Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Blivit med gassvets.. AGA X11

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Michael Meier

#16 » 16:09:03, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har backslagsskydd på Acetylenregulatorn, ingen på oxygenklockan.


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Michael Meier

#17 » 16:37:57, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är acetylentuben som ska skyddas, om det brinner ur munstycket eller slangen spelar ingen roll, väldigt lite tryck i Acetylentuben så syrgasen med sina 200 bar kan underhålla och trycka ner lågan in i tuben som då blir olämpligt het, typ stroppa flaskan och kasta ned den i lämpligt vatten/dike vadsohelst som har tillräcklig kylkapacitet.

Backslag i munstycket händer ofta, framförallt om det stänker rostflagorur materialet där lågan träffar och studsar tillbaka mot lågans centrum nära munstycket.

Eller om användaren drar in lågan i glödande munstycke då utvecklas ofta lågfronten åt båda hållet, det är något du får acceptera att det smäller om dei innan du har lärt dei alla misstagen, med backslagsventilen vid acetylenregulatorn märker du av om den har jobbat och skyddat tuben, då bör du ta en funderare på vad du har gjort för fel.

det mest vanliga handhavandeproblemet är att vi ska stänga ventilerna vid handtaget med känsla ungefär som ett nålmunstycke i en förgasare, man lägger an nålen för att nolla och vrider inte ett kvarts varv till enbart för att man tror något.

oskadade gasventiler betyder att dina fingrar har kontroll över gasflödet och kan "gå ned" i effekt (gasflöde) innan du stänger av.

En brinnande låga ur munstycket utan missljud är ett säkert tecken på att du kan stänga av i lugn takt med en ljud som alla accepterar, till och med grannen, gör du fel i en trumma eller tank så hörs det låång väg.

Samtidigt vet du hur mye du ska vrida på innan du kan tända utan bakslag och tjutande munstycke OM dina små nålventiler är hela utan att någon har våldat på dessa.

En liten låga med ett litet munstycke kräver "renare" yta för att inte sättas igen av returnerande skräp.

Använd inte enbart Acetylengas när du tänder eller släcker, det sotar nå så kopiöstha ett lagom tändflöde av båda gaserna när du tänder och släcker.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#18 » 18:51:58, 11-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag la till 200kr när jag bytte acetylen så fick jag albee med inbyggda manometrar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

ianews

#19 » 12:04:31, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna och stänga gaserna alltid i rätt ordning. Vid tändning 1: syrgas 2: Acetylen. Släckning 1: Acetylen 2: Syrgas. Eftersom det fuskas hejvilt med detta så är är det en bra och billig försäkring att ha backventiller på handtagen och bakslagsspår på bägge gasflaskorna. Slitsen på muttrarna indikerar vänstergänga.
IanM

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.

Göran Ekman

#20 » 11:12:22, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Jag la till 200kr när jag bytte acetylen så fick jag albee med inbyggda manometrar.

För min del är det mest en fråga om var säljs gasen.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se