Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Ny kinassvets från BenRoyal

91 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera svetsning här

PerJohansson

#46 » 21:09:47, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jos:
Jag menade att om man kör 10-15 pinnar nonstop utan att slagga, bara byter och kör vidare så löser termosäkringen ut.

Men om man kör så hårt det går utan att säkringen löser så sabbar det kabeln innan svetsen korkar. Eller ja, ledaren är hel, men i ändarna där kabeln blir som varmast smälter isoleringen.

När det börjar lukta bränt gummi är det dags att ta kaffe... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Robban_C

#47 » 21:18:32, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

2012 skrev:
Robban_C skrev:Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.


Jag noterar att kineserna får plus oavsett om man jämför på pris eller prestanda. Med 5 års garantitid får de således plus även där.

Ja, det beror ju på vad man vill bedöma.
Dvs man kan "vinkla" en bedömning efter vad man vill få fram för resultat.
Vill man bedöma efter andra kriterier så kanske Esab får bästa resultat.
Man kan ex vis bestämma sig för att begreppet "förmodad livslängd" väger väldigt tungt och i en sån undersökning så får nog Esab eller nåt annat etablerat märke väldigt bra resultat medan kineserna får stryka på foten.

Jag ville alltså belysa att ett eller annat fabrikat blir bäst beroende på hur man ställer upp jämförelsen.



Mats, jag har ingen e-butik, orkar inte med allt trassel som det innebär.
Jag har ju fullt upp med det som jag gör om dagarna så därför har jag sorterat bort alla fabrikat som innebär trassel och behåller de övriga. Det ger nöjdare kunder och jag sover gott.
Dom som sen nödvändigtvis vill ha ett annat fabrikat får väl handla det där dom vill men dom får också ta eftermarknaden där. Men det är nåt som många har svårt att förstå. Dom tror att jag ska ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt när det trasslar med ett fabrikat som dom har köpt billigt via Internet. Hur tänker dom då? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jos4561

#48 » 21:26:13, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

missförstå mig rätt robban :smile: om du har bestämt dig för en 5tonnare så jämför du inte kapaciteten på den med en H25a, olika aplikationer fast det är grävare båda två och gör samma arbetsuppgifter men i olika skala fast h25an kanske är billigare.

sen att det helt klart är intresant med en kralligare maskin för samma eller billigare pengar och då är ställningstagandet om man ska gå upp i klass tillå börjamed sen skulle jag iaf kolla vad motsvarande maskin hos konkurenterna kostar och utlovar exv minarc 180 mot 200A n.
men fortfarande så kolla vad behovet är, behöver man en 200A maskin (köra 4or exv) så kolla på och köp en sån.
ska jag personligen ha nå grövre än min lillpinne så skulle jag direkt offra en del av mobiliteten, själv skulle jag köpa en esab offshore 400-600A eller en kempi tylarc i samma prisklass, dom får man för nålpengar jämfört med hur mycke svets det är.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Robban_C

#49 » 23:11:08, 14-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:missförstå mig rätt robban :smile: om du har bestämt dig för en 5tonnare så jämför du inte kapaciteten på den med en H25a, olika aplikationer fast det är grävare båda två och gör samma arbetsuppgifter men i olika skala fast h25an kanske är billigare. ...

H25:an får troligen inte plats där femman ska jobba.
Men storleksskillnaden mellan en 140 och en 200 är inte så stor. Inte vikten heller (tror jag).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

senmathal (trådstartaren)

#50 » 10:17:08, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats, jag har ingen e-butik, orkar inte med allt trassel som det innebär.
Jag har ju fullt upp med det som jag gör om dagarna så därför har jag sorterat bort alla fabrikat som innebär trassel och behåller de övriga. Det ger nöjdare kunder och jag sover gott.
Dom som sen nödvändigtvis vill ha ett annat fabrikat får väl handla det där dom vill men dom får också ta eftermarknaden där. Men det är nåt som många har svårt att förstå. Dom tror att jag ska ställa upp och hjälpa till kostnadsfritt när det trasslar med ett fabrikat som dom har köpt billigt via Internet. Hur tänker dom då?


