Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Skruva fast regulator på gasflaska

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

blooksa (trådstartaren)

#1 » 13:20:06, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har en standard 10-liters argon-flaska. På den sitter min regulator, en Harris 801B (se bild). Det finns en liten teflon-packning emellan för att täta. Jag mig-svetsar med en ESAB-svets sen flera år tillbaks.

Nu till mina frågor:
1. Använder ni något annat (gängtejp eller liknande) när ni skruvar fast regulatorn på flaskan för att få den tät, eller endast medföljande teflon-bricka?

2. Hur hårt drar ni muttern för att fästa regulatorn?

Fråga 2 är ju jättesvår att svara på. Jag frågar mest för jag har dragit den för hårt en gång och jag märkte det på att gasen pyser ut vid sidan om (också) när jag vrider på kranen på flaskan. Jag skruvade av regulatorn och konstaterade att teflon-brickan spruckit. Jag skaffade en ny teflon-bricka och saken var biff. Nu har den dock börjat pysa igen, och mer än tidigare. Jag misstänker att det är teflon-brickan igen, men är inte på plats och kan kolla i skrivande stund.

Jag frågar för jag drar fast regulatorn "lite extra" för att vara helt säker på att det inte läcker. Om (återstår att kolla) packningen är paj igen är det ju helt klart jag som tar i för mycket när jag skruvar.

Hur gör ni andra? Räcker det med att bara dra superlätt tills den fäster lite, eller?


Bild
Hobbysvetsare i Södermanland.
blooksa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:51, 22-08-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Orsa

#2 » 15:21:34, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte gasflaska både hemma och på jobbet förra veckan. Jag brukar ta en 8” skiftnyckel och dra ”fast hand” utan att sen ta i eller rycka och knycka. När jag dragit går det utan vidare att dra lite mer utan stor ansträngning om man skulle försöka. Att det läcker mison/argon är ju livsfarligt om det är ett slutet rum eller ett garage. Det är ju en kvävande gas. Jag har en gång råkat blåst ren ventilen i en argonflaska och fipplade så det kom ut lite väl mycket och det blev genast otrevligt med höjd puls och obehagskänsla. Går du in i ett argon/co2 rum är det som att släcka lyset på 5 andetag.
Flaskan jag bytte hemma (5L mison) passade inte gängan (gammal regulator) och istället för att sätta en adapter köpte jag en ny regulator (migatronic = Elga). Är man ute eller stor verkstad är det en sak men gas i typ garage är inget att chansa på, tänker jag. Och nu hade jag 700kr till en ny riktig regulator. Så hempul, snåltänk och chansning avrådes från.
De var mina tankar.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

blooksa (trådstartaren)

#3 » 16:25:38, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Jag står ute, så just instängd gas i ett rum är inget problem. Dessutom svetsar jag inte nu när den läcker, ska fixa nya grejor i veckan.
Just att som du skriver "dra 'fast hand'" är nog svaret på min fråga, dvs dra tills det bromsar in lite, men inte mer. Får se om fler är av samma åsikt.
Hobbysvetsare i Södermanland.
blooksa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:51, 22-08-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#4 » 16:37:51, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag brukar göra om man är osäker på om det läcker eller inte är läckspray (såpvatten fungerar det också)
Dra så svagt man "kan" kolla om det läcker.
Öka tills det är tätt om så det behövs.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

johan.eriksson

#5 » 19:15:57, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar inte behöva dra mycket för att det ska täta.
Så troligen drar du alldeles för hårt.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

nimrod_pro

#6 » 20:59:29, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra åt muttern med handen sen tar du och drar ett par grader med nyckel. Såpvatten eller att öppna och stänga ventilen och kolla på manometern är ett bra tips. Finns även tätningsringar i aluminium, dessa får man dock byta efter ett par ggr.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 21:07:14, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd ALDRIG gängtejp eller liknande i en koppling där det finns andra tätningsytor (plana eller koniska) som är avsedda att täta. Oavsett om det rör sig om gasflaskor, VVS, tryckluft, hydraulik eller något annat.

Gängtejp, blånor, gängtätningsmedel, linolja mm används ENDAST i samband med kopplingar där ingen annan tätningsyta än gängorna finns (t ex när en rörkoppling i VVS-sammanhang skruvas på en gängad rörände eller då en tempgivare med konisk rörgänga skruvas in i ett hål i ett motorblock.
Om det är frågan om syrgas kan det vara direkt explosionsrisk om man använder gängtejp eller tätningsmedel som innehåller kolväten eller något annat oxiderbart.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#8 » 21:38:16, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag drar inte mycket mer än att det är precis att det inte går och vrida på själva manometern

2 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

blooksa (trådstartaren)

#9 » 07:04:11, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utmärkt, jag ska testa i helgen. Uppenbarligen drar jag för hårt. Tipset med såpvatten var bra. Tack för alla svar, nu vet jag lite bättre vad "målbilden" är.
Hobbysvetsare i Södermanland.
blooksa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:51, 22-08-2021
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#10 » 10:58:56, 10-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten burk med såbubblor ( Leksaksvarianten alltså) har sin plats i verkstadshyllan.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se