Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Aristotig LTN 250 med DTD250 kontroll

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

nimrod_pro (trådstartaren)

#1 » 23:49:07, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hämtade upp en ny maskin till verkstan häromdagen. Denna gång en Aristotig LTN 250 med DTD250 kontroll. Har sedan tidigare en Aristotig LT 315 som det slits på för tillfället när det ska svetsas DC. Denna har lite mer finesser som jag saknat lite. Dels mindre format på denna maskin samt att det är pulsfunktion.
Bild

Köpte den som reparationsobjekt med trasig väljarknapp för programläge. Innan den ställdes undan har den antagligen fått en smäll på reglaget då omkopplaren hade delat på sig och en av lägeskulorna hade hoppat ner bland kontaktytorna. Men detta är ordnat, nu har jag istället problem med att den går in i övertempläge direkt vid påslag, enligt servicemanualen beror detta på felaktig sensor så detta får jag väl kolla vidare på vid tillfälle.

Någon annan som har har DTD240 eller DTD400 panel på sin maskin? Tänker främst i vilket läge omkopplarna ska stå då det finns fler lägen på omkopplaren än möjliga va, ex längst motsols på programval = pinne. Samma sak med valet mellan lift arc eller HF-tändning.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet



nimrod_pro (trådstartaren)

#2 » 23:19:00, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag studerat servicemanualen. Nu ska MMA läget fungera, LED för aktiverad modulering (utgångsström på svetskabel lyser upp)
Men nu har jag problem med att detta verkar vara en maskin som tidigare varit utrustad med vattenkylaggregat

Kontrollkortet får signal om lågt flöde, får söka vidare
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

clun

#3 » 06:27:20, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske saknar byglingen om det tidigare har suttit ett kyl aggregat!
Bild
clun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:19, 23-11-2013
Ort: Borås kommun

nimrod_pro (trådstartaren)

#4 » 12:47:14, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är korrekt, listade ut detta efter att ha hittat tre klippta kablar, letar nu information för hur jag ska få igång HF tändningen då det inte sitter kabel på kontrollkortet där det ska sitta.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro (trådstartaren)

#5 » 12:48:51, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här finns lediga plintar?
Bild
Bild

Här fattas kabel på anslutninx/ X4
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se