Ok!
Ja det måste jag hålla med dig om att det är märkligt hur folk kan bete sig ibland. Jag handlar i och för sig alla modellprylar på internet eftersom det är typ 30 mil till närmsta handlare så det finns inget alternativ. Men då väljer jag också att reklamera grejerna där jag köpt dem. Sedan väljer jag handlare med gott renomé De som inte sköter sina åtagande blir snabbt kända på de två modellflygforum som finns. Men som jag sa är de flesta mycket serviceinriktade och mer tillmötesgående än vad konsumentlagen kräver.

En sak som jag tycker skymtar fram ibland är att en del har helt orimliga krav när det gäller reklamationer och förväntningar på vad säljaren skall ställa upp med och hur snabbt det skall gå.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#51 » 10:21:05, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvalitet till lågpris :grin: :grin: 200 A vad är det att komma med :mrgreen:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sv ... m?ca=4&w=2


/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Krister W.

#52 » 10:58:36, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Företaget ESAB, bara för att ta ett exempel, grundades 1904. Sedan dess har de sysslat med utveckling av svetsteknik och svetsmaskiner, samt tillverkning av de senare. De har alltså funnits på marknaden i mer än 100 år! Som jämförelse kan nämnas att företaget Shenzhen Stahlwerk Welding Technology Co., Ltd. i Shenzhen i Guangdong-provinsen i Kina etablerades 2008. Det är dom som utvecklar och tillverkar BenRoyal.

http://stahlwerk.gmc.globalmarket.com/company.html

Man bör inte glömma bort att en produkt från en kvalitetstillverkare som ESAB (som är världsledande!) är en produkt med mer än 100 års samlade erfarenheter av svetsning "i ryggen"! Detta kan nog ingen kinesisk "färsking" konkurrera med...
Obs, jag jobbar inte på ESABs marknadsavdelning ;-). Den enda anknytning jag har till företaget är att det ligger några paket med elektroder från ESAB ute i min verkstad.
Inom ett sådant företag som ESAB finns ju hur mycket som helst av know-how gällande svetsning. ESABs hemsida (http://www.esab.se/) brukar man ju gärna referera till här på maskinisten (kolla download-biblioteket t ex). Det är sådan "inbyggd kunskap" man också betalar för när man köper produkter från det företaget! Kunskapen som förmedlas via hemsidan är i och försig gratis för alla att ta del av. Tack för det! :grin:
Jämför sedan Stahlwerks hemsida (länk ovan)...
Att inte begripa ovanstående tyder på okunskap om något (eller hur Morris ;-))
Sen må ju kineserna vara duktiga på produktionsteknik. Skulle inte förvåna mig om mycket av ESABs tillverkning faktiskt ligger i just Kina!

Företaget som utvecklar och tillverkar BenRoyal-svetsen ligger ju i Kina, inte Tyskland vilket påståtts i tråden... Från hemsidan:
"At present, we have established a big sales branch in Germany. It sells all kind of the welders in Europe."
Sen har man väl valt tyskklingande namnet Stahlwerk (oerhört komiskt!) på sin fabrik för att lite åka snålskjuts på begreppet "Tysk kvalitet". Tänk BMW, Mercedes mm... Namnet BenRoyal är väl lika mycket hitte-på...
Men alltid lurar det någon...;-)
Att sälja svetsen under kinesiskt-klingande namn typ DongFeng skulle kännas mer ärligt, men säljer nog inte lika bra i Väst...

Sen, att jämföra tillverkarnas specifikationer rakt av kan vara vanskligt! Som Robban_C konstaterade, "kritiskt ifrågasättande" är inte fel. Enligt vilken norm anges produktens prestanda? Intermittens vid arbetstemp 40 grader Celcius eller kall maskin? T ex.
Alla vet nog att enklaste sättet att "trimma" en bilmotor är att ange effekten enligt SAE-norm istället för DIN-normen... Ger lätt 20-30 extra "hästar"! En seriös tillverkare talar om enligt vilka normer prestanda anges! Jag har erfarit vid granskande av vissa andra produkter att prestanda ibland har överdrivits lite i spec'arna.
Låter det för bra för att vara sant är det nog inte det heller :mrgreen:

Bästa sättet att jämföra vore nog att låta ett testlabb mäta prestanda på olika maskiner, samt att sätta dessa i händerna på några industrisvetsare under några veckor, för att få lite praktisk erfarenhet också. Inte bara läsa tillverkarnas spec'ar. Sen jämför man. Fast det sista är ju betydligt lättare att realisera.

