Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ny kinassvets från BenRoyal

91 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera svetsning här

senmathal (trådstartaren)

#61 » 08:29:58, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban skrev:
I vart fall är HAB ingen grossist, dom är detaljister, dock med viss egen import men det gör dom inte till nån grossist. Dom är förvisso större än mitt företag men jämför dom inte med Futabas grossist. Det dom säljer på ett år, det säljer antagligen Minicars på mindre än en månad och då jämför vi ändå detaljistvärde med grossistvärde vilket gör att jämförelsen haltar till HAB:s fördel.


Saxat ur Företagsfakta
Minicars
Företagsinformation
Orgnr: 556186-3258
Anställda: 0 - 4
Oms (tkr): 1 813
VD:
Per Ryno Gustafsson

HAB
Företagsinformation
Orgnr: 556474-9355
Startat: 1992
Anställda: 0 - 4
Oms (tkr): 5 186
VD:
Tomas Krejci

Vet inte hur tillförlitligt detta är men det verkar inte helt solklart vem som säljer vad på en månad. Med detta inget ont sagt om Minicars men deras namn nämns i stort sett aldrig på våra två modellflygforum. som jag nämnde tidigare börjar nog grossiternas tid vara förbi i en allt mer globaliserad värld. Man kan strunta i vad som skrivs på forum men de antal modellflygare som besöker din butik på ett år besöker förmodligen dessa två forum på en mindre än en vecka.

Nu har ju i och för sig detta inget att göra med kvaliteten på Kinatillverkade Futaba :smile: Ja det står faktiskt på Minicars hemsida att fabrikerna ligger i Kina och Taiwan.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



Robban_C

#62 » 09:11:04, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du själv på att Sveriges näst största (eller största) grossist omsätter 1,8 mille?
Det skulle inte ens räcka till lön och sociala avgifter till personalen om så produkterna skulle vara gratis i inköp. Jag räknar snabbt i huvudet och får det till att dom är sex eller sju personer, i alla fall dom jag känner till.
Tror du dom skulle ha haft råd med nybygget i Enköping med den omsättningen?
Uppskattar att det är 2000 m2/våning. Tre våningar och källare. Förvisso är väl vad jag kan förstå runt hälften uthyrt i form av företagshotell.
Då kan man tycka att det är banken som har betalat men dom lär knappast låna pengar till ett sånt här bygge till den som omsätter 1,8 mille i den ursprungliga verksamheten.
Inom- och utomhusbana för modellbilar är andra exempel på vad som finns där. Knappast möjligt för 1,8 mille i omsättning heller.

Surfade på Ratsit.
Omsättning 45 mille. Resultat efter finansnetto är större än HAB:s omsättning.
Anläggningstillgångar 71 mille. Det är väl den del av bygget som inte är belånat kan man tänka. Eller varulagret kanske?
Allt detta är officiella siffror för den som vill kolla upp dom.

Att Minicars inte nämns på forumen är inte så konstigt. Dom är som sagt grossister och konsumenterna handlar inte av grossisterna, dom handlar av detaljister.

Så inget ont om HAB men det är i alla fall bara en liten detaljist som inte alls har samma resurser som en stor grossist.
Själv håller jag mig till fabrikat som har lite bakom sig så att säga.

Och ja, jag vet att Futaba har tillverkning i Kina. Det behöver du inte påpeka för mig, jag har som sagt 30 år i branschen och har sett både det ena och det andra av tillverkare och grossister.
Och säg mig, vilket stort fabrikat har INTE tillverkning i Kina?


Bifogar lite byggbilder från Enköping och bara för att det ska passa på vårt forum så valde jag bilder med maskiner på. :grin:
http://4.bp.blogspot.com/_1EKtN-2yN0w/S ... Paved6.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_1EKtN-2yN0w/S ... -fence.jpg
Är det där nåt som byggs av nån som har 1,8 mille i omsättning? :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#63 » 09:40:41, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal, jag tror att du har haft dålig källkritik. Citat från Företagsfakta, fetstilen är min:
Omsättning per anställd (TKR) 1 813

Detta gällde för 2011.
Längre ner står det så här:
Total omsättning (TKR) 1 813

Det verkar som om Företagsfaktas siffror inte är helt konsistenta. :grin:
Antal anställda för 2011 enligt Ratsit 12 st.
Senast redigerad av Robban_C 09:41:06, 18-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

senmathal (trådstartaren)

#64 » 11:52:32, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oppsan nu var jag ute i ogjort väder! :x
Men egentligen vet jag inte riktigt vad den här lilla off topic disskussionen som jag själv starta gäller längre. :grin:

Ven som är den största hobbygrossisten eller största handlaren eller har funnits längst eller huruvida Futaba är bäst eller om dom har några reklamationer eller inte. Eller om JR/Graupner skulle var ett sämre märke eftersom Futaba är bäst och alltid har varit det och att inget annat märke kommer att kunna bli lika bra för att då gäller regeln att Minicars är störst och då är Futaba bäst för dom har alltid funnits och din hobbyaffär är äldst med samma ägare eller vad var det saken gällde?

Jo hurvida en svtest från BenRoyl som egentligen heter Stahlwerk är något att ha. Så kanske det var. :grin:

Du verkar i alla fall vara en bra hobbyhandlare som satsar på kvalitet för kundens bästa. Jag önskar att jag hade en hobbyhandlarna i närheten oavsett stor eller liten gammal eller ung. Bara så jag kunde köpa en ny propeller eller lite soppa när det är slut. Fast nu flyger jag ju nästan bara el eller bensin.

