Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ny kinassvets från BenRoyal

91 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera svetsning här

senmathal (trådstartaren)

#1 » 09:27:41, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter mycket funderande hit och dit så beställde jag en Invertersvets från BenRoyal och har nu testat den lite gran. http://www.benroyal.se/shop/Pinnsvets-C ... 16711.html

Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av svetsning så är väl inte mina erfarenheter särskilt mycket värda men ändå. Den lilla erfarenhet jag har är från grannens Selco 140. Om jag jämför med den så kan jag dock inte märka att den skulle fungera sämre på något sätt. Den är lätt att tända och svetsar jämt och lugnt.

En sak som jag dock lagt märke till är att på Selcon så går kylfläkten en stund även sedan man slagit av svetsen för att kyla ner den. Det gör den inte på min vilket väl tyder på en lite billigare konstruktion.

Det skulle vara kul att höra om det finns fler som har testat denna svets eller något annat från BeRoyal. Min gissning är att den fungerar bra så länge den fungerar men att kvaliteten och livslängde är lite sämre.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 09:30:31, 12-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Jars

#2 » 09:52:52, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska påminna att ser till att har en bra kylning till maskinen när du hård svetsar med den, risken är den att om säkringen går eller löser ut då kanske du inte har
nån svets längre med andra ord ser till har en tillräklig stor säkring till svetsen!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

zetor 7045

#3 » 20:59:04, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej.
har också funderat på en ny inverter svets men funderar nog på att köpa nån riktig kvalitets :grin: för jag blev trött på en flux mig också från kina som jag köpte för några år sedan gjorde inget annat en krånglade från första början :sad: men nu gäller det förstås benroyal :D
Senast redigerad av zetor 7045 21:02:19, 12-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

Krister W.

#4 » 21:21:49, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon kinesisk invertersvets har jag inte! Ursäkta om lite Off topic, men min erfarenhet vid köp av kinesiska lågprisprodukter (här utgår jag ifrån att din svets var en sådan) är att med tiden skapas en allt större irritation över diverse mindre väl genomtänkta eller illa fungerande detaljer! Jämfört med motsvarande kvalitetsmärken. Visst, produkten kanske i princip fungerar, men det skall ju vara roligt att arbeta också!
Köpa billiga skitprodukter från Kina lurar ingen annan än en själv till sist!
I min erfarenhetsbank inkluderar jag, förutom diverse småsaker, bensinmotordriven vattenpump, fräsmaskin, metallsvarv, röjsåg, bensintrimmer mm.
Obs detta inlägg var inte illa ment, jag hoppas du får mycket glädje av din svets! :thumme:
Senast redigerad av Krister W. 21:23:28, 12-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

senmathal (trådstartaren)

#5 » 23:08:04, 12-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skitgrejer från Kina ska man naturligtvis inte köpa men den som tror att allt som är tillverkat i kina är skit har har missat 20 år av utveckling. Många som köper kvalitetsmärken skulle inte vilja veta var grejerna som finns inuti är tillverkade.

Nu menar jag inte att allt är tillverkat i Kina men det blir mer och mer av tillverkning som läggs ut till Asien och det utan kvalitetsförsämring. Det görs fortfarande massor av billigt skit men det beror mer på att de som som beställer varorna vill ha det så. Billigt skit säljer nämligen väldigt bra.

Kvalitet eller inte beror på vem som sätter specifikationerna och sköter kvalitetskontrollen. Nu är min svets en billig svets och förmodligen är kvalitetskontrollen därefter även om det är ett Tyskt företag som marknadsför och utvecklar dem.

En skillnad som jag upptäckt när de gäller Benroyal är att dom har en egen enhetlig serie av produkter. Annars brukar det vara så att samma produkt brukar säljas under en uppsjö olika fabrik. Och inom samma fabrikat brukar det inte finnas någon enhetlig design på olika produkter. Om det stämmer ska elektroniken tydligen komma från Toshiba och Simens.

