Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips på lämpliga svetsar för hobbybruk

39 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

QV_

#31 » 17:36:18, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte provat flusfylld tråd eftersom jag inte kan (lätt) ändra polaritet på svetsen.
De jag har frågat (och som kan växla polaritet) anser tråden som OK. Men man måste ändra polaritet!

Har en fundering på om de som klagar inte ändrar polariteten på svetsen... De är ju inte alla som läser en bruksanvisning.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Ivar Risslén

#32 » 18:12:58, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skiljer även mellan fabrikaten på tråden. Den som följde med svetsen (Jula) jag köpte en gång var inte lika bra som Esab tråden jag köpte senare. Jag använder oftast pinnsvetsen när jag ska svetsa utomhus. Det är till att skaffa sig lämpliga elektroder så kan man svetsa från 1,5 -2 mm och grövre utan större problem.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mattias Petterson

#33 » 21:26:18, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om flustråden var så bra skulle nog inte industrin hålla på med den dyra gasen...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

toker

#34 » 22:23:43, 26-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många industrier kör med rörtråd dvs flussfylld tråd som används tillsammans med gas den tråden är helt ok att svetsa med och går fint att köra lägen med men har aldrig provat tråd utan gas så den vet jag inte hur den funkar men när vi var ute på jobb med mycket svetsning så brukade det byggas vindskydd så det funkade bra köra med rörtråd samt gas. Om jag inte minns helt fel heter tråden vi ofta använde Elga DWA50.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Hermelinen (trådstartaren)

#35 » 21:19:39, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det skiljer även mellan fabrikaten på tråden. Den som följde med svetsen (Jula) jag köpte en gång var inte lika bra som Esab tråden jag köpte senare. Jag använder oftast pinnsvetsen när jag ska svetsa utomhus. Det är till att skaffa sig lämpliga elektroder så kan man svetsa från 1,5 -2 mm och grövre utan större problem.


Jag köpte OK48 2.5mm. Mellanmjölk standard A ungefär vad gäller svetsning, men det passar bra till det jag ska göra, låglegerade stål och plåtar. Tråden minns jag inte fabrikat på, men även den skulle vara för låglegerade stål.

har iaf fått sakerna idag och testat att utomhus lägga en 5cm lång sträng med mig, gick fint. Enda jag inte gillade var att det blev slagg kvar i kanterna på svetsen som inte vill släppa enkelt.
Hermelinen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:44, 17-05-2021
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE35 1958

johan.eriksson

#36 » 16:05:41, 29-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Många industrier kör med rörtråd dvs flussfylld tråd som används tillsammans med gas den tråden är helt ok att svetsa med och går fint att köra lägen med men har aldrig provat tråd utan gas så den vet jag inte hur den funkar men när vi var ute på jobb med mycket svetsning så brukade det byggas vindskydd så det funkade bra köra med rörtråd samt gas. Om jag inte minns helt fel heter tråden vi ofta använde Elga DWA50.


DWA50 är en rutil slaggande rörtråd, sedan finns det ju även metallpulverfylld icke slaggande rörtråd, men ingen av dom är självskyddande.
Finns självskyddande tråd som funkar, men den är dyr, dessutom väldigt ohälsosam rök.
Den som säljs på Jula och Biltema är inte i närheten så bra.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

silverryggen

#37 » 14:07:04, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hermelinen skrev:
Ivar Risslén skrev:Det skiljer även mellan fabrikaten på tråden. Den som följde med svetsen (Jula) jag köpte en gång var inte lika bra som Esab tråden jag köpte senare. Jag använder oftast pinnsvetsen när jag ska svetsa utomhus. Det är till att skaffa sig lämpliga elektroder så kan man svetsa från 1,5 -2 mm och grövre utan större problem.


Jag köpte OK48 2.5mm. Mellanmjölk standard A ungefär vad gäller svetsning, men det passar bra till det jag ska göra, låglegerade stål och plåtar. Tråden minns jag inte fabrikat på, men även den skulle vara för låglegerade stål.

har iaf fått sakerna idag och testat att utomhus lägga en 5cm lång sträng med mig, gick fint. Enda jag inte gillade var att det blev slagg kvar i kanterna på svetsen som inte vill släppa enkelt.



Köp Ok 48:08 i VacPac 0,6 kilo kostar 87 kronor ink moms hos Svets & Tillbehör och 48:08 är billigare än en vanlig 48:00 fastän det är en mycket bättre pinne på alla vis.'
Ok 48:08 2 mm:s pinne svetsar bra mellan 55-80 ampere vilket passar bra till tunt material.
VacPac är en väldigt bra produkt för dom som inte svetsar så mycket och så ofta.Man kan öppna en ny och fräsch VacPac och vara trygg med att veta att pinnarna är
till att lita på till 100%.
Det kostar lite mer än en vanlig "förpackning" ,men jag betalar gärna detta och presterar en mycket bättre/ starkare svets än med pinnar som har tagit åt sig fukt i en öppnad förpackning.

Bästa hälsningar från Silverryggen
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

silverryggen

#38 » 14:09:46, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Om flustråden var så bra skulle nog inte industrin hålla på med den dyra gasen...



En mycket klok och kort sammanfattning om vad det handlar om,jag kunde inte formulerat detta bättre själv...

M v h
Silverryggen :shake_hands:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

silverryggen

#39 » 14:27:02, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Många industrier kör med rörtråd dvs flussfylld tråd som används tillsammans med gas den tråden är helt ok att svetsa med och går fint att köra lägen med men har aldrig provat tråd utan gas så den vet jag inte hur den funkar men när vi var ute på jobb med mycket svetsning så brukade det byggas vindskydd så det funkade bra köra med rörtråd samt gas. Om jag inte minns helt fel heter tråden vi ofta använde Elga DWA50.



Hej toker

Elga DWA 50 är en alldeles utmärkt rörtråd att svetsa med,jag tror doch att den har bytt beteckning ganska nyligen.
Jag har själv efter att ha provat både Elga DWA50, Oerlikon Fluxofil 20HD, Nittetsu SF3A äntligen hittat en solklar
favorit ,nämligen Esab Tubrod 15:17 ,vilken är en suverän lägestråd med väldigt bra mekaniska egenskaper.
Det viktigaste är att "parameterboxen" börjar vid 21 volt & 110 ampere för att jämföra med Nittetsu SF3 A
Som börjar vid 21 volt & 180 ampere,skillnaden på 70 ampere är drastisk och Esab Tubrod 15:17 är mycket bra att köra stigande svetsar ( PF läge) eller
eller under och upp ( PE läge )

M v h
Silverryggen :shake_hands:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se