Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Parweld XTT212P och icke-kompatibla wolframelektroder

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Kottemannen (trådstartaren)

#1 » 21:49:40, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag är en amatörsvetsare som hittills bara har svetsat med pinne och lite MIG. Jag vill lära mig att TIG-svetsa och är lite sugen på en Parweld XTT202P (https://www.parweld.co.uk/xtt-202p-ac-dc-pulsed-tig-inverter?XTT202P) som säljs av ganska många svenska återförsäljare. Jag vill ha en AC/DC svets för att jag har en del aluminiumprojekt i bakhuvudet och vill helst inte en köpa billig no-name svets på nätet utan köper helst lokalt och då finns det inte så många att välja på för ca 20 000:-, som är min absoluta gräns.

Parweld XTT202P finns hos ganska många svenska återfärsöljare och kostar runt 20 000:- inkl slangpaket. Av nån anledning är den betydligt billigare i UK där man kan få den för drygt 1000 GBP.

Jag har sett att det har kommit en efterföljare till XTT202P som verkar ha samma egenskaper fast som är kompaktare och betydligt lättare och det är Parweld XTT 212P (https://www.parweld.co.uk/xtt-212p-ac-dc-pulsed-tig-inverter-7136?XTT212P-P1).
Den är visserligen gansla ny men jag tyckte ändå att det var märkligt att inga svenska återförsäljare säljer den. Så jag mejlade generalagenten och frågade varför och fick följande svar: