktigt att vidga vyerna men som sagt "var och en blir salig på sin tro". Riktigt trevlig debatt och som det verkar deltar alla åldrar vilket märks på synpunkterna.
Hazze
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

2012

#34 » 12:20:33, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:jag skrev inte att hög intermitens var samma som hög kvalite, jag skrev att det brukar skilja på exv intermitensen på skitmaskiner och märkesmaskiner,ofta det enda man har att gå på när man gämför maskiner på pappret, sen skiljer det på intermitens på typskylten och vad prylarna tål i verkligheten när man börjar plåga dom över tid.
även kemppi har gjort en effekt luring på sin minarc serie, den första hette 140 =140A, nästa utgåva hette 150 =140A men med 150A tig effekt... i praktiken 140A och exakt samma maskin med flyttatde komponenter på utsidan och nya dekaler.
kemppi minarcen klarar 3,2or på 120A utan att bråka så länge man slaggar av i trådbytet =vilotid, matar man bara på utan slagg paus så kommer den att bryta för överhettning, ( om man inte kyler den med tryckluft... :cool2: ) fronius motsvarighet som har nästan samma pappers värden och max 140A orkar knappt starta en 3,2a och bryter för överhettning efter några få pinnar, rent känslo mässigt när man håller i handtaget så har esabs lilla caddy 150 ytterligare lite knuff än kemppin men den är klumpigare och frontpanelen har väldigt tveksam fastsättning, waeco har en maskin som jag provat som kändes minst lika stabil som esabs.
kollar man på benroyals minsting på 140 a så har den 60% vid 140A ok, imponerande. och klarar 140A på 10Asäkring (men helst 16A). det synar jag lite, kanske som alla andra maskiner 1-2 pinnar innan det säger poff i proppskåpet men det funkar ju så dom har ju inte ljugit bara inte specat hur länge :roll: kollar man i specen så ska den ha max 2,5or.
men den ser helt ok ut och har allt man kan förvänta sig av en liten pinnsvets med hotstart, antistick överhettnings skydd osv
200an kan man inte gämföra med dom andra masinerna då den är på 200A och då halltar uppställningen.


Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. Ger den mer för pengarna så är den ett bättre val och bör definitivt jämföras. Med 5 års garanti så bör väl även garantitiden jämföras.

Med tanke på att även välrenommerade märken verkar dekaltrimma sina svetsar så kanske denna 200 egentligen är på 180 A så vad som står på burken är mindre viktigt än pris, garanti och verkliga prestanda.
Senast redigerad av 2012 12:27:25, 14-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:24, 07-08-2012
Ort: Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer

Krister W.

#35 » 12:33:50, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edit:
Morrie skrev:Tänk vad känsligt ämne det är när produkter med lågt pris jämförs med ofta samma produkter men med högre pris för att försvara ett varumärket. Särskilt när produkten kommer från Kina. Tänk om vi visste var alla delar i våra topprankade bilar kommer ifrån!!! Några modeller John Deere var faktiskt Zetor men till högre pris - tänk vad lite färg kunde åstadkomma.
Jag tror det är viktigt att vidga vyerna men som sagt "var och en blir salig på sin tro". Riktigt trevlig debatt och som det verkar deltar alla åldrar vilket märks på synpunkterna.
Hazze


Ja, s k "Badge engineering" förekommer ju friskt nuförtiden! Fast det är ju inget nytt egentligen, biljättarna i Detroit pysslade ju med sådant redan på 40-50-talen.
Och HarleyDavidson (starkt varumärke!) saluförde ju någon iteliensk 125-kubikare som en H-D på sjuttitalet, bara för att ta ett annat exempel.
Men att påstå att en svets av kvalitetsmärke t ex Kemppi skulle vara "samma produkt" som en lågprismaskin från en kinesisk tillverkare, bara för att båda innehåller några gemensamma grundkomponenter är att dra det för långt, anser jag!
I en såpass komplex produkt som en invertersvets (och mycket annat!) utgör ju helheten så mycket mer än bara summan av alla enskilda delar! Man måste se till helheten, inte bara de ingånde komponenterna.

Skönt urspårad tråd för övrigt, att maskinisterna var så pigga på att smälla varandra på fingrarna, "jag har minsan bättre koll än du" :mrgreen:
Allt från svetsar till Toyotas lastbilar (företaget startades 1937!) till modellflyg. Kul!
Men ämnet som sådant intresserar uppenbarligen många, borde skapas en egen tråd för detta (vad blir rubriken?)
Senast redigerad av Krister W. 12:36:10, 14-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#36 » 12:44:59, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:O fasen! Hette den Stahlwerk också, hade jag sett det hade jag aldrig köpt den för med ett sådant namn kan den väl inte fungera :???: :smile:

Skämt o sido så står det faktsikt bara Stahlwerk på svetsen och i Instruktionsboken.