En av anledningar till att jag valde en Kinasvets beror på att den inte innehåller några mekaniska eller rörliga delar utom en kylfläkt. Det finns med andra ord inga smådelar som kan krångla. Endera sköter elektroniken sitt jobb eller så gör den inte det. En migsvets skulle jag nog tveka innan jag köpte från Kina.

Däremot skulle det vara intressant att höra en van svetsare som av någon anledning testat en dylik maskin.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 23:16:37, 12-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Krister W.

#6 » 07:49:05, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Skitgrejer från Kina ska man naturligtvis inte köpa ...

... Nu är min svets en billig svets och förmodligen är kvalitetskontrollen därefter ...

/Mats


Nähä, varför köper du det då?



senmathal skrev:.... den som tror att allt som är tillverkat i kina är skit har har missat 20 år av utveckling.

/Mats

Visst är det så. Jag minns från min barndom t ex hur man brukade racka ner på Japanska produkter, särskilt bilar. "Japanskt sk*t" brukade det heta. Nu är det nog ingen som skrattar längre, jag säger bara ... Toyota! Världens framgångsrikaste biltillverkare. M m. Man börjar med att tillverka dåliga kopior av kvalitetsprodukter som man säljer billigt. Är man duktig så leder man produktutvecklingen 25 år senare!

senmathal skrev:... Billigt skit säljer nämligen väldigt bra.

/Mats

Ja, tyvärr. Om fler valde "kvalitet" istället för "billigast pris" så skulle kvalitetsprodukterna tillverkas i större serier, vilket kan leda till ... lägre pris på kvalitetsprodukter!
(obs, jag påstår inte att jag är bättre än någon annan i det avseendet ;-) )

senmathal skrev:En skillnad som jag upptäckt när de gäller Benroyal är att dom har en egen enhetlig serie av produkter.

/Mats

Ja det kan ev tyda på ett visst "långsiktighetstänk". Åtminstone hos firman som marknadsför produkterna. Går det t ex att få tag på reservdelar om, säg, 10 år? Medföljde det elkrets-schema vid köpet? Sådant kan borga för ett långt liv hos produkten. Dvs, man har tänkt sig att den skall gå att reparera om något, mot förmodan, skulle gå sönder... inte en slitochsläng-produkt!
När jag hade köpt en gammal Kemppi (tillverkad -72!) och öppnade den för lite översyn hittade jag ett original kretsschema i ett fodral på insidan av svetsen. Sånt blir man glad av! :grin:
Kinasvetsen är säkert helt ok att svetsa med nu när den är ny, men det intressanta är ju hur/om den fungerar efter några års brukande... och hur länge det går att hålla den vid liv.


senmathal skrev:
En av anledningar till att jag valde en Kinasvets beror på att den inte innehåller några mekaniska eller rörliga delar utom en kylfläkt. Det finns med andra ord inga smådelar som kan krångla. Endera sköter elektroniken sitt jobb eller så gör den inte det. En migsvets skulle jag nog tveka innan jag köpte från Kina.

/Mats


Så du menar att elektronik inte kan krångla eller gå sönder? :klia:
Där är jag av en helt annan åsikt, faktiskt! Det finns kvalitetsaspekter även i val av elektronikkomponenter o dyl...

senmathal skrev:Däremot skulle det vara intressant att höra en van svetsare som av någon anledning testat en dylik maskin.

/Mats


Det var frågan, ja...
(min avsikt har här bara varit att komplettera din frågeställning med ytterligare några dimensioner, inte att kritisera ditt köp av en Kinasvets... ok?)
Senast redigerad av Krister W. 07:50:40, 13-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Robban_C

#7 » 08:00:52, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:... Man börjar med att tillverka dåliga kopior av kvalitetsprodukter som man säljer billigt. Är man duktig så leder man produktutvecklingen 25 år senare! ...

Ja, men det är västländerna som har betalat för att japanerna ska bli bäst. Det är nämligen västländernas produktutveckling som har kopierats.


Angående behov av delar och kopplingschema så vill jag påpeka att svetsen kostar 2500:- eller vad det nu var. Frågan är om man reparerar så mycket då eller om man hivar den och köper en ny.
Samma sak vad gäller livslängden, det är ingen som förväntar sig att den ska hålla lika länge som en Esab för 10 000:-.