Nu påstår inte jag att allt som kommer från Kina är skit, men mycket som är skit kommer just därifrån! Och jag är verkligen inte någon "Antikines" (vad det nu betyder). Tvärtom, jag har dagligen i mitt arbete att göra med mycket duktiga, drivna, och ambitiösa högskolestudenter och forskarstuderanden från bl a Kina. And I like it :-)!
Och jag vill inte påstå att kineser är lögnaktiga, men visst finns det "kulturskillnader"... Och svenskar är ofta lite naiva vid interaktion med andra folk! Lite mer ärliga skulle man också kunna kalla det...

För övrigt är jag lite sugen på en plasmaskärare, inte omöjligt att jag köper en någon dag, kanske rent av blir det en från just Stahlwerk/BenRoyal. Jag har ju inte svetsning o dyl som levebröd utan mer som hobby... :mrgreen:

Dock förhåller jag mig ändock sunt skeptisk till lågprisprodukter från främst Kina, av skäl som framgår i mitt första inlägg i den här tråden!

Blev lite långt det här, men eftersom det jiddras en del om bl a modellflyg i tråden också, tar jag mig friheten!

Edit: Fixat lite syftningsfel.
Senast redigerad av Krister W. 11:22:10, 15-08-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#53 » 11:00:21, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:Kvalitet till lågpris :grin: :grin: 200 A vad är det att komma med :mrgreen:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sv ... m?ca=4&w=2


/Mats


En sån skulle man! :mrgreen:
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

2012

#54 » 14:41:27, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
2012 skrev:
Robban_C skrev:Och bara för att återkomma till ämnet:
2012 skrev:Varför kan man inte jämföra med 200an? Den kostar ju betydligt mindre än andra märkens 140A. ...

Innan man jämför så bör man ju bestämma om man ska bedöma inom en viss prestandaklass vilket då ger kineserna plus på priset eller om man ska bedöma inom en viss prisklass vilket då ger kineserna plus på prestanda.
Dvs varken det ena eller det andra sättet att jämföra behöver vara fel men man kan inte blanda de båda sätten att jämföra.


Jag noterar att kineserna får plus oavsett om man jämför på pris eller prestanda. Med 5 års garantitid får de således plus även där.

Ja, det beror ju på vad man vill bedöma.
Dvs man kan "vinkla" en bedömning efter vad man vill få fram för resultat.
Vill man bedöma efter andra kriterier så kanske Esab får bästa resultat.
Man kan ex vis bestämma sig för att begreppet "förmodad livslängd" väger väldigt tungt och i en sån undersökning så får nog Esab eller nåt annat etablerat märke väldigt bra resultat medan kineserna får stryka på foten.

Jag ville alltså belysa att ett eller annat fabrikat blir bäst beroende på hur man ställer upp jämförelsen.

:


Om man vill bedöma t ex förmodad livslängd så kan garantitiden ge en ledtråd. BenRoyal ger 5 års garanti till privatpersoner. Kan inte hitta något om ESABs garantier annat än allmänna villkor som mest består av en massa friskrivningar. T ex tar de inget ansvar för grejer som ESAB säljer men någon annan tillverkat! Litar de inte på sina egna inköpares kompetens eller.. http://www.esab.se/se/se/support/upload ... S-0603.pdf Verkar iallafall som ESAB har en hoper jurister anställda som oxå ska ha betalt :grin:

Naturligtvis är jag inte dummare än att jag begriper att en ESAB svets med samma prestanda är mer genomtänkt, kanske t.o.m "over engineered" Vidare så är ESAB en stor koncern med en massa overheadkostnader som ett litet företag med nishad, relativt enkel teknik inte behöver. Troligen har de skruvat isär några marknadsledande svetsar och utvecklat utifrån vad de lärt sig av det.

Kostnaden för att skruva ihop en ESAB svets med delar skiljer troligen inte nämnvärt från vilken annan svets som helst, delarna är liknande och upphandlas på världsmarknaden.