Men nu måste jag hitta på något att svetsa ihop så den får visa hur den fungerar. Hitintills har jag kunnat konstatera att svetsaren har varit den svagaste länken :mrgreen: Köpte dock en lärobok i MMA svetsning så nu ska det bli bra...

Kul att det blev sådan fart i tråden, det hade jag inte väntat mig. För min del får den gärna spåra ur lite hit och dit.

/Mats


Tycker namnet osar DDR-tid så det bara ryker! Ungefär som om man döpt en produkt i Sverige till Stålverk 5 eller nå't. Eller till "Fabrik nummer 11" :mrgreen: Lite Sovjet över det ...
Namn som t ex ESAB (elektriska svetsningsaktiebolaget), är ju mycket intressantare, bär ju på en lång och ärorik historia!
Ser fram emot lite rapporter om hur svetsen funkar! :grin:
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Robban_C

#37 » 13:23:36, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Jo MODEL-CRAFT har funnits länge det har du alldeles rätt i och borgar för en viss trygghet. Att Futaba inte skulle ha någon enda reklamation stämmer dock inte utifrån det man kan läsa på olika modellflygforum. Men dom kan mycket väl vara det märke som har minst reklamationer. Sedan gissar jag att en hel del reklamationer går helt förbi MODELL-CRAFT då jag antar att många säljare tar hem produkterna direkt från tilverkaren. Just HAB är nog en av om inte den största aktören inom hobbyn numera så någon liten källarfirma är det inte frågan om här.

Problemet med just modellflyg är att det är en så liten hobby att man är hänvisad till mindre internetbutiker. De allra flest med några få undantag får dock mycket bra kritik när det gäller service och hantering av reklamationer. Idag lever vi i en internationell värld där grossistens roll håller på att försvinna. Jag gissar att de flesta butiker tar hem sina OS motorer och Futabaradios utan inblandning av M-C.

Nu är väl trenden att fler och fler köper sina grejer från butiker både ute i Europa och i Asien och hoppas på att man ska slippa reklamera grejerna.

Lite :off_topic: detta men det är ju jag som är TS :grin:

/Mats

Du missade vad jag skrev. Jag skrev så här:
Jag ser en sak som inte du ser. Reklamationsstatistik. ...

Notera fetstilen. Jag säljer bl a Futaba i "mitt andra företag" och har inte haft en enda reklamation på dessa så långt jag kan minnas och jag drar då för enkelhetens skull gränsen vid sekelskiftet. Jag har under snart 30 år sålt de flesta fabrikaten på marknaden och slutat med det ena efter det andra. Det vanligaste skälet har varit reklamationer och/eller hanteringen av dessa från grossisternas sida. Vad som skrivs på diverse forum bryr jag mig inte om, jag skrev att JAG inte har några reklamationer på Futaba och det står jag för. Det är helt enkelt det fabrikatet som ger mig bäst nattsömn.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tror att Model-Craft grossar både OS och Futaba. Detta är fel. Futaba grossas av Minicars som är marknadens näst största grossist. Dom var i alla fall det förr i tiden men det är möjligt att dom är störst idag.
I vart fall är HAB ingen grossist, dom är detaljister, dock med viss egen import men det gör dom inte till nån grossist. Dom är förvisso större än mitt företag men jämför dom inte med Futabas grossist. Det dom säljer på ett år, det säljer antagligen Minicars på mindre än en månad och då jämför vi ändå detaljistvärde med grossistvärde vilket gör att jämförelsen haltar till HAB:s fördel.

Jag menar inget ont om HAB eller nån annan men jag känner att en hel del felaktigheter gott kan klaras ut.

Och om du tvivlar på vad jag säger så kan jag påpeka att min verksamhet har funnits i branschen sen 1982. Detta gör det till Sveriges äldsta detaljist om vi räknar dom som har haft samma regi sedan starten. Alla andra har bytt ägare, personal med mer. Detta borde borga för viss erfarenhet och ett visst kunnande, både om produkterna och det som sker bakom kulisserna.



Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

2012

#38 » 13:32:07, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.