Angående elektronik som går sönder så är det ett faktum att det är billigare och enklare att tillverka driftsäker elektronik utan rörliga delar än det är att tillverka grejor med rörliga delar och mekanik, framförallt om man rätt och slätt ska kopiera vad nån annan redan har produktutvecklat.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Krister W.

#8 » 08:20:00, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Angående behov av delar och kopplingschema så vill jag påpeka att svetsen kostar 2500:- eller vad det nu var. Frågan är om man reparerar så mycket då eller om man hivar den och köper en ny.
Samma sak vad gäller livslängden, det är ingen som förväntar sig att den ska hålla lika länge som en Esab för 10 000:-.

Ja, som sagt, om fler valde kvalitet istället... ;-). Det brukar bli dyrt i längden att köpa billighetsprodukter. Slår man ut 10000 på 20 år blir det billigare än 2500 vartannat år....
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#9 » 08:42:12, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Angående elektronik som går sönder så är det ett faktum att det är billigare och enklare att tillverka driftsäker elektronik utan rörliga delar än det är att tillverka grejor med rörliga delar och mekanik, framförallt om man rätt och slätt ska kopiera vad nån annan redan har produktutvecklat.


Hur menar du nu? Man kan ju inte jämföra elektronik med mekanik, utan elektronik med elektronik och mekanik med mekanik måste det ju vara! Ok, nu gör jag mig dummare än jag är (om möjligt?), jag fattar vad du menar. Men jag håller inte med...

Om man vill producera billiga produkter, låt säga elektronikkretsar då, så är det förstås flera faktorer som spelar in (prismässigt), bortsett då från själva utvecklingskostnaden: Löneläget där produkten produceras, val av "grundkomponenter". Dessa finns i olika kvalitets- och prestandaklasser, vilket avspeglas i priset på dessa. Produktionsprocessen spelar förstås in. Pris/prestanda även här. Toleranskrav på produkten, vilka spec'ar skall den i det avseendet uppfylla? Vilka standarder följes? Kvalitetskrav? Testning av färdig produkt innan leverans, vilka krav man har där påverkar förstås hur mycket kassationer det blir, vilket påverkar priset det också...

Motsvarande resonemang kan man givetvis använda för mekanik också... Jag menar att elektroniska lågprisprodukter inte nödvändigtvis är jämförelsevis "bättre" än mekaniska lågprisprodukter! Att de förstnämnda skulle vara "enklare" att tillverka, av god kvalitet...
Edit:
Jag påstår att om man vill tillverka en produkt och sälja till lägsta möjliga pris, väljer man billigast möjliga lösning i alla föregående steg!
Senast redigerad av Krister W. 09:01:24, 13-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Morrie

#10 » 09:04:27, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant diskussion där mycke okunskap framkommer. Kinesiska underlevarntörer förser de flesta kvalitetssvetsar med komponenter. Tänk på att marknadsföring får ut på att få Dig att tro att Du köpt något bättre och betala ett premiumpris. Därför Är det ytterst viktigt att vårda ett varumärke. Detta gäller inte bara svetsar utan de mesta vi köper, traktorer, bilar, hemelektronik m.m m.m.

2 personer gillar det här inlägget.
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

Kalle Gustafsson

#11 » 09:55:49, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte min BenRoyal för tre år sedan och den har fungerat hur bra som helst.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

2012

#12 » 17:50:28, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara en intressant maskin. Svetsar den OK så borde eventuella driftstopp lösa sig med den 5 års garanti som ges till privatpersoner.
2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:24, 07-08-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer

senmathal (trådstartaren)

#13 » 19:26:18, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligheten att reparera kvalitetsmaskiner framhålls ofta som ett argument men jag undrar hur ofta t. ex en kemppi invertersvets repareras och i så fall vad kostar det. Antagligen lika mycket som en ny Kinasvets kostar.

