Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hur ska man svetsa detta i ramen?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Slttransporter (trådstartaren)

#1 » 01:46:26, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har en iveco.
För det första är vänster längs gående balk lite intryckt. Jag vet inte vad besiktningen säger om det men den är inte knäckt. Bilen går bra att köra hittils tio mil iaf.
På andra bilden är en tvärgåendebalk bak som är lite rostskadad. Den är bultad. Kan man bulta bort den och svetsa in en bit där den är rostskadad?
Tredje bilden känns lite mer allvarligt kanske?
Det är en tvärbalk som lite av skarven har rostat eller så. Kan man forma till en 3 mm plåt å svetsa över det noggrant?
Jag vill mest att denna bil ska kunna hålla nått år till. Det hade varit synd att skrota den.
Förövrigt tänkte jag stål borsta rent ramen och köra några varv med linolja.
I övrigt verkar det mesta av rösten vara i karossen men det är en annan sak jag har mer koll på


Tack. BildBildBild

Skickat från min Redmi Note 8T via Tapatalk
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019



RD350

#2 » 05:57:57, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl rengjorda ytor och hög värme på svetsen så det bränner i ordentligt. Den runda tvärbalken är kanske lite lurig att komma åt runt om mot längsgående? Viktigt att bilprovningen ser att svetsen verkligen sitter där den ska, vänta gärna med rostskydd till du har besiktigat. Krängningshämmarlänkarna har du nog koll på att de är avrostade? Första bilden lite svår att se men längsgående ser ut att fattas en bit mot bakre tvärgående.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Slttransporter (trådstartaren)

#3 » 12:12:36, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Väl rengjorda ytor och hög värme på svetsen så det bränner i ordentligt. Den runda tvärbalken är kanske lite lurig att komma åt runt om mot längsgående? Viktigt att bilprovningen ser att svetsen verkligen sitter där den ska, vänta gärna med rostskydd till du har besiktigat. Krängningshämmarlänkarna har du nog koll på att de är avrostade? Första bilden lite svår att se men längsgående ser ut att fattas en bit mot bakre tvärgående.
Tack. Ja men då ska det väl inte vara omöjligt kanske då.ja det saknas en liten bit av ena längs gående balken.
Ja kränghämmaren. Kommer jag ta bort helt. Kränghämmare bak måste man inte ha om man inte vill. Om den sitter där måste det funka och ej vara löst. Dock måste kränghämmare fram finnas har jag läst.
Tack.

Skickat från min Redmi Note 8T via Tapatalk
Slttransporter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:09, 23-04-2019

torbjorn_forsman

#4 » 13:15:13, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en lastkännande bromsreduceringsventil kopplad till mitten av bakre krängningshämmaren? I så fall måste du ha krängningshämmaren kvar för att bromsarna ska fungera på rätt sätt (minska risken att bakbromsarna låser i förtid vid lätt last etc).

Rent allmänt, det ser ju ut att finnas många U-profiler som är öppna uppåt i det där chassiet, de samlar ju sand och lera så de rostar fort inifrån. Det viktigaste när det gäller att hålla efter framtida rost är, att få ordentligt rent i dem och rostskydda med något vaxbaserat hålrumsrostskydd typ tunnflytande tectyl, som håller sig kletigt länge och inte torkar in, blir sprött och flagnar av som linolja kan göra. Knacka på misstänkta ställen och kolla att det inte är kexigt någonstans även om balkarna ser fina ut utifrån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se