Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Slirande trådmatning kempomat 2500

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

BM425

#16 » 10:26:16, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en rulle 0,6mm tråd till min Esab Smashweld 180 när den var ny. Började med 0,8mm tråd o testade sedan 06 tråden.
Kan säga såhär att 06 tråden inte blev använd att svetsa med, den funkade bra som ståltråd att binda upp prylar som skulle lackas.

Använd 08 tråd och pulserande svets om det är tunt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



DennisCA (trådstartaren)

#17 » 10:34:29, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen finns det personer som säger annorlunda, i den skaran inkluderat folk som jobbar med bilplåts-svetsning. Så vad gör man då folk säger olika saker?

Jo vill man veta med säkerhet finns det bara en väg och det är att prova själv helt enkelt.

Jag har haft problem med genomslag på tunn plåt med 0.8mm så jag är villig att se om 0.6mm hjälper där. Med 1.2 mm plåt är det inga problem med 0.8mm tråd men plåten på vissa bilar verkar vara avsevärt tunnare på ställen.

Det var jobbigt förra året då jag bytte hela tröskeln på förarsidan på mazda 6an och i år ska jag göra samma på passagerarsidan och hjälper det ens litet med .6mm så blir jag glad och får anse det vara en bra investering.

Har svetsat på annat tidigare med de här för stora rullarna, det slirade inte tidigare och då det funkade så tyckte jag det gick helt OK med 0,6mm, svetsade t.om. lite grövre grejer på några mm då jag inte orkade byta tråd. Förvånad det funkat alls med fel rullar faktiskt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#18 » 11:10:59, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog mest en vanesak......Tunn plåt kräver iallafall bättre passning, tajta spalter för att bli svetsbart. Moderna bilar är hopplösa på det viset. Det går ju att köra lite ampere med 0.8 tråd också. Men som sagt, vanan betyder mycket mycket mer. Svetsar man mycket bilplåt så blir det ju gärna att samma inställning används till allt. Sen justerar man resultatet med knappen bara. Pulsar med fingret alltså. Enda gången jag krämar på lite mer är när man pluggsvetsar och man vet att underlaget är stabilt. Då blir svetsarna fina och man behöver knappt slipa.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#19 » 13:53:15, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får nog förvärma om man ska lyckas med 06-tråden, dvs, det är för bökigt på en tröskel om man ska svetsa med låg strömstyrka.

Och tråden måste vara ren, samma lagringskrav som havregryn..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#20 » 14:15:18, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med ren kolsyra istället för blandgas i kombination med .6mm är ett tips jag fick från en som jobbat 30 år med bilplåt och renovering av klassiska bilar, dvs mycket rostsvetsande. Fula svetsar men ska ju slipas ner oavsett.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stridis2

#21 » 17:02:25, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört med kolsyra i ca 25 år innan jag skaffade blandgas. Mina svetsar blev omedelbart mycket snyggare att titta på. Kan dock inte uttala mig om hållfastheten... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

AN

#22 » 17:14:45, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Kör med ren kolsyra istället för blandgas i kombination med .6mm är ett tips jag fick från en som jobbat 30 år med bilplåt och renovering av klassiska bilar, dvs mycket rostsvetsande. Fula svetsar men ska ju slipas ner oavsett.

Vad var fördelen med kolsyran då? Priset? Fula svetsar vill man ju inte ha. Inte bra för självförtroendet :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

DennisCA (trådstartaren)

#23 » 17:47:03, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får bättre penetration med mindre ström, så du kan köra .6mm med lite ström och få tillräckligt bra penetration. Eller så fick jag det förklarat. Värt att testa, har tänkt skaffa kolsyra för det finns tillfällen så det räcker där jag inte behöver slösa dyr blandgas.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

BM425

#24 » 19:34:22, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det som är skillnaden mellan MAG aktiv gas CO2 eller MIG inert gas typ argon.
Aktiva gasen påverkar svetsförloppet medan den inerta gasen inte gör det eller i mindre omfattning då det oftast är en blandgas man använder typ 80/20 argon/kolsyra.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Michael Meier

#25 » 06:23:14, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såklart du ska prova kolsyra, den gängse anledning till kolsyra är priset, inte svetskvalité och jag har faktiskt aldrig provat, man går upp till 50liters misonflaska och sedan är priset bra igen.

Med tig är det ingen som leker med gasen.
Till mig/mag funkar blandgasen mison dugligt.

Poängen är att inte slipa, det tar så mye energi och skitar ner närmiljön.
Problemet är alltid för mye tråd, det är det den svetsmetoden bra på, att svetsa många meter på kort tid.

Det är för mycket material tillförs, förvärmer man plåten och minskar trådmatningen får man ingen svulst och behöver inte slipa bort 50% material.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#26 » 08:07:18, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvärma plåt? Är det nåt vedertaget bland bilplåt? Har aldrig sett det iallafall.........Sen så går det utmärkt att svetsa utan onödigt stor svets även med 0.8 tråd. Allt beror ju på hur länge du matar på med tråd. Men har man fin spalt och punktar på i bra fart så blir det inte mycket att slipa bort. Det är möjligen de som kör med lite ström och som lägger svetsarna som kakor ovanpå som får slipa mycket.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#27 » 08:17:38, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte tröskelplåt och annat skrot.

Och det är överkurs, man får bättre kontroll över startsvetsfogen, mer som gassvetsning där du har full koll på temperatur, redan utan extra värme kan man styra temoeratur från minus tjugo till plus 25 är 55 graders skillnad, och det är bara hur man lägger upp det.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#28 » 08:25:04, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men det är väl svetsning av tunnplåt som avses? Eller tänker nån svetsa fartygsplåt med 0.6? I grövre sammanhang är det som sagt inget ovanligt med förvärmning. Men i tunnplåtssammanhang har jag svårt att se kopplingen.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#29 » 08:45:20, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer några bilbyggare/renoverare. Aldrig sett någon som förvärmt plåt. En del Kustom och Rod byggare Tig svetsar ofta plåt som är synlig. Det som verkar förekomma är lödning med CuSi tråd för TIG lödning, finns även CuSi tråd på rulle för MIG lödning. Vi provade med det på våran ESAB Origio mig 171 med ren argon gas fick det inte att funka. Tror att ska man MIG löda ska det vara en svets med program för det. Jag tror att det är MIG lödning som används när det fogas ihop plåt på bilskade verkstäder städer.
Det mest avancerade jag åstadkommit är tröskelbyte på en Volvo 245 -77. Och då dög det med enkel MIG svets Mason och 0,8 tråd
Men det är kul att titta på dom stora killarna.
Min favorit är. Canadensaren Fitzee han MIG eller MAG svetsar allt.
https://youtube.com/@fitzeesfabrications
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

DennisCA (trådstartaren)

#30 » 08:47:38, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fitzee kör med 0.6 och kolsyra han också, och är det nån som kan plåt är det väl han.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se