Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Parweld XTT212P och icke-kompatibla wolframelektroder

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Kottemannen (trådstartaren)

#1 » 21:49:40, 01-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag är en amatörsvetsare som hittills bara har svetsat med pinne och lite MIG. Jag vill lära mig att TIG-svetsa och är lite sugen på en Parweld XTT202P (https://www.parweld.co.uk/xtt-202p-ac-dc-pulsed-tig-inverter?XTT202P) som säljs av ganska många svenska återförsäljare. Jag vill ha en AC/DC svets för att jag har en del aluminiumprojekt i bakhuvudet och vill helst inte en köpa billig no-name svets på nätet utan köper helst lokalt och då finns det inte så många att välja på för ca 20 000:-, som är min absoluta gräns.

Parweld XTT202P finns hos ganska många svenska återfärsöljare och kostar runt 20 000:- inkl slangpaket. Av nån anledning är den betydligt billigare i UK där man kan få den för drygt 1000 GBP.

Jag har sett att det har kommit en efterföljare till XTT202P som verkar ha samma egenskaper fast som är kompaktare och betydligt lättare och det är Parweld XTT 212P (https://www.parweld.co.uk/xtt-212p-ac-dc-pulsed-tig-inverter-7136?XTT212P-P1).
Den är visserligen gansla ny men jag tyckte ändå att det var märkligt att inga svenska återförsäljare säljer den. Så jag mejlade generalagenten och frågade varför och fick följande svar:

Vi har inget datum när vi kommer kunna lansera den i Sverige. Den nuvarande programvaran är ej lämplig för den svenska marknaden då de vanligaste wolfram-elektroderna vi använder inte fungerar på denna maskin. Parweld vet om problemet och jobbar på en uppdatering.


Jag kan visserligen inte mycket om TIG-svetsning men det låter ändå märkligt. Kan nån förklara vad de menar? Vad använder vi för speciella eletroder? Svetsen säljs ju både i UK och i övriga Europa.

Nån som har några erfarenheter av Parweld TIG-svetsar?

Mvh
Mattias
Kottemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:14, 01-03-2021
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Simnil

#2 » 11:51:42, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om inte maskinekonomi.se är generalagent?

Även om du vill handla lokalt så går det kanske forska efter hos agenten vad som går få tag på i landet och så be din lokala nasare ta hem det du vill ha?

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#3 » 13:46:55, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter helsjukt

Tror snarare det är så att dom vill sälja slut på de gamla maskinerna. Börjar man sälja de nya vill ingen ha de gamla...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Kottemannen (trådstartaren)

#4 » 22:37:19, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Undrar om inte maskinekonomi.se är generalagent?

Även om du vill handla lokalt så går det kanske forska efter hos agenten vad som går få tag på i landet och så be din lokala nasare ta hem det du vill ha?


Det är faktiskt från just maskinekonomi.se jag fick detta svaret.
Kottemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:14, 01-03-2021
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kottemannen (trådstartaren)

#5 » 22:41:06, 02-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Låter helsjukt

Tror snarare det är så att dom vill sälja slut på de gamla maskinerna. Börjar man sälja de nya vill ingen ha de gamla...


Jo, det kan ju absolut vara anledningen tyvärr.
Kottemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:14, 01-03-2021
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kottemannen (trådstartaren)

#6 » 18:56:43, 04-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag frågade runt lite bland återförsäljare och fick följande svar från Södermalms maskin, men det var i princip samma svar från alla:

Denna finns inte i Sverige ännu. Vi väntar på en programvaruuppdatering för att kunna använda den på den svenska marknaden.
Den fungerar inte med de legeringar av wolfram som vi använder i Sverige. I England tex använder zirkoniumlegerad wolfram vid AC-svetsning. Denna legering existerar i stort sett inte i Sverige. Den har en typ av ”solid-state HF”. Elektronisk HF istället för som tidigare ett gnistgap.
Kottemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:14, 01-03-2021
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marcusw

