Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vad är det som har hittat till mig? Transformator Tranås

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

QV_

#16 » 19:55:44, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Torbjörn RC-nätet ? Ligger utanför det jag begriper.


Med risk för felstavning
R = resistor = motstånd
C = capacitor = kondensator

RC-nät = 1 kondensator och 1 motstånd ihopkopplat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Göran Ekman (trådstartaren)

#17 » 21:01:58, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kombinationen motstånd och kondensator sitter parallellt med dioderna. För att skydda dioderna från spännings och ström toppar? Visst var det väl så Torbjörn skrev.
Har ägnat en del av dagen till att kapa lite järn bitar till ett svetsprojekt. Samt att koppla dit en ny handske på elen ett runt 16A som ersättning för den gamla fyrkantiga 325 handsken.
Den här luringen går på två faser. Tror att nätspänningen har blivit högre sedan den kördes förra gången. Har 340Volt mellan fas och nolla. Får kolla vad jag har mellan två faser. Men det borde väl inte vara något problem hoppas jag.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#18 » 21:36:35, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde vara 230 V mellan fas och nolla (ungefär lika oavsett vilken fas du mäter mot) och 400 V mellan faserna. 10 % tolerans kan man vänta sig, inte gärna mer under normala förhållanden. Skulle spänningen vara onormalt hög mellan en eller två faser och nollan och onormalt låg mellan den tredje och nollan, så tyder det på avbrott i nolledaren någonstans på vägen från nätbolagets transformator till det uttag där du mäter, s k nollsläpp. Sådant bör man inte lämna utan åtgärd utan felsöka och fixa till omedelbart, innan saker börjar gå sönder eller det går varmt på allvar någonstans.

Är du säker på att multimetern visar rätt? Många digitalmultimetrar börjar visa för mycket då batteriet blir dåligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#19 » 21:51:08, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det borde vara 230 V mellan fas och nolla (ungefär lika oavsett vilken fas du mäter mot) och 400 V mellan faserna. 10 % tolerans kan man vänta sig, inte gärna mer under normala förhållanden. Skulle spänningen vara onormalt hög mellan en eller två faser och nollan och onormalt låg mellan den tredje och nollan, så tyder det på avbrott i nolledaren någonstans på vägen från nätbolagets transformator till det uttag där du mäter, s k nollsläpp. Sådant bör man inte lämna utan åtgärd utan felsöka och fixa till omedelbart, innan saker börjar gå sönder eller det går varmt på allvar någonstans.

Är du säker på att multimetern visar rätt? Många digitalmultimetrar börjar visa för mycket då batteriet blir dåligt.

Är nog inte multimeter det är något fel på. Det som jag fick var 240 volt i ett eluttag .
Lättare hjärnsläpp är väl den minst dåliga förklaringen.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#20 » 22:16:32, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:...Den här luringen går på två faser...

Det här är en av mina väderkvarnar jag slåss emot. Många kallar detta en tvåfassvets, men jag hävdar (med en dåres envishet...) att det är en enfassvets som är kopplad mellan två faser.
Enfas eftersom det är bara en aktiv primärlindning i transformatorn. Jämför med en motor kopplad i stjärnkoppling. Varje lindning ligger mellan två faser, men det behövs tre lindningar för att få den till en trefasmotor.
Sorry för trådkapning, men detta stör mig lite grann, ungefär som vissa får frispel när man kallar en sexkantsskruv för bult...
:back_to:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

torbjorn_forsman

#21 » 22:37:21, 27-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med föregående talare. Som väl är beskrivet i en del tidigare trådar, så kännetecknas ett tvåfasnät av 90° förskjutning mellan de två faserna, medan ett trefasnät har 120°.

Det finns knappast något tvåfasnät kvar idag, det kom till en del tvåfasanläggningar i slutet av 1800-talet för att slippa betala licensavgifter till innehavarna av trefaspatenten, men när de hade löpt ut någon gång på 1910-talet fanns det ingen anledning att hålla på med tvåfas längre. För att överföra en given effekt med given spänning, går det åt mer koppar och järn i maskiner och transformatorer för tvåfas än för trefas.

Tvåfas asynkronmotorer finns det dock gott om än idag, men de brukar kallas för enfas asynkronmotorer med start- eller driftkondensator. Där ger kondensatorn 90° fasvridning så motorn skapar så att säga sin egen tvåfasspänning för att få ett roterande magnetfält som kan dra med sig rotorn.

Man kan omvandla trefas till tvåfas eller vice versa med en speciell koppling med två enfastransformatorer, s k Scott-koppling. Den har faktiskt använts praktiskt i Sverige, vid Uddeholmsbolaget. Detta bolag hade egna kraftverk och ett stort eldistributionsnät med 25 Hz trefas. Man hade också en egen järnväg NKlJ, som matades med enfas 25 Hz som man naturligtvis ville ta ut från samma kraftverk som matade trefasnätet. För att inte behöva krångla till det med egna generatorer för järnvägen och inte heller snedbelasta trefasnätet alltför mycket, ställde man dit ett par transformatorer i scottkoppling, och matade halva järnvägsnätet med vardera av de två faser man fick ut.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#22 » 10:18:03, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte nog så här.
-enfas mellan fas och nolla 230volt.
-tvåfas mellan två faser 400volt.
-trefas mellan tre faser 3x400volt.
Kallar man den här inkopplingen enfas 400volt?

Satt mig och kopplade in en 5 stiftad 16A stick propp. Den 5 ledade gummikabeln, så mjuk och lättjobbad ett rent nöje.
Ledarna är silver blanka. Förtent koppar?
Och varför en 5 ledad kabel när det räckt med 3 ledare?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#23 » 11:06:10, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är enfas 400 V. Om man ska driva den från ett vanligt 400/230 V-nät får man ansluta den mellan två faser, om man har ett 690/400 V-nät såsom finns på en del industrier, kopplar man den mellan fas och nolla.

Troligen för att en 5-ledarkabel var vad man hade till hands. Ev kan man då lägga två ledare parallellt för respektive fas.
Gummikablar har ofta förtennade ledare, för att en del sorters gummi innehåller tillsatser som kan angripa koppar men inte tenn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#24 » 11:09:45, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känslan när jag tar i kabeln. Kvalite.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 22:39:05, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det prov svetsat. Funkade jättebra tills en 10A säkring inte ville vara med då vart det 120 volt på ingående.
Annars så tycker min värsting multimeter från det blå varuhuset att mellan fas och nolla 239 volt mellan faserna 400 volt.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Axelqvist och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se