Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tig-svetsning aluminium med äldre transformatorsvets

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

Nickedemuz (trådstartaren)

#1 » 13:14:19, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har äntligen fått igång min gamla Telwin Supertig 180 AC/DC och ska försöka lära mig att tig-svetsa aluminium. Vet inte vad som är så super med den men den hostar igång iallafall :grin:
Helt grön på att svetsa alu så youtube har varit min källa. Det finns ju hur mycket bra videos som helst men de flesta kör nya maskiner med klurigheter som ac-balans, frekvensstyrning, puls mm.
Jag har bara hf, hur lång post flow och hur mycket kräm man vill smacka på.
Ganska old school alltså.
Har försökt hitta videos på tips hur man hanterar alu utan en massa finesser.
Använder 1,6mm (eller 2,4) grön elektrod eftersom det ska vara det man använder till denna setup, ren argon (naturligtvis).
Borstar med dedikerad rostfri stålborstar och rengör med aceton.
På bilderna ses det rysliga resultatet på 3mm aluplåt :vissla:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Utöver bryska kommentarer om att jag inte ska säga upp mig från mitt jobb :grin: så mottages gärna tips på videos

1 person gillar det här inlägget.
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 13:20:50, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan slags kommentar, dock kanske inte i den stil du vill höra, är att inte lita för mycket på Youtubevideos. Titta hellre på anvisningar i skriftlig form från pålitliga källor - typ skolläroböcker och hermodskurser om svetsning, instruktionsboken från svetstillverkaren mm. Försök gärna hitta dokumentation av ungefär samma årgång som din svets.

En viktig sak när det gäller att svetsa aluminium är att ha koll på vad det är för slags legering i både grundmaterial och tillsatsmaterial. Helst bör båda ha samma analys. Det är t ex lügens att försöka svetsa en pressgjutningslegering med höga halter av t ex koppar eller kisel, med tillsatsmaterial av 100 % rent aluminium. Eller vice versa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Nickedemuz (trådstartaren)

#3 » 13:21:58, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Så här ser skapelsen ut
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickedemuz (trådstartaren)

#4 » 13:26:13, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla kommentarer är välkomna :)
Jag lusläste faktiskt manualen men där stod inte så väldigt mycket men fick lite info om hur vad som skulle användas iallafall. Du har en poäng i att leta på annat ställe än youtube i detta fall för det är inte så många som är intresserade av att lägga upp videos på detta verkar det som.
Vete sjutton om jag kommer ge mig på gjutgods. Det är krångligt nog ändå :grin:
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickedemuz (trådstartaren)

#5 » 13:35:34, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det största problemet jag upplever är att det är svårt att tända på för låg amp och bränner igenom direkt på för hög.
Sen är det alltid lättare att tända med en nyslipad elektrod men det är väl ganska naturligt.
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#6 » 13:46:45, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aluminium oxiderar så snabbt oavsett vad du gör så behöver ingen extrem post flow utan den behövs för att skydda och kyla elektroden så ändå några sekunder. Jag brukar ha 5.

Grön elektrod är olegerad. Billig men inte så hållbar. Du kan köpa blå elektrod 2% lantan till alla material ac/dc istället. Migatronics Super blue är nån variant på det här.

Det ser ut som att du inte brutit igenom oxiden när hörnsvetsen inte smält ihop. Fuska inte med stålborste och aceton.

Sen är tricket ofta att inte ha för lite kräm. Mycket Amp få igång smältan fort och börja röra sig o tillföra material.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#7 » 17:37:36, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att göra raka strängar på slät plåt. Strunta i hörn och sånt där du visat ovan.

När du tänder upp bågen bör det bildas en smälta på 2-3 sek kanske, annars för lite ström. Grejen är också att plåten blir varm efter några cm, då kommer det gärna bränna igenom. Det är då bra med fotpedal så man kan pruta av med strömmen lite.