#7 » 21:01:52, 04-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft XTP202 och sålde den pga. att jag hade ( har ) för många svetsar, en mycket bra allroundsvets och jag tycker inte man skall lägga mer pengar innan man är säker på att man vill leka svets på riktigt. Parweld är mycket hög kvalitet för att vara kinjesiskt och jag har fattat att det oftast är Jasic, världens största svetstillverkare, som tillverkar Parwelds svetsar. Dessutom verkar det finnas reservdelar till Parweld att få tag i vilket man inte kan säga om vanliga kinasvetsar hos både svenska näthandlare och eBay/Aliexpress.

Det där med tungstenen är rent struntprat, jag känner personligen flera som svetsar TIG/AC i England och de använder absolut samma tungsten som vi gör, och köper tungstenen av samma butiker på nätet som vi gör. Zirconiumoxid, den vita, har jag många askar av, den fungerar bra till AC och blir ganska enkelt "balled up" precis som den gröna rena tungstenen utan tillsatser, dock är den inte lika tålig som Lanthanated, lanthandioxid, MEN som nybörjare är det totalt struntsama hur tålig tungstenen är eftersom man "doppar" tungstenen i smältan av olyckshändelse långt innan ens de sämsta tungstenselektroderna har blivit nerslitna av elektronströmmen. Samma gäller dessutom för många av oss som kör TIG regelbundet, även om inte alla erkänner det :-)

I England kör dom AC med : Lanthanated, Grön ren tungsten, Zirconium, Ceriated och övriga sorter beroende på personligt tycke och smak, precis som resten av världen. Kör med ren grön tungsten första veckorna när du svetsar (billigast !), sen gå över till Lanthanated eller något annat lite mer tåligt tungsten när du kommit på bana. Jag har kört mycket TIG-maskiner från ESAB, Miller, WALTER, Kina-noname, Parweld, Cebora och Helvi, samtliga klarar alla vanliga tungsten på AC helt utan konstigheter.


Bild
Jag har alltid några hundra askar hemma av olika fabrikat och olika sorter. Ifall (när) det skulle bli riktigt dåliga tider.



Bild
Jag använder och utvärderar kontinuerligt de flesta typer av tungsten i verkligheten, så I Call Bullshit på påståendet att en svets inte fungerar med den vanligaste tungstenen som vi och alla andra kör med. I så fall får de väl bredda sitt sortiment "lite" och sälja samma tungsten som de tror att engelsmännen använder. Många handlare verkar tro att vi i Sverige är en liten isolerad ö och att deras affärsverksamhet är konsumenternas enda fönster ut mot världen.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

6 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Kottemannen (trådstartaren)

#8 » 23:03:26, 04-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ett utomordentligt utförligt svar, precis vad jag behövde höra som nybörjare! Låter väldigt rimligt! Jag ser tillgången på tillbehör till Parweld i Sverige som ett stort plus.

Och ja, den svenska marknaden för svetsar verkar verkligen vara kvar i det gamla tankesättet. Jag blir lite förbluffad faktiskt. Om inte annat så avspeglas det på priset av en XTT202P som nästan är dubbelt så dyr i Sverige som i övriga Europa.
Men som nybörjare på Tig-svetsning är jag lite feg och vill inte lägga tio tusen på en svets om jag inte kan dunka den i huvudet på en svensk återförsäljare om den skulle strula. Då får det kosta lite mer, men nästan dubbla priset svider sannerligen!
Kottemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:14, 01-03-2021
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

marcusw

#9 » 01:32:54, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att många av fabrikaten i Sverige bara har EN enda importör/distributör och de kan då ta vilka priser de vill och det kan vara svårt att gråimportera som privatperson då många inte säljer till land som redan har en generalagent, ibland lyckas generalagenter tom. manipulera marknaden att tro att ett högt pris korrelerar med hög kvalitet. Jag fick lite rabatt när jag köpte min Parweld, inte mycket men några papp då jag var en återkommande kund till företaget som sålde. Deras marginal vet jag dock inte mycket om... Jag resonerade då precis som du att det var för dyrt att chansa med garanti osv.