Tyvärr är det väl fördel internethandeln nu och dom lokala hobbyhandlarna blir en allt mer krympande skara. När jag började i klubben hade vi om inte Sveriges största så Norrlands största modellhandlare och Grossist som medlen i klubben, Modellprodukter i Härnösand. Nu blir det ett besök hos Hobbyträ någon gång om året då man har vägarna förbi.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

magloman

#65 » 11:59:56, 18-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man man sammafatta "off-topic" diskussion så här:

Ska man ge sig in i svaromål med Robban gäller det o ha kött på benen, för det har han :!: .
Annars skulle han inte skriva nåt...

Kan vi avrunda denna diskussion eller ska vi göra en egen tråd av det ?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Gossebear

#66 » 11:32:30, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv tittat på BenRoyal Plasma skärare, Cut70 frågan är dock bara om min lilla 2.5 hp kompressor klar det luft behovet som den har?

Tycker att man får rätt mycket för 5995:- när motsvarande TermoDynamics /Esab/ kvalitets maskin börjar på 20 000.-

Eftersom jag inte kommer produktions köra med den 40 timmar i veckan utan snarare max 4 timmar i veckan så kan jag tänka mig att ta en kopp kaffe medans Intermittens/värme säkringen kyler ner sig.



:off_topic:
Enda som jag kan se är att de som har "agenturen" /säljer för Benroyal i Sverige "Kemovation AB" är ett nystartat AB med ledamötrar som har haft enskilda firmor vida sidan om med annan inrikgting, dock lite + att de bägge är lite till åren och åtminstone den kvinnliga delägaren verkar driva en enskildfirma med god omsättning och bra lönsamhet.
Av efternamnet av dömma är ägaren av Trådlöst HB och Kemoativ ab så verkar det som det är föräldrana till ägaren av Trådlöst HB som startat upp Kemoativ AB.
Kan ju se en viss risk med det beetendet.... för garanti hur som så är det ju skit samma vem som tillverkat de i Kina, Tyskland, Ryssland eller Norge om den Svenske grossisten inte kan klara av garantin.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

PerJohansson

#67 » 11:45:44, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl bara att läsa specen? Cut 70 ska ha 140 l/min vid 6,5 bar. Klarar kompressorn det?

Problemet blir förmodligen säkringarna om du har 16a huvudsäkring och kompressorn är enfas. 2,5 hk=1,85kw. En av faserna kommer kanske bli överbelastad.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Turbodiesel

#68 » 13:29:14, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
Problemet blir förmodligen säkringarna om du har 16a huvudsäkring och kompressorn är enfas. 2,5 hk=1,85kw. En av faserna kommer kanske bli överbelastad.


Samt att små elmotorer inte har speciellt hög verkningsgrad, ofta mellan 50 & 75%

Även fasförskjutningen (cos) gör att det krävs mer ström (A) för samma arbete.


Det gör att en enfasmotor som lämnar (axeleffekt) 2kW ofta tar runt 12A vid drift,

Trefaskompressor är helt klart att föredra tillsammans med plasma, även om det kanske funkar en kortare stund med en vanlig.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#69 » 21:06:24, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om den lilla 1-fas kompressorn teoretiskt skulle kunna leverera den luftmängden, så blir ändå kvaliten på tryckluften för dålig pga den hårda driften. Och är det något en plasma behöver för att fungera så är det bra luft med jämnt flöde.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Ptr

#70 » 22:13:59, 20-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag tar det som ligger utanför först, Sista Futaban som var futaba var Golden! Åtminstone i mitt tycke.

Har allt sett både Graupner och Futaba med kalllödningar och oxider i kontakter, flugit med dem med.

Modellflygare är ett luttrat släckte så är det inte allvarligt så fixas det till om det går, och gick det inte så gäller ju inte garantin. Men missa en dag med fint flygväder, det gör man bara inte!

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

PerJohansson

#71 » 13:42:06, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Trefaskompressor är helt klart att föredra tillsammans med plasma, även om det kanske funkar en kortare stund med en vanlig.


Körde en 5,5hk kompressor och en 60A plasma med grenkontakt i samma 16A-uttag idag, funkade fint i två timmar, sen var jag färdig så mer testade jag inte... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Gossebear

#72 » 14:48:01, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
Turbodiesel skrev:Trefaskompressor är helt klart att föredra tillsammans med plasma, även om det kanske funkar en kortare stund med en vanlig.


Körde en 5,5hk kompressor och en 60A plasma med grenkontakt i samma 16A-uttag idag, funkade fint i två timmar, sen var jag färdig så mer testade jag inte... :)


Var det ett kvalitets märek på Plasman eller en kines?
Om jag förstått det rätt så är kvalitets maskinerna mer "jämna" än kineserna?
Stämmer det?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

PerJohansson

#73 » 18:07:47, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Migatronic.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Turbodiesel

#74 » 18:26:49, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
Turbodiesel skrev:Trefaskompressor är helt klart att föredra tillsammans med plasma, även om det kanske funkar en kortare stund med en vanlig.


Körde en 5,5hk kompressor och en 60A plasma med grenkontakt i samma 16A-uttag idag, funkade fint i två timmar, sen var jag färdig så mer testade jag inte... :)


Hur menar du nu :???:

5,5hk kompressorn måste väl ändå varit trefas? hur går det annars till?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PerJohansson

#75 » 19:22:04, 22-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart trefas, det görs väl inte ens så stora enfaskompressorer. Plasman också trefas. Det jag ville få fram var att med rätt grejer och jämn fördelning av lasten kan man få det att funka på små säkringar också. Den enda fördelen med enfasmaskiner som jag ser det är når man inte har tillgång till trefas.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se