Jag noterar att kineserna får plus oavsett om man jämför på pris eller prestanda. Med 5 års garantitid får de således plus även där.
2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:24, 07-08-2012
Ort: Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer

senmathal (trådstartaren)

#39 » 14:08:27, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
senmathal skrev:Jo MODEL-CRAFT har funnits länge det har du alldeles rätt i och borgar för en viss trygghet. Att Futaba inte skulle ha någon enda reklamation stämmer dock inte utifrån det man kan läsa på olika modellflygforum. Men dom kan mycket väl vara det märke som har minst reklamationer. Sedan gissar jag att en hel del reklamationer går helt förbi MODELL-CRAFT då jag antar att många säljare tar hem produkterna direkt från tilverkaren. Just HAB är nog en av om inte den största aktören inom hobbyn numera så någon liten källarfirma är det inte frågan om här.

Problemet med just modellflyg är att det är en så liten hobby att man är hänvisad till mindre internetbutiker. De allra flest med några få undantag får dock mycket bra kritik när det gäller service och hantering av reklamationer. Idag lever vi i en internationell värld där grossistens roll håller på att försvinna. Jag gissar att de flesta butiker tar hem sina OS motorer och Futabaradios utan inblandning av M-C.

Nu är väl trenden att fler och fler köper sina grejer från butiker både ute i Europa och i Asien och hoppas på att man ska slippa reklamera grejerna.

Lite :off_topic: detta men det är ju jag som är TS :grin:

/Mats

Du missade vad jag skrev. Jag skrev så här:
Jag ser en sak som inte du ser. Reklamationsstatistik. ...

Notera fetstilen. Jag säljer bl a Futaba i "mitt andra företag" och har inte haft en enda reklamation på dessa så långt jag kan minnas och jag drar då för enkelhetens skull gränsen vid sekelskiftet. Jag har under snart 30 år sålt de flesta fabrikaten på marknaden och slutat med det ena efter det andra. Det vanligaste skälet har varit reklamationer och/eller hanteringen av dessa från grossisternas sida. Vad som skrivs på diverse forum bryr jag mig inte om, jag skrev att JAG inte har några reklamationer på Futaba och det står jag för. Det är helt enkelt det fabrikatet som ger mig bäst nattsömn.

Jag tolkar ditt inlägg som att du tror att Model-Craft grossar både OS och Futaba. Detta är fel. Futaba grossas av Minicars som är marknadens näst största grossist. Dom var i alla fall det förr i tiden men det är möjligt att dom är störst idag.
I vart fall är HAB ingen grossist, dom är detaljister, dock med viss egen import men det gör dom inte till nån grossist. Dom är förvisso större än mitt företag men jämför dom inte med Futabas grossist. Det dom säljer på ett år, det säljer antagligen Minicars på mindre än en månad och då jämför vi ändå detaljistvärde med grossistvärde vilket gör att jämförelsen haltar till HAB:s fördel.

Jag menar inget ont om HAB eller nån annan men jag känner att en hel del felaktigheter gott kan klaras ut.

Och om du tvivlar på vad jag säger så kan jag påpeka att min verksamhet har funnits i branschen sen 1982. Detta gör det till Sveriges äldsta detaljist om vi räknar dom som har haft samma regi sedan starten. Alla andra har bytt ägare, personal med mer. Detta borde borga för viss erfarenhet och ett visst kunnande, både om produkterna och det som sker bakom kulisserna.



Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.


Ja det där har du säkert bra koll på även om jag blir lite anti så fort någon hävdar att det finns bara ett märke som är något att ha. Även om det iblad kan vara sant.

Men jag blir ju väldigt nyfiken. Inte alls omöjligt att jag har handlat av dig då jag hunnit avverka några oilka e-butiker. Är det så har jag fått det bästa bemötande för jag har inte blivit besviken på någon handlare inom hobbyn än. Fast jag tror i och för sig inte att jag stött på någons som enbart säljer Futaba.


/Mats
Senast redigerad av senmathal 14:10:37, 14-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

jos4561

#40 » 17:26:35, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

2012 skrev:
Robban_C skrev:Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.