Dock skulle jag ändå kanske betala 25-30% mer för att få en svets som det står ESAB på, allt annat lika. Även om jag kanske svetsar 5-6 ggr per år så är det kul med något man kan förmoda håller länge istället för något kinesiskt med bara 5 års garanti. Om jag var beroende av en svets för min inkomst så kanske jag skulle vilja betala ännu mer för en ESAB. Eller kanske skaffa två kinasvetsar istället om man jobbar mer stationärt.

Hur var det nu med ESABs garanti, någon som vet?

Än så länge är både pris och prestanda till kinesens fördel.

Tråden handlar ju om utifall BenRoyal är en vettig hobbysvets och hittills är det väl inget som talar emot det, snarare tvärtom. Här är en som är nöjd. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc
2012
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:24, 07-08-2012
Ort: Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer

Robban_C

#55 » 15:46:52, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

2012 skrev:... Dock skulle jag ändå kanske betala 25-30% mer för att få en svets som det står ESAB på, allt annat lika. ...

Håller helt med, i alla fall så länge prisskillnaden är måttlig.
Sen kan det bli ett annat svar om prisskillnaden är högst avsevärd.
Detta handlar alltså om loggans värde skulle man kunna säga, och det värdet varierar beroende på vem man frågar. :grin:

Edit:
"Loggans värde" är alltså inte loggan som sådan utan det man förväntar sig extra av ett fabrikat som Esab jämfört med kineserna.

Eller som en lirare från ABB sa för många år sen. Han jobbade med utveckling av elmotorer och generatorer. Han sa så här:
"Vi, liksom alla andra, lämnar 10 års garanti på våra motorer men bara för att det står ABB på dom så förväntar sig kunderna att dom ska hålla i minst 20 år och då måste vi tillverka så bra motorer. Det är inte lätt när priset är begränsat".
Senast redigerad av Robban_C 15:50:26, 15-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#56 » 22:35:09, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

2012 skrev:Om man vill bedöma t ex förmodad livslängd så kan garantitiden ge en ledtråd. BenRoyal ger 5 års garanti till privatpersoner.

Lång garantitid brukar vara ett bra försäljningsargument för att övertyga (främst privatpersoner) om att en ny produkt eller något från en nytt märke/tillv. "håller måttet" och är lika bra som alla andras motsvarande produkter trots det lägre priset. Dvs säger igentligen INGET om hur produkten verkligen är, bara att de (under vissa förhållande) kan ersätta ev. skador under x antal år = falsk säkerhet.

Tex så kan en (allm. kännt skitdålig) gräsklipparmotor säljas med två års garanti och samtidigt säljs extremt långlivade ind.motorer från de bästa tillv. i världen oftast bara med ett års...

Att utv. och ta fram en förstklassig produkt är jätte dyrt och väldigt tidsödande och troligtvis kan inte ens en ny aktör lyckas med det (då de inte har år av erfarenhet att referera till ang vad som krävs) och då är det säkert mycket billigare att ta de reklamationerna som uppstår under den så generöst tilltagna garantiperioden. Ganska säkert kort för de då det bara gäller privatpersoner (låg nyttjandegrad, få som sparar kvitto etc..) så även med en ev. tveksam produkt så blir det nog ändå billigt för de att byta ut de garantiobjekten som kommer in.

T.o.m kända tillv. gör så när de får problem med någon produkt, de förlänger gar.tiden för att inte förlora marknadsandeler pga att folk ev inte skulle våga köpa deras produkter i samma utsträckning som innan problemet uppdagades. De köper sig tid att hitta lösning / åtgärda felet, men är ändå med hela tiden som seriös aktör trots kända fel bara för att de står för åtgärda de...

Kan inte hitta något om ESABs garantier annat än allmänna villkor som mest består av en massa friskrivningar. T ex tar de inget ansvar för grejer som ESAB säljer men någon annan tillverkat! Litar de inte på sina egna inköpares kompetens eller.. http://www.esab.se/se/se/support/upload ... S-0603.pdf Verkar iallafall som ESAB har en hoper jurister anställda som oxå ska ha betalt :grin:

Är väl inte så konstigt att företag som ESAB friskriver sig på det sättet, hade kostat de mångmiljonbelop i skadeståndsers. annars om de lovat att all de sålt fungerat till 100% i x antal år. Svetsutr. slits enormt, speciellt sådan som används vid produktion inom tung industri och då borde det vara ganska omöjligt att kunna garantera drift oavs hur bra produkterna än är.