Men kan ju säga att en vanlig Miller 280 Dynasty kostade runt 70 papp här i Sverige med en fotpedal och ett TIG-svetshandtag ( CKW ) , och det var nästan inget dyrare än samma maskin i UK och USA, jag kollade mycket innan jag slog till, skilde bara typ 15% på priset, Fronius verkar vara likadant, verkligen inte mycket billigare i Tyskland och Österrike än i Sverige.

Som läromaskin, skulle jag såhär i efterhand, kolla på de Italienska TIG-svetsarna och köpa en enfasmaskin på 200A med AC/DC , dom är tillverkade i Italien och håller i min mening lika hög, eller lite högre kvalitet än de kinesiskt tillverkade Parweld. De Italienska maskinerna har lite mindre finesser och i nställningar än Parweld (grovt generaliserande) men det är inget man saknar i praktiken, och som läromaskiner är de mer än väl tillräckliga skulle jag påstå. Det är omöjligt att köpa "rätt TIG-svets direkt" och omöjligt hitta en maskin som "kan allt" , utan det realistiska är att man lär sig under 1 år och sen köper man den svetsen som är extra bra på det område man svetsar inom.

För min del vart det en hel del gjutet aluminium och gjutjärn, och då är en Dynasty eller WALTER ett måste så att man kan ställa AC-balansen exakt hur man vill.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

magloman

#10 » 01:46:11, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med till fullo även om jag bara är en lekman

Har en gul enfasare ac/dc sen 5år ca gurka. Nybörjare är jag iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#11 » 16:43:02, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa men jag skulle prova en sån här:
https://www.stahlwerk-schweissgeraete.d ... 00-ST-IGBT

Förra året börja dom med 7 års garanti. Innan det hade dom 5 år. Firman grundad 1998.
Tror på dom. Sugen på en plasma från dom. Vet några här som köpt sådana och är nöjda.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

marcusw

#12 » 03:14:28, 06-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

7 års garanti är onekligen oslagbart. Miller ger ju bara 2 år på en svets för 120 papp.

Jag tror en sådan där kinasvets mer än väl räcker till första året och säkert som "endasvets" för vanligt allroundjobb i hobbymiljö.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

1 person gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

Kottemannen (trådstartaren)

#13 » 10:52:53, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det egentligen med tillbehör till Stahlwerk och liknande brandade "kinasvetsar", är det tex standardanslutningar till slangpaket och återledare mm? Man vill ju kunna komplettera/uppgradera sånt vid tillfälle och köpa grejer lokalt. Eller måste man köpa anslutningar separat och "bygga om" grejerna?
Kottemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:14, 01-03-2021
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 11:08:24, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtminstone den enda Stahlwerk-svets som jag har tittat närmare på, har standardtypen av bajonettkontakter för återledarna. Just den verkade dock inte vara tillverkad i Kina utan mer troligt i Turkiet. Mycket elektronikkomponenter från sydeuropeiska tillverkare, kråkfötter med latinska bokstäver på kontrollappar etc, däribland vad som skulle kunna tolkas som turkiska personnamn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#15 » 11:48:02, 07-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är med kablar o sånt men verkar finnas det mesta att köpa i deras webshop. Dom garanterar ju reservdelar iaf i 10 år. Det låter ju lovande. Är väl ungefär samma med de största tillverkarna. Men populära reservdelar brukar ju gå att få tag på väldigt länge, och det finns ju då också ett intresse för tredjepartstillverkare på delar. Stora serier är bra för reservdelstillgången långt fram i tiden. Vad gäller de gula plasmaskärarna så har dom ju eget system vad jag förstår på slitdelar. Vad gäller TIG-svetsar verkar alla ha sin egen standard på just knapparna. Men strömmen verkar finnas nån vedertagen standard som flera kör med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se