Jag noterar att kineserna får plus oavsett om man jämför på pris eller prestanda. Med 5 års garantitid får de således plus även där.


man må ju jämföra maskiner i samma storleksklass, sen om man tänkt sig en 150A och hittar en 200 för billigare peng är en helt anna femma
annars kan man maskinrelaterat jämföra lastförmågan på en flakmoppe och en tradare rakt av....moppen är ju billigare...

jag hävdar fortfarande att man ska fundera igenom behovet noga och välja maskin efter det så blir man nog nöjd.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

PerJohansson

#41 » 18:57:25, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:ja
fronius motsvarighet som har nästan samma pappers värden och max 140A orkar knappt starta en 3,2a och bryter för överhettning efter några få pinnar


Hmm, menar du TP1500? Antar att du har provat flera ex och jag tvivlar inte på dina erfarenheter från den. Men jag har problem med att 25-kvadratskablarna smälter efter lång tid med 3,2or på 120-130A. Svetsen sätter inte stopp om man inte kör i sträck utan att slagga, men även då kan jag köra rätt hårt, kanske 10-15 pinnar i sträck.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

2012

#42 » 20:43:51, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:
2012 skrev:
Robban_C skrev:Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.


Jag noterar att kineserna får plus oavsett om man jämför på pris eller prestanda. Med 5 års garantitid får de således plus även där.


man må ju jämföra maskiner i samma storleksklass, sen om man tänkt sig en 150A och hittar en 200 för billigare peng är en helt anna femma
annars kan man maskinrelaterat jämföra lastförmågan på en flakmoppe och en tradare rakt av....moppen är ju billigare...

jag hävdar fortfarande att man ska fundera igenom behovet noga och välja maskin efter det så blir man nog nöjd.


Det är väl snarare så att den kinesiska tradaren är billigare än den europeiska flakmoppen i detta fall. Dessutom kommer den med 5 års garanti. Är det ingen antikines som vill kommentera garantitiderna?
2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:24, 07-08-2012
Ort: Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer

jos4561

#43 » 21:03:33, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
jos4561 skrev:ja
fronius motsvarighet som har nästan samma pappers värden och max 140A orkar knappt starta en 3,2a och bryter för överhettning efter några få pinnar


Hmm, menar du TP1500? Antar att du har provat flera ex och jag tvivlar inte på dina erfarenheter från den. Men jag har problem med att 25-kvadratskablarna smälter efter lång tid med 3,2or på 120-130A. Svetsen sätter inte stopp om man inte kör i sträck utan att slagga, men även då kan jag köra rätt hårt, kanske 10-15 pinnar i sträck.


detta har jag inte upplevt med transpocketen, har nog kört 15 olika men 3 på plågning?, men har nog alltid kört med andra kablar än orginal, även kemppis orginal kablar är skit, för att inte nämna klykan.... brukar köra med dom oranga dubbelisolerade (tror tillå med att jula har den kabeln,) oftast och har nog haft det på dom maskiner jag kört hårt med, smälter kabeln i någon specifik ände och /eller blir hetare i en anslutning?, klyka eller maskin? så har du nog lite dålig kontakt, vi brukar slå lite tunn kopparplåt runt den skalade kabel änden innan vi drar åt i klykan, jag upplever att det gör stor skilnad.
men på 10-15 pinnar i snabb takt så ska det rackarn imig inte smälta nån kabel...då äre nå fel hmm :???:

edit swedol var det som hadde kabeln art nr VT-7925 för 16 kvadrat som ska räcka ledigt till en liten 150A maskin.
jag kör med myking skruv klyka för 200A om jag får välja.
Senast redigerad av jos4561 21:13:58, 14-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Fuskmek

#44 » 21:04:01, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara bra att höra om någon som verkligen har en "Kines" om han har haft några problem med den,och då vilka fel som det har varit. Jag har själv velat fram och tillbaks om jag ska köpa stahlwerks Tig.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#45 » 21:09:32, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:man må ju jämföra maskiner i samma storleksklass, ...

Är du säker på det?
Har man 5000:- att köpa svets för så kanske man väljer en större kines istället för en mindre europé.
För den som har en budget om 5000:- så blir det väldigt konstigt att börja jämföra en kines för 4000:- med en europeisk svets för 8000:-, eller hur?

Dvs den som ska göra ett köp bör ju välja vilka parametrar som har tyngst värde, det var liksom det jag ville få fram i mina tidigare inlägg i frågan.
Det som är viktigt för en köpare kan vara oviktigt för en annan köpare. Eller till och med helt okänt, typ "vaddå, intermittens, jaså, kan man inte köra för fullt hela tiden".

Och om nu nån missförstått:
Jag förordar i första hand europeiska/svenska maskiner men förstår att det finns dom som tittar på vad kinesmaskinerna kostar. Det gör jag också och givetvis händer det att jag köper sånt. Dock inte entreprenadmaskiner, det har Abeloc lärt mig. :mrgreen: :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se