Även Kempi har differensierad garantitid beroende på användningsområde och driftstimmar / dygn (1, 2 eller 3 -skift).

Naturligtvis är jag inte dummare än att jag begriper att en ESAB svets med samma prestanda är mer genomtänkt, kanske t.o.m "over engineered" Vidare så är ESAB en stor koncern med en massa overheadkostnader som ett litet företag med nishad, relativt enkel teknik inte behöver. Troligen har de skruvat isär några marknadsledande svetsar och utvecklat utifrån vad de lärt sig av det.

ESAB har nog bara det som de anses behövs för att göra så bra produkter som de gör, för de vill ju också kunna tjäna så mycket som möjligt på varje såld enhet.

Kostnaden för att skruva ihop en ESAB svets med delar skiljer troligen inte nämnvärt från vilken annan svets som helst, delarna är liknande och upphandlas på världsmarknaden.

Klart att de blir dyrare då de jobbar med produktframtagning och inte bara kopiering av annan färdigutv. produkt! Visst kan det säkert vara samma typ av komponenter (med likvärdi funktion) i både en premium svets och i en kopia, men säkert är inte komponenterna av samma klass och då är där skillnad (inte minst i inköpspris)!


Tråden handlar ju om utifall BenRoyal är en vettig hobbysvets och hittills är det väl inget som talar emot det, snarare tvärtom. Här är en som är nöjd. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc

Tror också att kinasvetsen är en bra och lämplig hobbysvets (utifrån vad den kostar). :thumme:
Men fortfarande så är det en billig kopia med teknik som de snyltat från andra som behövt betala dyrt för att ta fram det och då är vi långt ifrån konkurans på lika vilkor... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#57 » 22:49:15, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:... Tex så kan en (allm. kännt skitdålig) gräsklipparmotor säljas med två års garanti och samtidigt säljs extremt långlivade ind.motorer från de bästa tillv. i världen oftast bara med ett års...

Det kan ju bero på att dom förväntas användas olika mycket. Dvs proffsmotorerna förväntas användas mycket fler timmar på ett år än "hobbymotorerna" gör under tio år.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lars B

#58 » 23:32:45, 15-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara på kul kan ni ju kolla in den fabriken som (så vitt jag kan bedöma) tillverkar Ben Royal och dess parallella kloner: http://www.tosensechina.com/en/products/index.htm
Rätt stort och seriöst företag... om dock från Kina :thumme:

Komme själv köpa en plasma därifrån trtots att jag har en ESAB-svets MAG/MIG som är det goaste jag har i verkstan! Totalt problemfri! Men för övriga svetsmetoder så kommer jag nog köpa dessa då det ju knappast är fråga om timmar om året de ska brukas i mitt fall och då duger säkert dessa!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Krister W.

#59 » 07:46:29, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var såg du det?
Nej, BenRoyal tillverkas av Shenzhen Stahlwerk Welding Technology Co., Ltd.
Se länk i mitt tidigare inlägg i tråden...
För övrigt finns det ett stort antal tillverkare i Kina av dylika ARC200 mma svetsar:

http://www.alibaba.com/showroom/arc-200-welding-machine.html

Vilken som är originalet och vilka som är kloner ger jag mig inte på att försöka utreda ;-).

Edit: Man undrar ju lite hur dom tänker ibland, kineserna: "Hmm, om jag skulle starta en firma som gör svetsar, för det finns ju inte redan..." :mrgreen:
Senast redigerad av Krister W. 08:31:05, 16-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

senmathal (trådstartaren)

#60 » 12:03:25, 16-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller t. ex motorsågar så görs det kopior som det t. ex står Husqvarna eller Stihl på och är lackade i deras färger. Än har vi inte sett någon svets som det stått Kemppi eller Esab på. utan att vara det och tur är väl det.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 07:48:52, 17-08-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se