Om det nu sitter delar från Toshiba och Siemens torde det nog inte vara omöjligt att reparera. Nu vet jag inte ifall man lagar ett kretskort eller om man byter hela kretskortet, gissar på det senare och då har man nog inte så stor nytta av kopplingschema. Kanske var det så för 20 år sedan men numera är det nog inte så ofta man byter komponenter på ett kretskort.

Och varför köper man en billig Kinasvets då. Ja en av anledningarna är nog att just elektronik kan göras både bra och billigt till skillnad från mekanik helt enkelt för att elektronikkomponenter är så otroligt billiga oavsett kvalitet. Och kopierar man en krets så blir den lika bra som originalet för att det sitter samma komponenter i kretsen.

Jag håller på med modellflyg och där finns nästan alltid en billigare kopia. T. ex motorer som är så lika originalet att delarna passar mellan motorerna. Likafullt är det ofta stora skillnader i kvalitet. Tolersanserna är sämre material och härdning håller inte samma kvalitet och så vidare. Jag hävdar envist och bestämt att det är stor skillnad på elektronik och mekanik i det här fallet. När det gäller elektronik fungerar kinagrejerna ofta helt tillfredsställande.

Prisskillnaden på elektroniken mellan en kvalitetssvets och en Kinasvets är nog långt ifrån prisskillnaden på själva svetsen. Det som kan vara sämre är själva lödningen på kretskorten. Ett nog så allvarligt fel i och för sig men förmodligen inte så svårt att åtgärda med bra kvalitetskontroll.

Ett annat argument är väl att jag använder svetsen så obetydligt lite jämfört med vad den som svetsar yrkesmässigt gör.

När det gäller Japanska bilar och kopierande av europeiska bilar är det nog en lite ensidig syn på det hela. Japan började inte att tillverka bilar på 70-talet utan har en betydligt längre historia än så, Toyota tillverkade sin första bil 1935 i och för sig en lastbil.

Sedan är det väl så att alla bilmärken kopierar varandra. Eller tror ni att alla märken var för sig har uppfunnit hydrauliska bromsar, skivbromsar, ABS, toppventilmotorn, antispinn, McPerson framvagn, trepunktsbältet, airbag osv.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Morrie

#14 » 20:09:06, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller fullständigt med om att det kan finnas en skillnad mellan elektronik och mekanik. De allra flesta företag tar elektroniken från Kina. Tom Apple tillverkar i Kina och de flesta Japanska hemelektronikföretagen. m.m. m.m. Om nu mekaniken skulle haverera på en svets så är det ingen nobelprisuppgift att reparera ett dylikt fel. Jag köpte en Kempisvets för några år sedan som nu är skrotat p.g.a. undermålig kvalitet men då satt det inte elektronik från Kina i maskinen. Jag tror att BenRoyal är ett mycket bra val. Samma maskin säljs säkert under andra namn.
Morrie
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:21:59, 29-02-2012
Ort: Bengtsfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 265 Zetor 4340

dogen

#15 » 20:47:11, 13-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att man inte skall vara för snabb med att kalla allt från Kina för skit. Helt klart verkar det dock prutas mycket på det som är det billigaste i kina. Människor som faktiskt kontrollerar att det är bra grejjor som lämnar fabriken. Inom pianobranschen har jag sett några tillverkare från Kina. Det ser helt fantastiskt bra ut. Nästan så man blir avis. Snyggt och prydligt, kanonfinish och detaljerna är bra. Sedan kommer vi till slutarbetet med finjustering osv, som görs i europa. Det drar ned hela skiten bara för att det skall snålas in på dyrbara europee-timmar.

Nåja, svetsar var det. Jag var inne på att köpa en benroyal-plasma. Flera här har köpt sådana har jag för mig (cut-40,50,60 osv). Googlat runt en del och de flesta verkar vara mycket nöjda med dem, trots smågrejjor som har varit. En plasma är inget jag skulle använda dagligen så den skulle garanterat duga åt mig. Förmodligen gäller detsamma med svets. Nu har jag en gammal esab så den får väl duga så länge den håller ihop. När det börjar rackla med den (som har 30+ år på nacken) så antar jag att det kostar mer att felsöka och reparera än vad en benroyal kostar inkl frakt. Frågan är då...
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se