Kan du svetsa vanlig svart plåt innan med tig så är det en fördel.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rospigg

#8 » 18:19:18, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd hellre en 3.2 mm elektrod.
1.6 är lite väl klent när det är aluminiumsvetsning och 2.4 känns sisådär.
Minimalt utstick ur gaskåpan.
Tillsatstråden ska du bara backa undan såpass lite att den inte smälter. I annat fall kommer den utanför gasens skyddszon och oxiderar.
(gör några provsträngar där du backar tråden långt resp. minimalt så ser du skillnad)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Nickedemuz (trådstartaren)

#9 » 21:03:41, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips! Ska köra lite raka strängar istället för att få lite ”huvtid” ;)
Nåt tips för att få igång bågen lättare? Har rengjort riiiiktigt noggrant men fortfarande rackligt att få fart på bågen under 100-120 amp.
Jag hängde inte riktigt med på att köra 3,2mm istället för 1,6 eller 2,4mm. Behöver jag då inte köra så hög ström så att jag blåser bort halva plåten?
Har tyvärr inte möjlighet till fotpedal på denna svets :/. En gammal modell med ytterst sparsamt urval av finesser.
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Verktygsmakaren

#10 » 21:04:55, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är själv vad jag vill kalla en novis på att svetsa aluminium, men det har blivit en hel del svetsande så man lär sig efterhand. Som magloman skriver är det bra att börja med raka strängar på plan plåt. När du fått till det kan du börja med att svetsa ihop plåtar, vet inte om det är rätt men det funkar utmärkt för mig med lika bred spalt som tjockleken är på plåten. Nästa steg är att svetsa utvändiga vinkelräta sidor, lättast är att sätta ihop plåtarna så att innerhörnen möts och sen smälta ihop plåtarna. har inga större problem med att fylla om det blir en spalt, man får backa tillbaka och mata på med tillsatstråden så att det fylls.

40 amp/mm plåt verkar vara en rätt bra tumregel, svetsar själv med 110-120 amp när jag svetsar utvändiga sidor på lådor i 3mm plåt. Gasflödet är också viktigt, har svetsat med för lite gasflöde vilket gjort att kulan på elektroden (grön) har dansat och blivit hängande men när jag ökade till 8l/min med gaskåpa 8mm blev kulan stabil och inte lika stor.

Felet jag gjort har nog varit att jag har haft för brått och inte väntat tills pölen har kommit, det tillsammans med för låg ampere gör saker inte lättare. Har provat med en sådan där fancy gaslins med nät men får inte det att fungera alls, varken när jag svetsat rostfritt eller aluminium.

Har 6-8mm utstick med 2,4mm elektrod vilket funkar för mig.

Har en rostfri stålborste men har aldrig tvättat med aceton, har bara torkat av tillsatstråden med t-röd när den varit för skitig.
Nu svetsar jag bara ny plåt vilket kan vara en anledning till att jag inte behöver tvätta och dona för att få rimligt bra svetsar.

Det jag svetsar är så stort att jag får gå runt lådorna, så pedal går bort för mig.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

magloman

#11 » 21:17:47, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så du har ordentligt gasflöde med. minst 10 minutliter. bäst o kolla med sån plastgrej

Gaslins bättre än elektrodlins oxå, har du nån bild på handtaget du kör med?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nickedemuz (trådstartaren)

#12 » 08:23:14, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygsmakaren, tack för utförlig beskrivning. Jag har nog snålat med både gasflöde och ström. Ska bli väldigt intressant att prova tipsen och se hur mycket som förbättras :)
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickedemuz (trådstartaren)

#13 » 15:32:51, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman, så här ser handtaget ut. Ett vanligt Binzel med gaslins.

Bild
Bild
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#14 » 16:08:49, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser vettig ut men jag skulle satt på större kåpa. Kan det där vara 5? Ös på med en 10.
Blir lättare och man kan ha längre utstick. Kolla gasflöde efteråt oxå
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nickedemuz (trådstartaren)

#15 » 19:29:50, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir till att testa lite :)
Nickedemuz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:46, 10-07-2016
Ort: Västra Götalands Län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se